• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
  • Rebecca1987
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 00:47:00 följande:

Tack för din input.

Skriver vi oss som sambos förlorar jag väl bostadsbidraget definitivt? Eller? Nån tidigare i tråden skrev att jag förmodligen skulle få ut 0kr i bostadsbidrag som samnos trots att pappan har 0kr i inkomst.

Dessutom, vore det inte en lögn eftersom vi faktiskt inte är sambos? Vad händer om jag blir påkommen att vi inte är sambos på riktigt? Jag står för 100% av försörjningen och allt markarbete här hemma.

Varför skaffar han sig inte en fast plats? Har han ingen inkomst så får du troligen lite bostadsbidrag om det kommer fram att ni inte är sambos så är det bättre än att han är hos er och dom kräver återbetalning för att dom anser att han bor där. Han får väl boende och inkomst som asylsökande?
    Rebecca1987 skrev 2020-02-10 03:16:17 följande:

Varför skaffar han sig inte en fast plats? Har han ingen inkomst så får du troligen lite bostadsbidrag om det kommer fram att ni inte är sambos så är det bättre än att han är hos er och dom kräver återbetalning för att dom anser att han bor där. Han får väl boende och inkomst som asylsökande?

Ja, men problemet är att FK tror att pappan bor här stadigvarande. Jag måste bevisa att så inte är fallet, men vet inte hur.

Han är inte asylsökande, så sådan inkomst har han inte rätt till.
    Rebecca1987 skrev 2020-02-10 03:16:17 följande:

Han har inte möjlighet ekonomiskt att skaffa sig en fast plats just nu.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 07:35:43 följande:
    Han har inte möjlighet ekonomiskt att skaffa sig en fast plats just nu.
    Han har inte råd skaffa jobb?
  • möjligt
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 00:47:00 följande:

Tack för din input.

Skriver vi oss som sambos förlorar jag väl bostadsbidraget definitivt? Eller? Nån tidigare i tråden skrev att jag förmodligen skulle få ut 0kr i bostadsbidrag som samnos trots att pappan har 0kr i inkomst.

Dessutom, vore det inte en lögn eftersom vi faktiskt inte är sambos? Vad händer om jag blir påkommen att vi inte är sambos på riktigt? Jag står för 100% av försörjningen och allt markarbete här hemma.

Såvitt jag vet ger det inga fördelar att vara sambo så ingen skulle ha intresse av att utreda det. Och även om de plötsligt skulle bestämma att ni inte är det så har jag svårt att se vad det skulle ge för konsekvenser om det inte gett er några fördelar.

Vidare så blir det ju svårt att säga att ni inte är sambos då han inte har en fast bostadsplats, han bor en hel del hos dig och reser så pass mycket. Om ni då definierar er som sambos så blir det svårt att säga emor
    möjligt skrev 2020-02-10 08:19:03 följande:

Såvitt jag vet ger det inga fördelar att vara sambo så ingen skulle ha intresse av att utreda det. Och även om de plötsligt skulle bestämma att ni inte är det så har jag svårt att se vad det skulle ge för konsekvenser om det inte gett er några fördelar.

Vidare så blir det ju svårt att säga att ni inte är sambos då han inte har en fast bostadsplats, han bor en hel del hos dig och reser så pass mycket. Om ni då definierar er som sambos så blir det svårt att säga emor

Jo, absolut. Grejen är den att vi inte är sambos och jag är i behov av bostadsbidraget just nu. Om vi är sambos får jag inget bostadsbidrag och pappan har ändå 0kr i inkomst.
    Kjell2 skrev 2020-02-10 08:00:32 följande:

Han har inte råd skaffa jobb?

Jo, han har sökt massvis av jobb och gått gå på intervju. Tyvärr inte fått jobben.
  • möjligt
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 08:55:27 följande:

Jo, absolut. Grejen är den att vi inte är sambos och jag är i behov av bostadsbidraget just nu. Om vi är sambos får jag inget bostadsbidrag och pappan har ändå 0kr i inkomst.

Fast har han noll inkomst så borde du/ni ändå få bostadsbidrag även om det blir något mindre. Däremot får du inget underhåll, men det verkar du inte få nu heller?
    möjligt skrev 2020-02-10 09:06:56 följande:

Fast har han noll inkomst så borde du/ni ändå få bostadsbidrag även om det blir något mindre. Däremot får du inget underhåll, men det verkar du inte få nu heller?

Det var nån härinne som sa att jag inte skulle få nått bostadsbidrag om vi blev sambos. När jag tittat på FK ansökningssida så kräver en samboansökan om bostadsbidrag att sambon har ett svenskt bank-id och svenskt personnummer vilket ställer till det hela. Men jag ska definitivt kolla närmare på möjligheterna här.
  • möjligt
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 09:11:44 följande:

Det var nån härinne som sa att jag inte skulle få nått bostadsbidrag om vi blev sambos. När jag tittat på FK ansökningssida så kräver en samboansökan om bostadsbidrag att sambon har ett svenskt bank-id och svenskt personnummer vilket ställer till det hela. Men jag ska definitivt kolla närmare på möjligheterna här.

Du kan själv kolla på Försäkringskassans hemsida i kassakollen men generellt får du bostadsbidrag men något mindre.

Då får han och du väl kontakta myndigheterna och fixa det?

Skulle faktiskt avråda dig från att fortsätta försöka söka som ensamboende och bevisa att han inte bor där. Då det inte finns några exakta gränser för när man är sambo eller inte så riskerar du, även om det först går igenom att din pojkvän plötsligt bor hos dig en eller två veckor i sträck och tex en granne ringer Försäkringskassan och de plötsligt ber om återbetalning.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!