• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
    Anonym (Rita) skrev 2020-02-09 12:45:54 följande:

Då blir det svårare. Du har ju redovisat din situation - men det är snarare hans ni behöver fokusera på. Om han inte har arbete på annan ort eller boende, hur ska ni då övertyga FK om att ni inte är/bor tillsammans? Han har ju dessutom försörjningsskyldighet gentemot ert gemensamma barn, kanske kan det bli att han räcker upp bl a bortfallet av bostadsbidraget?

Ja, jättesvår situation pga omständigheterna med att pappan inte är svensk medborgare, inte jobbar för tillfället eller är folkbokförd på någon adress i Sverige.

En av de jag talade med på FK insinuerade tom att jag skulle ta kontakt med soc-kontoret där jag bor. Men det är ju det jag vill undvika till VARJE pris och det skulle ju i slutändan bli dyrare än bostadsbidraget. Jag har fast anställning och arbetar sedan flera år tillbaka. Nu är jag dock föräldraledig.
    Kjell2 skrev 2020-02-09 12:45:13 följande:

Då får han fixa det. Skriva sig hos mamma tex.

Tack för svar.

Skulle det funka att han folkbokför sig här och att jag söker bostadsbidrag för oss bägge boendes här, även om han inte är här hela tiden. För just nu har han ju inte möjlighet att bidra ekonomiskt, så inkomsten skulle ju öka med 0kr även om han är skriven på den här adressen.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 13:02:21 följande:

Du kanske kan be om något slags utdrag från Skatteverket också om vilka som är folkbokförda på din adress. Även om du bor i hyreshus ser man lägenhetsnummer.

Jag fattar inte deras idiotiska logik ärligt talat.... Hur bevisar man att nåt INTE finns?? Du får ta foton: "I det här rummet är han inte. Och inte här. Och inte ens på toa. Nu har jag letat överallt. Han bor inte här, tydligen. Trots att han inte ens har varken kläder eller tandborste här." Jaja skämt åsido.

Jag skulle nästan anmäla dem till typ Justitieombudsmannen eller nåt. Men i första hand försöka få tag i en chef! Och så måste det finnas någon instans dit man överklagar deras beslut.

Tack för att du förstår!

Jag har faktiskt i ren frustration sagt precis det du sa till FK när jag pratade med dem. Om att skicka foton. Det gilldes inte. Inte heller gilldes det att skicka utdrag från folkbokföringen att endast jag är skriven här. Enligt deras resonemang kan han ju bo här ändå. Suck! Så därför jar jag liksom ingen aning vad jag ska skicka in eftersom han just nu inte har någon inkomst eller boendeadress här i Sverige.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:21:41 följande:
    Tack för att du förstår!

Jag har faktiskt i ren frustration sagt precis det du sa till FK när jag pratade med dem. Om att skicka foton. Det gilldes inte. Inte heller gilldes det att skicka utdrag från folkbokföringen att endast jag är skriven här. Enligt deras resonemang kan han ju bo här ändå. Suck! Så därför jar jag liksom ingen aning vad jag ska skicka in eftersom han just nu inte har någon inkomst eller boendeadress här i Sverige.
    Ja det har ju kommit bra förslag i tråden om att han får skicka in arbetsgivarintyg och folkbokföring från landet där han faktiskt bor. Jag kom på en sak, rätt många har Fb numera. Om han har postat foton från sitt hemland med jämna mellanrum så kan du ju kanske ha med det som bevisning, om de kommer tätt nog iaf. Eller andra inlägg han har gjort på sociala media om var han befinner sig. Lite av ett långskott men vad sjutton, de gör sig ju helt omöjliga på Fk.
  • Anonym (Chinni)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 11:59:45 följande:
    Tack för ditt svar.

Jag ska ansöka om enskild vårdnad men har inte hunnit eftersom barnet är relativt nyfött. Inte hunnit boka in tid med familjerätten ännu.

Pappan har inget bostadskontrakt. När han är i Sverige bor han hos mig eller hos vänner (reser runt). Han har inget jobb. Jag försörjer barnen helt på min lön.

Förslag på vad jag kan skicka in för dokument utifrån ovanstående förutsättningar?
    Är ni gifta eftersom du ska ansöka om enskild vårdnad? För om ni inte är gifta och barnet relativt nyfött borde du ha enskild vårdnad redan från födseln. 

Tack för alla bra förslag och att ni tar er tid att svara.

Fortsätt gärna att droppa idér och förslag på vilka slags bevis jag kan skicka in med ovanstående förutsättningar.

När jag googlade runt nämnde någon att man kunde knacka dörr hos grannarna och be dem skriftligen intyga att man är ensamstående i lägenheten som man sedan skickar in till FK. Det känns dock väldigt privat... jag vill liksom inte outa mig själv på det sättet till alla som bor här i huset.

Anonym (Chinni) skrev 2020-02-09 13:34:46 följande:

Är ni gifta eftersom du ska ansöka om enskild vårdnad? För om ni inte är gifta och barnet relativt nyfött borde du ha enskild vårdnad redan från födseln. 

Aha, det visste jag inte. Nej, vi är inte gifta.

Trodde det skulle undertecknas på familjerätten om enskild vårdnad. Tack för infon!

Vet du vart jag ska vända mig för att få ett skriftligt intyg på att jag är enskild vårdnadshavare?
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:36:55 följande:

Tack för alla bra förslag och att ni tar er tid att svara.

Fortsätt gärna att droppa idér och förslag på vilka slags bevis jag kan skicka in med ovanstående förutsättningar.

När jag googlade runt nämnde någon att man kunde knacka dörr hos grannarna och be dem skriftligen intyga att man är ensamstående i lägenheten som man sedan skickar in till FK. Det känns dock väldigt privat... jag vill liksom inte outa mig själv på det sättet till alla som bor här i huset.

Eftersom han till och från bor hos dig så är det nog inte ett bra alternativ.
  • Anonym (Hind)

Men hur försörjer sig människan? Han måste ju få lön eller bidrag någonstans ifrån. Skicka in bevis på detta.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:36:55 följande:

Jao det beror ju på hur gärna du vill ha bostadsbidrag men jag skulle iaf satsa på de som bor precis i närheten, t ex samma våningsplan.
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:39:50 följande:
    Aha, det visste jag inte. Nej, vi är inte gifta.

Trodde det skulle undertecknas på familjerätten om enskild vårdnad. Tack för infon!

Vet du vart jag ska vända mig för att få ett skriftligt intyg på att jag är enskild vårdnadshavare?
    Man går till familjerätten för att pappan ska erkänna faderskap och i samband med det kan man ansöka om gemensam vårdnad. Gör man inte det har du enskild då ni inte är gifta. Det ska väl vara Skatteverket som har såna intyg om vårdnad? Eller familjerätten/soc. Det skadar inte att ringa runt o fråga.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!