• Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Hej,

Jag är mamma till tre barn som bor med mig 100%. Försäkringskassan har efter sista barnets ankomst beslutat att dra in mitt bostadsbidrag eftersom de anser att jag bor ihop med yngsta barnets pappa (de grundar påståendet om att vi lever ihop endast på att barnet är nyfött). Pappan är inte svensk medborgare och ej folkbokförd i Sverige.

Vad kan jag skicka in till f-kssan som bevis på att pappan inte bor här? De vägrar att komma med tips när jag ringer och säger att jag måste tänka själv!!? Har skickat in kontoutdrag för att visa att jag jobbar och står för alla kostnader i hushållet själv och inte tar emot några pengar. Men det räckte inte.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!

Eftersom det verkar jättesvårt att bevisa min situation för FK, vad tror ni då om oddsen för bostadsbidrag om vi gör såhär istället:

Pappan folkbokför sig på den här adressen även om han knte bor hör stadigvarande.

Vi söker bostadsbidrag som "sambos", anger 0kr i inkomst för pappan, eftersom han inte har någon inkomst. Då behöver jag ju inte bevisa att han inte bor här. Skulle det funka?

Problem med detta dock: När jag tittade på FK ansökninsformulär för sambos, så kräver det att han signerar den med e-leg vilket han inte kan då han varken har ett svenskt personnummer eller ett svenskt bankkonto.

Hur fasiken ska man göra? Blir ju knasigt hur man än vrider och vänder på det.

Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 13:51:43 följande:

Jao det beror ju på hur gärna du vill ha bostadsbidrag men jag skulle iaf satsa på de som bor precis i närheten, t ex samma våningsplan.Man går till familjerätten för att pappan ska erkänna faderskap och i samband med det kan man ansöka om gemensam vårdnad. Gör man inte det har du enskild då ni inte är gifta. Det ska väl vara Skatteverket som har såna intyg om vårdnad? Eller familjerätten/soc. Det skadar inte att ringa runt o fråga.

Tack! ????
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:56:47 följande:

Tack! ????

Skulle vara "tummen upp" inte en massa "???"
  • Anonym (A)

Gjorde en liten räkneövning på FKs snurra för bostadsbidrag, och även om han har 0 i inkomst verkar det som bostadsbidraget blir lägre.

Har ni något sätt att visa att han tillbringar stor del av tiden någon annanstans än hos dig? ´Lön utomlands, bostad utomlands....?

Får du några pengar av honom? Underhåll, annat?

Har du redovisat hur mycket tid han vistas utomlands, på andra ställen eller hos er?

Kan du skicka in kopior på flygbiljetter t.ex. som visar att han tillbringar en stor del av tiden utomlands?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:55:09 följande:

Eftersom det verkar jättesvårt att bevisa min situation för FK, vad tror ni då om oddsen för bostadsbidrag om vi gör såhär istället:

Pappan folkbokför sig på den här adressen även om han knte bor hör stadigvarande.

Vi söker bostadsbidrag som "sambos", anger 0kr i inkomst för pappan, eftersom han inte har någon inkomst. Då behöver jag ju inte bevisa att han inte bor här. Skulle det funka?

Problem med detta dock: När jag tittade på FK ansökninsformulär för sambos, så kräver det att han signerar den med e-leg vilket han inte kan då han varken har ett svenskt personnummer eller ett svenskt bankkonto.

Hur fasiken ska man göra? Blir ju knasigt hur man än vrider och vänder på det.

Gör inte det!! Om de till slut fattar att han inte bor där så har du ljugit i ansökan och det är straffbart!
    Anonym (A) skrev 2020-02-09 14:00:51 följande:

Gjorde en liten räkneövning på FKs snurra för bostadsbidrag, och även om han har 0 i inkomst verkar det som bostadsbidraget blir lägre.

Har ni något sätt att visa att han tillbringar stor del av tiden någon annanstans än hos dig? ´Lön utomlands, bostad utomlands....?

Får du några pengar av honom? Underhåll, annat?

Har du redovisat hur mycket tid han vistas utomlands, på andra ställen eller hos er?

Kan du skicka in kopior på flygbiljetter t.ex. som visar att han tillbringar en stor del av tiden utomlands?

Tack för din hjälp!

Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

Inga flygbiljetter tyvärr.

Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 14:08:22 följande:

Gör inte det!! Om de till slut fattar att han inte bor där så har du ljugit i ansökan och det är straffbart!

Tack för varningen! Ska ha i åtanke.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 14:10:34 följande:

Tack för din hjälp!

Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

Inga flygbiljetter tyvärr.

Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.

Vilka dokument har du föreslagit?

Vad hindrar att han skriver sig hos dina föräldrar?

Har du ansökt om underhåll från honom?

Har ni tid till familjerätten?
    Kjell2 skrev 2020-02-09 14:18:13 följande:

Vilka dokument har du föreslagit?

Utdrag från folkbokföringsregistret, utdrag för ett års banktransaktioner att inga insättningar görs på mitt konto, hyreskontrakt i mitt namn.

Vad hindrar att han skriver sig hos dina föräldrar?

Ingenting. Är det tillåtet att göra det så även fast han inte befinner sig där? Vill inte sätta mins föräldrar i trubbel.

Har du ansökt om underhåll från honom?

Nej, det har jag inte gjort. Han kan inte betala.

Har ni tid till familjerätten?

Har kontaktat dem. Inväntar svar.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!