• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Svara på frågan!)
    KillBill skrev 2020-02-17 18:17:00 följande:

Om ett skandinaviskt flygbolag (som  brukar lyfta fram det skandinaviska) i en reklamfilm lyfter fram att mycket av det vi uppfattar som skandinaviskt egentligen är utvecklat någon annanstans är strategin självklart att folk ska inse hur viktigt resandet har betytt för utvecklingen av vår kultur och att folk ska vilja resa mer. 

Jag har svårt att förstå folk som blir upprörda över något sådant.

Är man någorlunda trygg i sig själv och i sitt kulturarv så bryr man sig inte om sådant. 

Du kan alltså inte svara på frågan om du anser att det finns tex någon kinesisk, judisk, arabisk eller grekisk kultur? Kan du inte svara på det eller vågar du inte svara på det?

Lustigt att ingen av er "goda människor" i tråden kan svara på detta enkla. Finns det en kinesisk kultur? Är det bara den skandinaviska kulturen som inte finns? Svara på frågan, inget svammel!
  • Anonym (Js)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-02-17 15:35:14 följande:

Du har fel. Det finns saker som är rent skandinaviska, som har sitt ursprung i Skandinavien. Det har räknats upp massor av saker här i tråden och även i andra trådar. Hur är det med läsförståelsen? Jag kan, på ett pedagogiskt sätt förklara för dig, fastän så många andra försökt innan. Läs nu noga och försök förstå, för jag tror folk tappar tålamodet med typer som du, som uppenbart inte kan ta till sig skriven text eller ens göra de enklaste analyser.

Så, läs tråden igen och försök förstå, försök tänka utanför din box. Jag kan ge dig lite övning i att använda hjärnan på rätt sätt: vi börjar med ett av exemplen på det som är skandinaviskt- Nobelprisen. Det var svensken Alfred Nobel som instiftade detta pris och har, år efter år delats ut i de olika kategorierna kemi, medicin, fysik, litteratur och fred, sedan tillkom även ekonomi. Det är skandinaver, mestadels svenskar, inom varje kategori som utser vinnarna. Ceremonierna hålls i Stockholm (Alla utom fredspriset som hålls i Norge, också det ett skandinaviskt land).

Som du märker, när jag gått igenom detta grundligt för dig nu, är detta ett helt igenom skandinaviskt pris som delas ut till de bästa i världen inom sina områden. Perfekt exempel på något rent skandinaviskt som vi vill sprida ut i världen. Sverige är känt för Nobelprisen över hela världen. Detta ska vi vara stolta över. Och det är, som sagt, ett pris som instiftades/uppfanns av en svensk i Sverige och prisceremonierna hålls i Sverige och Norge. Det blir inte mindre svenskt för att någon har rest. Samernas kultur med rennäring osv, skandinaviskt. Surströmming, typiskt skandinaviskt osv osv. Förstår du? Jag kan lika grundligt gå igenom flera av de andra skandinaviska företeelserna, men då känner jag nästan att jag vill ha någon form av lön pga att det tar tid och kraft att föreläsa från grunden så här.

Jag råder dig att läsa på mer om neandertalare, människans historia, ja faktiskt allt. Det kan lätt bli så pinsamt för dig annars när du ska "förklara" men din okunnighet lyser igenom.

Att du känner någon sorts självhat och vill försöka pådyvla andra att inget är skandinaviskt, gör det inte mer sant för det. Jag råder dig att istället ta itu med dina egna problem, kanske gå i terapi eller liknande, för det är inte sunt att med näbbar och klor försöka slå i andra lögner om att det inte finns något skandinaviskt.

Skulle du säga samma sak om andra kulturer, tex att det inte finns något kinesiskt? Inget italienskt? Inget grekiskt? Arabiskt? Judiskt? Franskt? Japanskt? Osv... tror du att det inte finns några kulturer alls, eller är det bara just det skandinaviska som enligt dig är fantasier? Svara på detta om du kan (Har inga förhoppningar om att du kan dock) Ta itu med din identitetskris, jag tycker synd om dig. Krya på dig!

Ja men vi tar Nobelpriset som exempel då. Precis som Tobbe skrev är ju det priset influerat av många andra. Vem var först med att dela ut ett pris? Ingen aning men knappast Alfred Nobel i alla fall. Han har ju inspirerats av människor innan honom. Kanske grekerna, som delade ut pris i idrotter vid Olympiska spelen. Vem vet. Men att han blivit inspirerad av andra kulturer kan vi väl vara överens om?

Kanske hade inte priset existerat om att inte rest runt i världen och inspirerats av andra människor och kulturer. Precis sånt vill SAS lyfta fram genom sin reklam. Att det vi anser svenskt idag troligtvis aldrig existerat om det inte vore för att människor rest runt och delat erfarenheter.

Kristendomen står för stor del av våra svenska traditioner. Den uppkom knappast i Sverige. Men vilken tur att människor kom hit för flera hundra år sedan och spred den! Annars hade vi inte haft våra julaftnar med sill och potatis, eller våra påskhelger eller vår tideräkning eller våra fina kyrkor ( och vilken tur att extremisterna försvann där på vägen också, så vi inte bränner häxor och böcker längre).

Det SAS vill lyfta fram är att resande berikar och upplyser. Sverige hade inte varit Sverige utan influenser utifrån. Det vi är så stolta över idag kan vi tacka våra resande förfäder och deras utländska vänner för. Kan inte det vara fint att erkänna? Ödmjukt, faktiskt. Och av samma anledning är det lite arrogant och respektlöst att vägra ge andra cred för något de gjort.

Sen kan man ju undra varför du och jag känner något över detta över huvud taget. Varken du, jag eller någon annan nu levande människa är ju upphovsman till midsommarstången eller något annat som nämns i klippet, och har således knappast någon rätt att känna oss kränkta och förbisedda. Eller menar du att du automatiskt har rätt till äran för Nobelpris bara för att du råkar vara född i samma land som upphovsmannen?
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-17 19:29:40 följande:
    Där håller jag inte med dig! Jag lägger fram detaljer som stärker det jag säger, skillnad från dig... Ok, vad bra, så då kan igen annan bli det eller? Jag blir besviken och jag förstår inte varför SAS ska göra en reklamfilm på det här sättet bara, finns igen anledning, speciellt när deras reklam börjar med massa skitsnack och sedan bara maler på i samma anda. Speciellt när vårat samhälle är så spräckligt. Finns igen poäng med det, förutom att irritera och provocera eller finns det en annan agenda tro?. Det är uppenbart vad reklamen säger, men SAS vill inte stå för det, utan de skyller missnöjet på en attack... Självklart blir människor upprörda när ett Skandinaviskt företag kommer med osanning om Skandinavien och sedan inte tar ansvar för deras skitsnack. Min tanke var direkt: Varför? Och sedan går flera tidningar ut och stödjer det här och skyller på att människor är lättkränkta, att det är ironi, det är högerextremister som överanalyserar och vill skapa debatt för att gynna politisk övertygelse osv osv. SUCK! 

Jag hoppas att du och andra som bara ser den här reklamen som vilken som helst, kommer till insikt att det är verkligen inte är en lite grupp som tyckt till om reklamen, utan den har fått jättestor uppmärksamhet i och utanför Skandinavien. Kolla bara på vad andra flygbolag har kontrat gentemot SAS hjärnsläpp. Är alla dem också högerextremister, nationalister eller Sverigedemokrater m.m. Det är billigt och det är riktigt tröttsamt att förklara det hela till en vägg... Har du ens sätt reklamen? 

"Nada" är en sån liten del av det hela, fan, har du ens läst det jag skrivit? Kollar du på den tecknade versionen av reklamen eller vad har du sett?  
    Aha så det är jag som får resterande att känna sig korkade... Titta på hur du själv skriver!? Men det är klart, du rentvår dig själv som en sann fanatiker. 
    Samma uttjatade tugg som går ut på att alla som inte håller med dig antingen inte ens sett filmen eller så har de inte fattat. Vad är det för "diskussionen" du inbillar dig att du har haft med någon?

Saknar du helt kapacitet att ta in att olika människor uppfattar saker på olika sätt?

Och att det har skett en attack är ju solklart för alla som önskar öppna ögonen, därmed inte sagt att en massa andra människor oberoende av varandra har uttryckt sin åsikt.

Jag anmäler personangrepp. Så klart.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Svara på frågan!)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-17 23:50:28 följande:

Ja men vi tar Nobelpriset som exempel då. Precis som Tobbe skrev är ju det priset influerat av många andra. Vem var först med att dela ut ett pris? Ingen aning men knappast Alfred Nobel i alla fall. Han har ju inspirerats av människor innan honom. Kanske grekerna, som delade ut pris i idrotter vid Olympiska spelen. Vem vet. Men att han blivit inspirerad av andra kulturer kan vi väl vara överens om?

Kanske hade inte priset existerat om att inte rest runt i världen och inspirerats av andra människor och kulturer. Precis sånt vill SAS lyfta fram genom sin reklam. Att det vi anser svenskt idag troligtvis aldrig existerat om det inte vore för att människor rest runt och delat erfarenheter.

Kristendomen står för stor del av våra svenska traditioner. Den uppkom knappast i Sverige. Men vilken tur att människor kom hit för flera hundra år sedan och spred den! Annars hade vi inte haft våra julaftnar med sill och potatis, eller våra påskhelger eller vår tideräkning eller våra fina kyrkor ( och vilken tur att extremisterna försvann där på vägen också, så vi inte bränner häxor och böcker längre).

Det SAS vill lyfta fram är att resande berikar och upplyser. Sverige hade inte varit Sverige utan influenser utifrån. Det vi är så stolta över idag kan vi tacka våra resande förfäder och deras utländska vänner för. Kan inte det vara fint att erkänna? Ödmjukt, faktiskt. Och av samma anledning är det lite arrogant och respektlöst att vägra ge andra cred för något de gjort.

Sen kan man ju undra varför du och jag känner något över detta över huvud taget. Varken du, jag eller någon annan nu levande människa är ju upphovsman till midsommarstången eller något annat som nämns i klippet, och har således knappast någon rätt att känna oss kränkta och förbisedda. Eller menar du att du automatiskt har rätt till äran för Nobelpris bara för att du råkar vara född i samma land som upphovsmannen?

Anser du att det finns någon kinesisk kultur?

Anser du att det finns någon judisk kultur?

Anser du att det finns någon grekisk kultur?

Anser du att det finns någon arabisk kultur?

Anser du att det finns någon egyptisk kultur?

Om ja, är det endast skandinavisk kultur du anser inte finns? Varför tror du det isåfall, har du belägg för att andra kulturer kommit på saker, men inte just vi i Skandinavien?

Om nej, du menar alltså att ingen kultur finns överhuvudtaget? Isåfall var ju reklamfilmen ett slag i luften, som att slå in en öppen dörr och diskutera något som överhuvudtaget inte existerar i världen.

Inser du vad ordet kultur betyder? Ett tips är annars att googla, det kanske skulle ge dig en aha-upplevelse. Jag kan avslöja så mycket som att, jo, det anses som att man skapar något helt nytt, även om man står på jättars axlar och bygger på redan existerande kunskap och får inspiration. Nobelpriset är unikt för Sverige och det är löjeväckande att säga att vi "kopierat" antika Greklands eventuella idrottsprisceremonier, att Nobelpriset alltså skulle vara en kopia av de priserna. Förstår du inte hur löjligt det låter?
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-17 19:33:49 följande:
    Det här bevisar en hel del! Är det verkligen det som är viktigt här tror du? ELLER, är vad budskapet förtäljer? Du värkar vara en glad prick... Komik används ofta när annat blir för svårt att ta till sig... 
    Jaså jag värkar?

Vart då?

• Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 00:03:39 följande:
    Samma uttjatade tugg som går ut på att alla som inte håller med dig antingen inte ens sett filmen eller så har de inte fattat. Vad är det för "diskussionen" du inbillar dig att du har haft med någon?

Saknar du helt kapacitet att ta in att olika människor uppfattar saker på olika sätt?

Och att det har skett en attack är ju solklart för alla som önskar öppna ögonen, därmed inte sagt att en massa andra människor oberoende av varandra har uttryckt sin åsikt.

Grymt! 
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 00:03:39 följande:

Ska du anmäla dig själv? 
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-17 19:39:55 följande:
    Jag har märkt att du har svårt för frågor? Du kanske ska ägna dig åt saker som är mindre krävande...

Fan vad löjligt det här börjar bli, man vad fan, om du vill hålla på och rikta uppmärksamheten bort från ämnet, så får du väl skaffa dig en egen tråd, som går ut på hur du ska kunna göra dig förstod. För nu är du bara pinsam...
    Jag tycker du är lite väl hård mot dig själv här.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Svara på frågan!) skrev 2020-02-18 00:03:40 följande:

Anser du att det finns någon kinesisk kultur?

Anser du att det finns någon judisk kultur?

Anser du att det finns någon grekisk kultur?

Anser du att det finns någon arabisk kultur?

Anser du att det finns någon egyptisk kultur?

Om ja, är det endast skandinavisk kultur du anser inte finns? Varför tror du det isåfall, har du belägg för att andra kulturer kommit på saker, men inte just vi i Skandinavien?

Om nej, du menar alltså att ingen kultur finns överhuvudtaget? Isåfall var ju reklamfilmen ett slag i luften, som att slå in en öppen dörr och diskutera något som överhuvudtaget inte existerar i världen.

Inser du vad ordet kultur betyder? Ett tips är annars att googla, det kanske skulle ge dig en aha-upplevelse. Jag kan avslöja så mycket som att, jo, det anses som att man skapar något helt nytt, även om man står på jättars axlar och bygger på redan existerande kunskap och får inspiration. Nobelpriset är unikt för Sverige och det är löjeväckande att säga att vi "kopierat" antika Greklands eventuella idrottsprisceremonier, att Nobelpriset alltså skulle vara en kopia av de priserna. Förstår du inte hur löjligt det låter?

Självklart finns skandinavisk kultur. Självklart finns kinesisk kultur. Det har väl ingen förnekat? Jag gör det i vilket fall som helst inte. Nu vet jag inte så mycket om kinesisk och arabisk kultur, men svensk kultur är jag uppvuxen med så den kan jag allt. Min familjs alldeles egna kultur kan jag faktiskt utan och innan. Vet du, min familj har som tradition att äta pannkakor till frukost varje söndag. Det är en del av vår kultur. En fin tradition som jag är stolt över, men jag kan inte påstå att varken frukost, pannkakor eller söndagar är vårt påhitt. Receptet har jag tagit från en kokbok och frukost har man väl ätit sedan urminnes tider. Dessutom är jag inte så självupptagen att jag tror att vi är de enda som äter pannkaksfrukost på söndagar. Jag har säkert läst om någon annan som gör det och inspirerats. Spelar ingen större roll, nu är det en del av mig.

Om ett par veckor ska jag till några vänner och övernatta. Vem vet, kanske lär jag mig något nytt där som jag tar med hem till min familj och gör en tradition av, och som om några år är en självklar del av vår kultur. Det är fortfarande inspirerat från mina vänner, men vi sätter säkert en egen twist på det. Om någon frågar var traditionen kommer från kommer jag såklart svara ?från mina vänner X och Y? och glädjas åt minnet. Om 2-3 generationer kanske mina barnbarn fortfarande håller i traditionen, och inte minns ursprunget. Om någon då upplyser dem, eller om de hittar någon gammal dagbok från mig, så är det ju jättekul för dem att få veta kuriosa om sin kultur. Det skulle inte förneka att det tillhör deras kultur, men det skulle ge lite historia, och kanske tacksamhet till X och Y som bidragit till ett berikat liv.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?