• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!

Folkbokföring utanför Sverige ska jag kolla upp.

När han stannar här hos oss försörjer jag hela familjen på min lön. På annat håll får han pengar så att han klarar av att leva av sin mamma.

Så situationen är knepig. Jag har liksom nästan ingenting att skicka in som bevis.

• Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:14:36 följande:

Folkbokföring utanför Sverige ska jag kolla upp.

När han stannar här hos oss försörjer jag hela familjen på min lön. På annat håll får han pengar så att han klarar av att leva av sin mamma.

Så situationen är knepig. Jag har liksom nästan ingenting att skicka in som bevis.

Sluta ha honom boende hos dig och ge honom pengar

Se till att få fram folkbokföringsdokument från honom

Ansökan om underhåll
  • Anonym (Rita)

Om ni kan visa på att han har arbete och/eller fast bostad någon annanstans så vore det bra, men vet ej om det räcker för FK.

Menar du folkbokföring från annat land?

Jag ger inga pengar i kontanter. Han är här kortare stunder för att träffa sitt barn. Då bor han givetvis här och vi äter mat tillsammans etc. Detta är helt okej enligt vad Fk sa när jag pratade med dem. Har du annan erfarenhet? Tar tacksamt emot all hjälp.

Anonym (Rita) skrev 2020-02-09 12:28:35 följande:

Om ni kan visa på att han har arbete och/eller fast bostad någon annanstans så vore det bra, men vet ej om det räcker för FK.

Han har inget av detta att visa upp.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 12:11:33 följande:

Det krävs inte ensam vårdnad för att få bostadsbidrag men det är bra om ni kan få papper på boendesituationen för barnen, alltså att de är hos dig permanent, hos t ex Familjerätten. De kan hjälpa er att få ner viktiga detaljer lite mer officiellt.

Tack för tipset!

Jag kommer att ha enskild vårdnad. Det har inte hunnits med att signera några papper ännu bara.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:31:19 följande:

Menar du folkbokföring från annat land?

Jag ger inga pengar i kontanter. Han är här kortare stunder för att träffa sitt barn. Då bor han givetvis här och vi äter mat tillsammans etc. Detta är helt okej enligt vad Fk sa när jag pratade med dem. Har du annan erfarenhet? Tar tacksamt emot all hjälp.

Ja, folkbokföring från det landet han bor i.

Om fk ifrågasätter din familjestatus bör du göra allt för att de inte ska tro att ni bor ihop.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:42:20 följande:

Då får han fixa det. Skriva sig hos mamma tex.
  • Anonym (Rita)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:42:20 följande:

Då blir det svårare. Du har ju redovisat din situation - men det är snarare hans ni behöver fokusera på. Om han inte har arbete på annan ort eller boende, hur ska ni då övertyga FK om att ni inte är/bor tillsammans? Han har ju dessutom försörjningsskyldighet gentemot ert gemensamma barn, kanske kan det bli att han räcker upp bl a bortfallet av bostadsbidraget?
  • Anonym (Anonym)

Du kanske kan be om något slags utdrag från Skatteverket också om vilka som är folkbokförda på din adress. Även om du bor i hyreshus ser man lägenhetsnummer.

Jag fattar inte deras idiotiska logik ärligt talat.... Hur bevisar man att nåt INTE finns?? Du får ta foton: "I det här rummet är han inte. Och inte här. Och inte ens på toa. Nu har jag letat överallt. Han bor inte här, tydligen. Trots att han inte ens har varken kläder eller tandborste här." Jaja skämt åsido.

Jag skulle nästan anmäla dem till typ Justitieombudsmannen eller nåt. Men i första hand försöka få tag i en chef! Och så måste det finnas någon instans dit man överklagar deras beslut.

Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!