• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 14:10:34 följande:

Tack för din hjälp!

Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

Inga flygbiljetter tyvärr.

Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.

"har bott hos sin hamilj som hjälpt honom ekonomiskt" - men nu då? Någonstansifrån måste han ju få pengar till mat, husrum och resor, det borde ju inte vara omöjligt att få intyg på det. Någonstans borde han ju ha sin huvudsakliga bostad även om han reser, det borde ju gå att få intyg på det.
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 14:10:34 följande:

Tack för din hjälp!

Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

Inga flygbiljetter tyvärr.

Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.

"har bott hos sin hamilj som hjälpt honom ekonomiskt" - men nu då? Någonstansifrån måste han ju få pengar till mat, husrum och resor, det borde ju inte vara omöjligt att få intyg på det. Någonstans borde han ju ha sin huvudsakliga bostad även om han reser, det borde ju gå att få intyg på det.
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-02-09 14:31:25 följande:

Kan han visa kontoutdrag som visar att de flesta uttag etc sker utomlands?

Ska kollas upp. Tack!
    Anonym (Hind) skrev 2020-02-09 14:39:12 följande:

Hans familj kan skriftligen intyga att han bor för och får pengar av dem. Ska absolut kolla upp om FK godkänner intyg ifrån dem, men tror det kan bli svårt. FK har uttryckt att de helst vill ha bevis ifrån myndigheter på att han inte försörjer oss eller är stadigvarande bosatt här i lägenheten.
  • Anonym (Klara)

Du kan glömma att Fk skulle godkänna intyg som hans familj skriver. De är ju partiska om någon. Det måste vara papper från "officiella" som inte är släkt, som visar att han mestadels och stadigvarande vistas någon annanstans än hos dig.
    Som andra har nämnt: anställningsavtal, hyreskontrakt, studerandeintyg etc etc.

Vad tänker han göra framöver? Fortsätta resa runt som ursäkta uttrycket en annan "lodis"?  Har han inga mål, visioner? Om han ex skall börja plugga inom kort kan ni fixa studerandeintyg från skolan (om den nu är på annan ort).
    Och ursäkta men varför har du skaffat barn med honom? (Han verkar totalt ansvarslös)

Anonym (Klara) skrev 2020-02-09 15:41:16 följande:

Du kan glömma att Fk skulle godkänna intyg som hans familj skriver. De är ju partiska om någon. Det måste vara papper från "officiella" som inte är släkt, som visar att han mestadels och stadigvarande vistas någon annanstans än hos dig.

Som andra har nämnt: anställningsavtal, hyreskontrakt, studerandeintyg etc etc.

Vad tänker han göra framöver? Fortsätta resa runt som ursäkta uttrycket en annan "lodis"?  Har han inga mål, visioner? Om han ex skall börja plugga inom kort kan ni fixa studerandeintyg från skolan (om den nu är på annan ort).

Och ursäkta men varför har du skaffat barn med honom? (Han verkar totalt ansvarslös)

Tack för dina tips! Problemet är att han just nu inte har anställning och bostad. Så spdana dokument kan jag inte visa upp. Får fråga om han vill plugga. Men jag behöver verkligen bidraget nu.

Jag vet att det kan låta ansvarslöst och lodigt, men det är absolut inte hur det är. Hela situationen är jättekomplicerad. Vill inte gå in på detaljer kring det eftersom det inte har med frågan att göra.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 15:50:41 följande:

Tack för dina tips! Problemet är att han just nu inte har anställning och bostad. Så spdana dokument kan jag inte visa upp. Får fråga om han vill plugga. Men jag behöver verkligen bidraget nu.

Jag vet att det kan låta ansvarslöst och lodigt, men det är absolut inte hur det är. Hela situationen är jättekomplicerad. Vill inte gå in på detaljer kring det eftersom det inte har med frågan att göra.

Folkbokför honom hos sina föräldrar. Fixa intyg från myndigheterna i det landet

Sök underhåll från honom, även om han inte har pengar. Ett sätt att visa att ni inte lever tillsammans.

Säg åt honom att fixa jobb och börja betala skatt
    Kjell2 skrev 2020-02-09 16:09:55 följande:

Folkbokför honom hos sina föräldrar. Fixa intyg från myndigheterna i det landet

Sök underhåll från honom, även om han inte har pengar. Ett sätt att visa att ni inte lever tillsammans.

Säg åt honom att fixa jobb och börja betala skatt

Tack för alla tipsen!
  • Jemp
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:44:09 följande:

Tack för tipset!

Jag kommer att ha enskild vårdnad. Det har inte hunnits med att signera några papper ännu bara.

Är ni gifta alltså? Annars har du automatiskt egen vårdnad ju.
  • Jemp
    Jemp skrev 2020-02-09 17:10:39 följande:

Är ni gifta alltså? Annars har du automatiskt egen vårdnad ju.

Sorry, såg sen att det redan var besvarat.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!