nihka skrev 2020-02-18 02:42:14 följande:
Fast parental leave betyder inte pappaledighet utan föräldraledighet.
Tror du på fullt allvar att Sverige var först med att steka malt kött rullat till bollar?
Jag själv har inte vänt mig mot något av det de säger i själva reklamen om idéerna el uppfinningar här i tråden, utan problemet ligger ju på ett annat plan. Hehe..
Men det är lite komiskt att de just framhäver Schweiz i föräldraledighetsfrågan. Det kanske var det landet som kom på "föräldraledighet", Parental leave alltså, men sannerligen inte betald sådan. I Schweiz till skillnad från många andra länder som t o m är bättre än Sverige, så är det mycket svårt att kombinera arbete och småbarn. Jag tror det är 11 veckors betald sådan numera. Sedan beror det en del på arbetsplatsen. Vet vänner, släktingar som bor där och de väljer att vara hemma helt enkelt några år el arbeta deltid och försöka klara sig med hjälp av släkt, då det inte lönar sig att betala dyrt för förskola och sedan ändå måste man fixa lunchen till barnen för då ska de hem. (Detta gäller även de första skolåren) Heltid förskola lönar sig inte om man inte tjänar väldigt bra, sedan kan det se olika ut i olika kantoner förståss, men å andra sidan har man ju också en mer accepterad inställning att man får vara hemma med sina barn några år. Även mannen kan vara hemma. Så är det ju inte i Sverige. Utan här ska alla arbeta heltid helst senast när barnet är ett och ett halvt år.
Norge var först med specifik Pappanmånad. Själv gillar jag länder där föräldrarna själva får välja helt. Som Österrike bl a.