• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 02:53:14 följande:
    Nu ljuger du, kort och gott. Tänkte inte brodera ut det lika mycket som du utan bara konstatera att du ljuger.

Filmen säger inte, att inte något är skandinaviskt utan ordalydelsen är "truly Scandinavian". Står till och med som rubrik. SAS - What is truly Scandinavian?
    Och där ljuger du! Tänker inte brodera ut det lika mycket som du, utan bara konstatera att du ljuger. Så vad pratar du om för lögn? I reklamen säger SAS att "absolut", alltså, 100% är inte Skandinaviskt, när SAS ställer frågan: Vad är verkligen Skandinaviskt? Aja... Över hundratusen tycker inte om klippet, medans dryga elvatusen tycker om reklamen... Säger dessa siffror inget till er? Så nästan 90% tycker att det här är fel...  Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet.

Men kämpa på, bevisen i reklamen lär knappast försvinna, eller vänta, det var ju det som SAS försökte göra genom att ge ut en ordentlig redigerad reklamfilm... Undra varför? Hmmm...
  • nihka
    Anonym (Mini) skrev 2020-02-18 05:26:30 följande:

Jag själv har inte vänt mig mot något av det de säger i själva reklamen om idéerna el uppfinningar här i tråden, utan problemet ligger ju på ett annat plan. Hehe..

Men det är lite komiskt att de just framhäver Schweiz i föräldraledighetsfrågan. Det kanske var det landet som kom på "föräldraledighet", Parental leave alltså, men sannerligen inte betald sådan. I Schweiz till skillnad från många andra länder som t o m är bättre än Sverige, så är det mycket svårt att kombinera arbete och småbarn. Jag tror det är 11 veckors betald sådan numera. Sedan beror det en del på arbetsplatsen. Vet vänner, släktingar som bor där och de väljer att vara hemma helt enkelt några år el arbeta deltid och försöka klara sig med hjälp av släkt, då det inte lönar sig att betala dyrt för förskola och sedan ändå måste man fixa lunchen till barnen för då ska de hem. (Detta gäller även de första skolåren) Heltid förskola lönar sig inte om man inte tjänar väldigt bra, sedan kan det se olika ut i olika kantoner förståss, men å andra sidan har man ju också en mer accepterad inställning att man får vara hemma med sina barn några år. Även mannen kan vara hemma. Så är det ju inte i Sverige. Utan här ska alla arbeta heltid helst senast när barnet är ett och ett halvt år.

Norge var först med specifik Pappanmånad. Själv gillar jag länder där föräldrarna själva får välja helt. Som Österrike bl a.

Ja visst är det bra att vi gick vidare med och förädlade den idén! Först är inte alltid bäst
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

Jag själv har inte vänt mig mot något av det de säger i själva reklamen om idéerna el uppfinningar här i tråden, utan problemet ligger ju på ett annat plan. Hehe..

Men det är lite komiskt att de just framhäver Schweiz i föräldraledighetsfrågan. Det kanske var det landet som kom på "föräldraledighet", Parental leave alltså, men sannerligen inte betald sådan. I Schweiz till skillnad från många andra länder som t o m är bättre än Sverige, så är det mycket svårt att kombinera arbete och småbarn. Jag tror det är 11 veckors betald sådan numera. Sedan beror det en del på arbetsplatsen. Vet vänner, släktingar som bor där och de väljer att vara hemma helt enkelt några år el arbeta deltid och försöka klara sig med hjälp av släkt, då det inte lönar sig att betala dyrt för förskola och sedan ändå måste man fixa lunchen till barnen för då ska de hem. (Detta gäller även de första skolåren) Heltid förskola lönar sig inte om man inte tjänar väldigt bra, sedan kan det se olika ut i olika kantoner förståss, men å andra sidan har man ju också en mer accepterad inställning att man får vara hemma med sina barn några år. Även mannen kan vara hemma. Så är det ju inte i Sverige. Utan här ska alla arbeta heltid helst senast när barnet är ett och ett halvt år.

Norge var först med specifik Pappanmånad. Själv gillar jag länder där föräldrarna själva får välja helt. Som Österrike bl a.

Ja visst är det bra att vi gick vidare med och förädlade den idén! Först är inte alltid bäst
  • nihka

Ja visst är det bra att vi gick vidare med och förädlade den idén! Först är inte alltid bäst.
  • nihka
    Anonym (Tråkigt!) skrev 2020-02-18 14:51:01 följande:

Vilket innefattar pappaledighet också...

Inte från början så det var inte med.
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 15:09:00 följande:

Och där ljuger du! Tänker inte brodera ut det lika mycket som du, utan bara konstatera att du ljuger. Så vad pratar du om för lögn? I reklamen säger SAS att "absolut", alltså, 100% är inte Skandinaviskt, när SAS ställer frågan: Vad är verkligen Skandinaviskt? Aja... Över hundratusen tycker inte om klippet, medans dryga elvatusen tycker om reklamen... Säger dessa siffror inget till er? Så nästan 90% tycker att det här är fel...  Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet.

Men kämpa på, bevisen i reklamen lär knappast försvinna, eller vänta, det var ju det som SAS försökte göra genom att ge ut en ordentlig redigerad reklamfilm... Undra varför? Hmmm...

God morgon! Ja, det är tydligt att du tycker det känns svårt för dig att andra har förstått ett budskap som flyger över ditt huvud. Du behövde inte bokstavera ut det så utan det var tydligt redan innan.
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 16:12:55 följande:
    God morgon! Ja, det är tydligt att du tycker det känns svårt för dig att andra har förstått ett budskap som flyger över ditt huvud. Du behövde inte bokstavera ut det så utan det var tydligt redan innan.
    Vad bra att du håller med! Se reklamen nu också, så att du förstår SAS budskap.
    Ja, jag var tvungen att vara tydlig, eftersom att ljuset tänds inte hos dig. Kanske nu?

Jag förstår att du har det tufft med medhåll osv, men, du behöver inte skicka samma meddelanden flera gånger, ett räcker. Eller är det något som du försöker blåsa under mattan?
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 16:05:27 följande:
    Inte från början så det var inte med.
    Vänta nu, nu blir det konstigt, jag vet att det var så också, men det komiska blir att SAS visar en man och inte en kvinna. Vad sänder det för budskap tro? Så SAS har bara släng ut sig något som ska se bra ut, fast egentligen inte stämmer? Aha, typ den röda tråden i reklamen...
  • Anonym (Tråkigt!)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 02:46:22 följande:

Nä du, Betteline. Ska vi sova lite kanske? Nya tag imorgon?

Visste du förresten att det här med att sova på natten är en vana vi människor har sedan innan elektriciteten fanns? Det var svårt att leva i totalt mörker så man valde helt enkelt att sova på natten och vara vaken på dagen. En tradition som hängt i sedan dess, trots att vi nu har medel att se på natten. Häftigt! Man kan påstå att människan är upphovsman till att sova på natten. Det kan du vara stolt över! Du tillhör ju gruppen ?människa?. Passa dig bara så inte elefanterna kommer och claimar att det var de som var först bara. De är riktigt otäcka, de där elefanterna. Har hört att de överger sina ungar ibland också, och låter gör de också. Otrevliga läten som man inte förstår alls. Jag är inte säker, men häromdagen tyckte jag jag hörde elefanten Ebbot säga att han tycker människor är fula. Usch! Ebbot skulle bara våga

visa sitt nylle här.

Vi människor måste hålla ihop, Belline! Jag tycker vi gräver ner stridsyxan nu och istället pratar om hur vi ska bli av med de där jäkla elefanterna! Kan vi skicka dem till någon ö kanske? Får jag höra ett enda ord till om att det var de som kom på det här med nattsömn så blir jag tokig!! Vi måste stå upp för vårt ursprung - människan! Och det var VI som började med att sova på nätterna, inte elefanterna. Det är viktigt alltså!! Vem som började med det. Ska elefanterna få cred för det vet man inte var det slutar. De ska inte få för mycket luft. Vi måste hjälpa åt du och jag, så att deras dumma åsikter och idéer hålla nere. Elefanter alltså... vilket skämt.

Skönt. Nu har vi en gemensam fiende att rikta allt vårt inre har mot. Det kommer stärka oss som grupp! Spelar mindre roll vad vi kastar ur oss för påståenden eller tankar eller hur sanna de är. Huvudsaken är att vi får en egokick och att vi har någon att rikta ilskan mot.

Nu kan vi sova gott.

Godnatt!

https://www.sydsvenskan.se/2017-03-02/elefanter-sover-kort-och-dromlost

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elefanter
    V
    S
    https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens

Du behöver läsa på. 
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 15:09:00 följande:
    Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet.
    Jag sympatiserar verkligen med dig i din svåra stund.

Men chin up. Du vänjer dig tids nog Solig
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?