• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!
  • Anonym (A)

Får du i nuläget någon form av underhållsstöd från FK?

Bor han inte med dig får du rätt både till underhållsstöd och högre bostadsbidrag.

Har han i nuläget möjlighet att skriva sig någon annanstans?

Hur ser era planer ut på kort respektive lång sikt? Ska han bo med er så småningom, ska ni ha ett förhållande eller inte, eller ska du bo själv, ha ensam vårdnad och han bara komma och hälsa på sitt barn?

• Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 10:17:52 följande:
    Pga 0kr i inkomst. Flyr ingen utvisning. Han är i landet lagligt med uppehållstillstånd.
    Finns det något som hindrar att han bosätter sig här, hos dig eller eget,  och börjar plugga tex. Eller om det inte funkar, bosätter sig hos sin mamma och jobbar/pluggar därifrån.

En grund till din situation kring bostadsbidrag är hans röriga liv. Det skulle bli enklare för dig om han fixar bostad och någon form av inkomst.

• Anonym (k)

Vilken märklig situation. En vuxen man och pappa som inte bidrar med en krona till varken sin egen eller sitt barns försörjning. Trots detta har han råd att resa från land till land men han har inga resebiljetter att visa upp. Band han fast en ballong i sängen som Pippi och flög själv? Du har inga pengar men kräver inte ens att han betalar sin egen mat när han är hos dig och du vet inte om du har egen vårdnad eller inte. Ja jag såg att du inte ville ha frågor men det är samtidigt svårt att svara på vissa saker utan information och ibland kan man även behöva bli ifrågasatt för att ändra på saker. Dessutom så förstår du nog att det väcker en viss nyfikenhet.

• Anonym (W)

Konstigt. Jag fick bostadsbidrag trots att jag var gift. Han bodde i ett annat land i EU men det var inget de kollade upp alls.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 11:45:54 följande:

När han är i Sverige stannar han antingen här eller hos vänner runt om i Sverige. I USA och sitt andra hemland hos familj.

Han har inte möjlighet att bidra ekonomiskt just nu.

Pappan är ju ansvarig för ungen! Han ska betala underhåll. Bor han hos dig så får han betala för sig, det ska inte resten av skattebetalarna göra.

Idioter som skaffar ungar hejvilt utan den minsta tankeverksamhet.
  • Jemp

Har förvisso ingen erfarenhet men en viktig punkt måste ju också vara att se till att han bekräftar faderskapet så ni kan visa upp "bevis" för rätt person.

Då får du också hem ett "registerutdrag" på barnet. Antar att uppgifter om vårdnaden står där.

Nånstans måste han ju vara folkbokförd?

• Anonym (jag)

Jag förstår inte hur ni tänker eller hur ni ska komma "undan" med detta. För att behålla sitt PUT så måste han vara skriven i Sverige, det är bara under kortare tid man kan bosätta sig i ett annat land och behålla PUT. 
    Det intressanta är ju på vilka grunder han fått PUT. Är det pga anknytning till dig så är det ju självklart att FK anser att nu bor ihop.

• Anonym (A2)
    Anonym (jag) skrev 2020-02-10 14:51:36 följande:

Jag förstår inte hur ni tänker eller hur ni ska komma "undan" med detta. För att behålla sitt PUT så måste han vara skriven i Sverige, det är bara under kortare tid man kan bosätta sig i ett annat land och behålla PUT. 
    Det intressanta är ju på vilka grunder han fått PUT. Är det pga anknytning till dig så är det ju självklart att FK anser att nu bor ihop.

Håller med, något skumt är det.
  • Anonym (Klara)

Ts, om du berättar mer om omständigheterna kring varför du befinner dig i den här situationen är jag övertygad om att du kan få mycket mer tips och råd från folket här på FL. Då kanske det dyker upp tips från folk som befunnit sig i en exakt likadan situation och kan komma med massor av bra och hjälpsamma råd.

Nu framstår du/ni tyvärr som mer och mer osympatiska ju mer du skriver, att ni försöker lura svenska staten på skattepengar och att eftersom din man inte alls ens verkar försöka skapa sig en framtid som om att han faktiskt bor hos dig och lever på dig.
    Folk börjar såklart spekulera om varför han har fått PUT, Är det pg det som du skaffat barn med honom?

Så om du berättar mer kan du säkert få mer hjälp här på FL.

• Anonym (Jenna)

TS, om mannen inte är folkbokförd i Sverige och inte kan bevisa att han vistas i Sverige största delen av sin tid kan han förlora sitt PUT så han bör nog försöka ta tag i sitt liv och bestämma sig för om han skall satsa på ett liv här eller i sitt hemland.

Om ni tänkt er att fortsätta tillsammans (det låter ju som att ni till viss del fortfarande har ett förhållande) är det väl rimligt att han börjar studera/söker jobb så att han kan bidra till er familjs försörjning.

• MaryEllen

TS, rent objektivt kanske du ändå kan förstå att Försäkringskassan undrar? Om du bortser från alla speciella omständigheter som bara ni känner till om er situation.

Ni lever inte tillsammans, men har barn ihop sedan tidigare. Nu får ni ett till gemensamt barn. Ni lever fortfarande inte ihop men verkar inte kunna svara på var pappan lever i stället. Visst, det är inte helt ovanligt att man får barn tillsammans med en före detta partner. Men det är heller inte helt ovanligt att man hittar tillbaka till varandra och börjar leva tillsammans igen. Ni har ju uppenbarligen legat med varann eftersom ni har fått ett barn.

Som du själv säger är det väldigt svårt att visa hur något _inte_ är. Det du behöver lägga energi på är att visa hur det faktiskt är.

- Pappan bor inte med dig och barnen. Nej, men var bor han då? Visst finns det hemlösa människor, men de allra flesta har en någorlunda fast bostadspunkt, även om den kan variera pga att man flyttar runt. Det borde finnas folkbokföringsutdrag, hyreskontrakt eller liknande. Om pappan inte är folkbokförd någonstans, varför är han inte det? Om han nu måste vistas i Sverige för att få ha kvar sitt PUT, varför är han inte folkbokförd här?

- Pappan har inget arbete. Nej, men hur försörjer han sig då? Student, bidrag, sjukskrivning, a-kassa? Ingen kan leva på luft, på nåt sätt har eller ordnar han fram pengar till sitt uppehälle. Visa det.

- Pappan reser runt mycket och vistas bara i Sverige ibland. Även den som reser runt mycket har oftast en fast bostadspunkt. (Se ovan.) Om han reser runt mycket borde det synas på hans kontoutdrag, att hans kort är använt utanför Sverige. Han kan inte simma till USA, och jag antar att han inte vandrar Europa runt till fots. Det finns rimligen biljetter som visar resorna. Bokningsbekräftelser via mejl. Till USA måste man ju också fylla i det där formuläret i förhand. Har han rest utanför Europa har pappan kanske också stämplar i passar som stryker in- och utresedatum.

Med tanke på hur mycket information som lagras och sparas kan jag förstå att Försäkringskassan tycker att det är märkligt att du inte lyckas prestera någon form av underlag som styrker det du påstår. Intyg från närstående har ett väldigt lågt bevisvärde, men utdrag från register, kontoutdrag och annat som är svårare att manipulera borde du kunna få fram.

Sen till din fråga om bank-id mm. Ni kan tillsammans besöka ett servicekontor där pappan kan utföra de flesta ärenden analogt på papper och legitimera sig personligen. Så även den som saknar bank-id kan få service av myndigheterna, men då måste man ofta gå dit personligen.

Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!