Anonym (Skärpning) skrev 2020-02-17 15:35:14 följande:
Du har fel. Det finns saker som är rent skandinaviska, som har sitt ursprung i Skandinavien. Det har räknats upp massor av saker här i tråden och även i andra trådar. Hur är det med läsförståelsen? Jag kan, på ett pedagogiskt sätt förklara för dig, fastän så många andra försökt innan. Läs nu noga och försök förstå, för jag tror folk tappar tålamodet med typer som du, som uppenbart inte kan ta till sig skriven text eller ens göra de enklaste analyser.
Så, läs tråden igen och försök förstå, försök tänka utanför din box. Jag kan ge dig lite övning i att använda hjärnan på rätt sätt: vi börjar med ett av exemplen på det som är skandinaviskt- Nobelprisen. Det var svensken Alfred Nobel som instiftade detta pris och har, år efter år delats ut i de olika kategorierna kemi, medicin, fysik, litteratur och fred, sedan tillkom även ekonomi. Det är skandinaver, mestadels svenskar, inom varje kategori som utser vinnarna. Ceremonierna hålls i Stockholm (Alla utom fredspriset som hålls i Norge, också det ett skandinaviskt land).
Som du märker, när jag gått igenom detta grundligt för dig nu, är detta ett helt igenom skandinaviskt pris som delas ut till de bästa i världen inom sina områden. Perfekt exempel på något rent skandinaviskt som vi vill sprida ut i världen. Sverige är känt för Nobelprisen över hela världen. Detta ska vi vara stolta över. Och det är, som sagt, ett pris som instiftades/uppfanns av en svensk i Sverige och prisceremonierna hålls i Sverige och Norge. Det blir inte mindre svenskt för att någon har rest. Samernas kultur med rennäring osv, skandinaviskt. Surströmming, typiskt skandinaviskt osv osv. Förstår du? Jag kan lika grundligt gå igenom flera av de andra skandinaviska företeelserna, men då känner jag nästan att jag vill ha någon form av lön pga att det tar tid och kraft att föreläsa från grunden så här.
Jag råder dig att läsa på mer om neandertalare, människans historia, ja faktiskt allt. Det kan lätt bli så pinsamt för dig annars när du ska "förklara" men din okunnighet lyser igenom.
Att du känner någon sorts självhat och vill försöka pådyvla andra att inget är skandinaviskt, gör det inte mer sant för det. Jag råder dig att istället ta itu med dina egna problem, kanske gå i terapi eller liknande, för det är inte sunt att med näbbar och klor försöka slå i andra lögner om att det inte finns något skandinaviskt.
Skulle du säga samma sak om andra kulturer, tex att det inte finns något kinesiskt? Inget italienskt? Inget grekiskt? Arabiskt? Judiskt? Franskt? Japanskt? Osv... tror du att det inte finns några kulturer alls, eller är det bara just det skandinaviska som enligt dig är fantasier? Svara på detta om du kan (Har inga förhoppningar om att du kan dock) Ta itu med din identitetskris, jag tycker synd om dig. Krya på dig!
Ja men vi tar Nobelpriset som exempel då. Precis som Tobbe skrev är ju det priset influerat av många andra. Vem var först med att dela ut ett pris? Ingen aning men knappast Alfred Nobel i alla fall. Han har ju inspirerats av människor innan honom. Kanske grekerna, som delade ut pris i idrotter vid Olympiska spelen. Vem vet. Men att han blivit inspirerad av andra kulturer kan vi väl vara överens om?
Kanske hade inte priset existerat om att inte rest runt i världen och inspirerats av andra människor och kulturer. Precis sånt vill SAS lyfta fram genom sin reklam. Att det vi anser svenskt idag troligtvis aldrig existerat om det inte vore för att människor rest runt och delat erfarenheter.
Kristendomen står för stor del av våra svenska traditioner. Den uppkom knappast i Sverige. Men vilken tur att människor kom hit för flera hundra år sedan och spred den! Annars hade vi inte haft våra julaftnar med sill och potatis, eller våra påskhelger eller vår tideräkning eller våra fina kyrkor ( och vilken tur att extremisterna försvann där på vägen också, så vi inte bränner häxor och böcker längre).
Det SAS vill lyfta fram är att resande berikar och upplyser. Sverige hade inte varit Sverige utan influenser utifrån. Det vi är så stolta över idag kan vi tacka våra resande förfäder och deras utländska vänner för. Kan inte det vara fint att erkänna? Ödmjukt, faktiskt. Och av samma anledning är det lite arrogant och respektlöst att vägra ge andra cred för något de gjort.
Sen kan man ju undra varför du och jag känner något över detta över huvud taget. Varken du, jag eller någon annan nu levande människa är ju upphovsman till midsommarstången eller något annat som nämns i klippet, och har således knappast någon rätt att känna oss kränkta och förbisedda. Eller menar du att du automatiskt har rätt till äran för Nobelpris bara för att du råkar vara född i samma land som upphovsmannen?