Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:55:09 följande:
Eftersom det verkar jättesvårt att bevisa min situation för FK, vad tror ni då om oddsen för bostadsbidrag om vi gör såhär istället:
Pappan folkbokför sig på den här adressen även om han knte bor hör stadigvarande.
Vi söker bostadsbidrag som "sambos", anger 0kr i inkomst för pappan, eftersom han inte har någon inkomst. Då behöver jag ju inte bevisa att han inte bor här. Skulle det funka?
Problem med detta dock: När jag tittade på FK ansökninsformulär för sambos, så kräver det att han signerar den med e-leg vilket han inte kan då han varken har ett svenskt personnummer eller ett svenskt bankkonto.
Hur fasiken ska man göra? Blir ju knasigt hur man än vrider och vänder på det.
Min man är också från USA, jag hade bostadsbidrag innan han flyttade in och ändrade sen till att vi var sambos, fick fortfarande bidrag då han hade 0kr i inkomst.
Men du verkar behöva sätta dig in i er situation bättre, så att du har koll på allt, när man får ett uppehållstillstånd så får man de fyra sista siffrorna till personnumret, alltså ett svenskt personnummer som man kan öppna ett bankkonto med och därigenom bankid, det är verkligen inte svårt eller krångligt.
Det där med att ansöka om enskild vårdnad hade su ju också fått svar på då du även missuppfattat den biten, något med soc skrev du att det skulle bli dyrare? Soc är inget som kostar pengar....
Självklart så reagerar ju fk då du ej ansökt om underhåll samt att han är "hemlös utan jobb" och det finns ingen spm helst dokumentation på hans resor?.... Jag tycker också att det verkar misstänksamt.
Jag menar inte att "trycka ner" dig på något sätt men det känns som att du behöver växa upp lite, du säger att du är ensamstående med 3 barn.... sen kan man ju undra hur du tänkte när du skaffade en till som du inte kan försörja och som inte har en pappa närvarande redan från start