• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Betteline

Tycker någon här (av de som gillar filmen) att det skulle vara lika ok om den handlade om ett flygbolag från andra delar av världen? Afrika tex? Kina? Skulle det vara ok att säga att absolut inget kommer från Kina? Mellanöstern? Att allt därifrån är kopierat? Vilka länder skulle det vara ok att tala om på det sättet? Vilka länder skulle inte vara ok att tala om på det sättet? Varför?

• nihka
    KillBill skrev 2020-02-17 20:29:09 följande:
    I inlägg #289 citerar du dig själv och det ger ett förvirrat intryck.
    Väldigt hårda ord om sig själv.

Det är inte helt ovanligt att den som har en intolerant syn mot andra hyser ett visst mått av självförakt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:34:50 följande:

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.

Så du kan alltså inte svara på frågan? Du väljer att göra dig löjlig med ett "gulligt" pannkaksexempel istället? Så... fegt! Svara nu på om du tycker att det vore ok att påstå att INGET är tex arabiskt eller judiskt, att allt är kopierat. Tror du att det skulle tas emot väl om du påstod allt sas-reklamen påstår, men angående ett annat land eller område i världen?

Tycker du på allvar att det är samma sak att påstå att INGET är skandinaviskt, som att raljera om sin familjs pannkakstraditioner? För filmen påstod att INGET är skandinaviskt och att vi kopierat allt. Så, vilka andra länder skulle du våga säga samma sak om?
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 00:40:05 följande:

Det är inte helt ovanligt att den som har en intolerant syn mot andra hyser ett visst mått av självförakt.
    Du kört hårt du! Passa på och njut :P Blev väldigt många meddelanden, så av någon anledning citerades fel inlägg. Så problemet löst. Tur att du såg det, tack! Och sug i dig ;)
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 00:40:05 följande:

">

Här är reklamen.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:34:50 följande:

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.

Vill tillägga lite till min text. Självklart är inte X och Y urkällan till den nya traditionen. De har såklart inspirerats av någon annan som i sin tur inspirerats av någon och så vidare och så vidare. Vad som är grunden till allt går ju knappast att bevara. Allt du ser omkring dig har ju massor av människor i olika generationer och från olika kulturer bidragit till att skapa. Sen väljer man ut det man gillar och fortsätter utveckla och känner till sist så mycket för det att man kallar det ?sitt?. Det är ju helt naturligt.

En tradition kan ju gå hur långt tillbaka som helst: julafton tillexempel. En urgammal tradition som kan se väldigt olika ut mellan olika kulturer (länder, familjer, individer) och vara källa är så gammal att det är obetydligt var det startade och vilken civilisation som satte första stenen. Så många stenar har lagts på av så många andra efter det att det inte längre spelar någon roll.

Jag tolkar SAS film som att man vill belysa fördelarna med att låta sig inspireras av andras kultur. Utan andras kulturer och erfarenheter hade vi varit mycket mindre utvecklade. Sen spelar de ju lite (mycket) på folks fördomar och använder dem till att skapa en intresseväckare. Tycker det är rätt skickligt. Sen behöver ni inte hålla med om det, men jag tyckte i alla fall det var intressant att få lite överraskande fakta om mina traditioner. Hade ingen aning om att midsommarstången kommer från Tyskland tillexempel! Kul! Undrar vad tyskarna inspirerats av i sin tur.
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 00:42:29 följande:
    Ber om ursäkt!
    Det värkar lite rörigt för dig just nu så tänk inte mer på det...

Här kan du se reklamfilmen om du vill ta en snabb kik på den för det värkar inte som du har sätt den...

">

• nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 00:42:29 följande:
    Ber om ursäkt!
    Det värkar lite rörigt för dig just nu så tänk inte mer på det...

Här kan du se reklamfilmen om du vill ta en snabb kik på den för det värkar inte som du har sätt den...

">

• Anonym (Js)
    Betteline skrev 2020-02-18 00:43:00 följande:

Så du kan alltså inte svara på frågan? Du väljer att göra dig löjlig med ett "gulligt" pannkaksexempel istället? Så... fegt! Svara nu på om du tycker att det vore ok att påstå att INGET är tex arabiskt eller judiskt, att allt är kopierat. Tror du att det skulle tas emot väl om du påstod allt sas-reklamen påstår, men angående ett annat land eller område i världen?

Tycker du på allvar att det är samma sak att påstå att INGET är skandinaviskt, som att raljera om sin familjs pannkakstraditioner? För filmen påstod att INGET är skandinaviskt och att vi kopierat allt. Så, vilka andra länder skulle du våga säga samma sak om?

Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.

Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.

Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.

Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,

men okej.

Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).
  • Betteline
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 00:58:04 följande:

Vill tillägga lite till min text. Självklart är inte X och Y urkällan till den nya traditionen. De har såklart inspirerats av någon annan som i sin tur inspirerats av någon och så vidare och så vidare. Vad som är grunden till allt går ju knappast att bevara. Allt du ser omkring dig har ju massor av människor i olika generationer och från olika kulturer bidragit till att skapa. Sen väljer man ut det man gillar och fortsätter utveckla och känner till sist så mycket för det att man kallar det ?sitt?. Det är ju helt naturligt.

En tradition kan ju gå hur långt tillbaka som helst: julafton tillexempel. En urgammal tradition som kan se väldigt olika ut mellan olika kulturer (länder, familjer, individer) och vara källa är så gammal att det är obetydligt var det startade och vilken civilisation som satte första stenen. Så många stenar har lagts på av så många andra efter det att det inte längre spelar någon roll.

Jag tolkar SAS film som att man vill belysa fördelarna med att låta sig inspireras av andras kultur. Utan andras kulturer och erfarenheter hade vi varit mycket mindre utvecklade. Sen spelar de ju lite (mycket) på folks fördomar och använder dem till att skapa en intresseväckare. Tycker det är rätt skickligt. Sen behöver ni inte hålla med om det, men jag tyckte i alla fall det var intressant att få lite överraskande fakta om mina traditioner. Hade ingen aning om att midsommarstången kommer från Tyskland tillexempel! Kul! Undrar vad tyskarna inspirerats av i sin tur.

Kan du byta ut alla gånger i filmen de säger "skandinavisk" till i tur och ordning arabisk, judisk, egyptisk, kinesiskt, grekiskt? Hur kändes det nu? Skulle du kunna stå för en sådan film, där man alltså hävdar att tex INGET är egyptisk, att allt är kopierat? Skulle du våga gå ut med en film där '"skandinaviskt" vore utbytt mot något av dessa, är jag ganska säker på att du skulle bli extremt hatad av dessa grupper. Men det bryr du sig kanske inte om?
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?