• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 09:11:44 följande:
    Det var nån härinne som sa att jag inte skulle få nått bostadsbidrag om vi blev sambos. När jag tittat på FK ansökningssida så kräver en samboansökan om bostadsbidrag att sambon har ett svenskt bank-id och svenskt personnummer vilket ställer till det hela. Men jag ska definitivt kolla närmare på möjligheterna här.
    Han får väl fixa bank-id och personnummer. Om det inte funkar med jobb får han börja studera.

Du måste först bestämma hur ni ska leva. Är ni ett par och lever tillsammans  under äktenskapliga förhållande? I så fall sammanboende.

Uppriktigt känns det som han måste ta tag i sitt liv och bli vuxen - han är pappa nu med allt det innebär av ansvar, försörjningsplikt mm.

• Anonym (Amerikan)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:55:09 följande:

Eftersom det verkar jättesvårt att bevisa min situation för FK, vad tror ni då om oddsen för bostadsbidrag om vi gör såhär istället:

Pappan folkbokför sig på den här adressen även om han knte bor hör stadigvarande.

Vi söker bostadsbidrag som "sambos", anger 0kr i inkomst för pappan, eftersom han inte har någon inkomst. Då behöver jag ju inte bevisa att han inte bor här. Skulle det funka?

Problem med detta dock: När jag tittade på FK ansökninsformulär för sambos, så kräver det att han signerar den med e-leg vilket han inte kan då han varken har ett svenskt personnummer eller ett svenskt bankkonto.

Hur fasiken ska man göra? Blir ju knasigt hur man än vrider och vänder på det.

Min man är också från USA, jag hade bostadsbidrag innan han flyttade in och ändrade sen till att vi var sambos, fick fortfarande bidrag då han hade 0kr i inkomst.

Men du verkar behöva sätta dig in i er situation bättre, så att du har koll på allt, när man får ett uppehållstillstånd så får man de fyra sista siffrorna till personnumret, alltså ett svenskt personnummer som man kan öppna ett bankkonto med och därigenom bankid, det är verkligen inte svårt eller krångligt.

Det där med att ansöka om enskild vårdnad hade su ju också fått svar på då du även missuppfattat den biten, något med soc skrev du att det skulle bli dyrare? Soc är inget som kostar pengar....

Självklart så reagerar ju fk då du ej ansökt om underhåll samt att han är "hemlös utan jobb" och det finns ingen spm helst dokumentation på hans resor?.... Jag tycker också att det verkar misstänksamt.

Jag menar inte att "trycka ner" dig på något sätt men det känns som att du behöver växa upp lite, du säger att du är ensamstående med 3 barn.... sen kan man ju undra hur du tänkte när du skaffade en till som du inte kan försörja och som inte har en pappa närvarande redan från start
  • Anonym (jag)

Det känns som ni själva har målat in er i ett hörn. Han måste ha haft någon anknytning till Sverige bla en adress för att ha fått permanent uppehållstillstånd. Eftersom han uppenbarligen inte har någon adress här eller kan vara skriven fortfarande på den adress han hade då så är det väl kanske troligt att ni uppgett din adress vid ansökan.

Även om han har permanent uppehållstillstånd får han inte ha det kvar om han flyttar t från landet och eftersom han inte är folkbokförd här så "finns" han ju uppenbart inte i Sverige utan någon annanstans och då ryker uppehållstillståndet.

Du skriver att han reser mycket och varit i USA och hos famiiljen. Självklar måste det då finnas biljetter på resorna, jag antar att han inte simmade till USA.

Ni kan helt enkelt inte bevisa att ni inte bor ihop om ni inte samtidigt riskerar hans uppehållstillstånd så det är ju ett val ni får göra

• Rebecca1987
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 07:35:43 följande:

Han har inte möjlighet ekonomiskt att skaffa sig en fast plats just nu.

Tror du får utveckla varför han inte har möjlighet? Det låter som han flyr från en utvisning.
  • Anonym (?)

Var får pappan sin post? Om han bor hos dig ibland och inte har någon annan fast bostad så låter det som att din bostad är det närmsta ett hem han har. För övrigt så måste han ha något sorts bevis på var han vistas när han inte är hos dig. Vad gör han på dagarna?

• Johan70

Skicka en uppgift från hans hemlands folkbokföring om att han bor där för närvarande.

Tack för alla svar och tips på idéer!

Jättebra med input ifrån er.

Vet att situationen kan låta ansvarslös etc i brist på detaljer kring hela situationen. Det finns dock en förklaring till allt och det är långt ifrån sanningen att han och jag ansvarslösa och behöver "växa upp". Dessa detaljer påverkar dock inte min fråga och behöver därför inte uppges här i tråden.

Jag behöver bli mer byråkratiskt insatt, absolut! Det är en djungel av paragrafer och regler därute. Jag är inte så kunnig om alla lagar, regler eftersom jag aldrig behövt ha speciellt mycket kontakt med dessa myndigheter tidigare. Det gör mig inte till en ansvarslös person, så sluta döma du som dömer.

Som sagt, kom gärna med tips och idéer. Tar då tacksamt emot dem, men försök och lägg dömandet av han och mig som personer på hyllan. Det blir så tråkig stämning i tråden då och bidrar inte till någonting konstruktivt.

Rebecca1987 skrev 2020-02-10 09:51:58 följande:

Tror du får utveckla varför han inte har möjlighet? Det låter som han flyr från en utvisning.

Pga 0kr i inkomst. Flyr ingen utvisning. Han är i landet lagligt med uppehållstillstånd.
    Johan70 skrev 2020-02-10 10:07:10 följande:

Skicka en uppgift från hans hemlands folkbokföring om att han bor där för närvarande.

Tack för tipset. Han är i Sverige nu.
  • Johan70
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 10:19:01 följande:
    Tack för tipset. Han är i Sverige nu.
    I så fall har han en folkbokföringsadress i Sverige. Hänvisa till den.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!