Betteline skrev 2020-02-18 00:43:00 följande:
Så du kan alltså inte svara på frågan? Du väljer att göra dig löjlig med ett "gulligt" pannkaksexempel istället? Så... fegt! Svara nu på om du tycker att det vore ok att påstå att INGET är tex arabiskt eller judiskt, att allt är kopierat. Tror du att det skulle tas emot väl om du påstod allt sas-reklamen påstår, men angående ett annat land eller område i världen?
Tycker du på allvar att det är samma sak att påstå att INGET är skandinaviskt, som att raljera om sin familjs pannkakstraditioner? För filmen påstod att INGET är skandinaviskt och att vi kopierat allt. Så, vilka andra länder skulle du våga säga samma sak om?
Men det är här vi har uppfattat filmen olika. Jag tolkar det inte som att SAS påstår att vi kopierat allt, utan att vi inspirerats till allt.
Jag säger samma sak om alla kulturer. Sen ville jag med mitt pannkaksexempel belysa att en kultur inte nödvändigtvis hör till en befolkning. Det finns andra grupperingar också.
Men som sagt, min fasta övertygelse är att ingen kultur uppkommit från tomma intet utan ALLA kulturer är ett resultat av olika individer som bidragit med olika erfarenheter. Erfarenheter som kommer från hela världen och som gått i generationer och utvecklats och förfinats på olika håll.
Sen är det uppenbart att vissa blir kränkta över ett sådant påstående. Varför förstår jag inte, för den som blir kränkt är ju inte personligen upphovsman till en tradition. Men att folk blir kränkta å någon annans (eller snarare flera tusen personer i generationers) vägnar är tydligt. Verkar dumt, tycker jag, att bli kränkt för någon annans skull,
men okej.
Jag tror absolut att många araber skulle bli irriterade om de fick förklarat för sig att deras traditioner är inspirerade från olika håll i världen. Inte alla, men några individer skulle absolut bli irriterade. Mina fördomar säger att det inte är samhällets mest framgångsrika och kunniga människor som blir kränkta över ett sådan (ganska självklar) fakta. Men ni som känner så finns säkert i alla länder och kulturer (sedär - en till sak vi har gemensamt med andra kulturer!).