Ingenpsykolog skrev 2022-09-07 19:23:46 följande:
Hur räknade du ut det? Är du över 60 år? För människor lever ju längre och längre. Du skulle ju kunna vara en av de som hinner passera 100 årsstreckwt med god marginal.
Och apropå ålder och hur olika personer tänker. Jag har alltid, ända sedan jag var liten, tolkat begreppet "medelålders" som en person som passerat 50-strecket.
Många verkar resonera som att när man passerar medelåldern är resten av livet mest en slutspurt mot den oundvikliga döden. Och även om jag är medveten om att det kan tolkas på många olika sätt känns det tragiskt, inte minst du jag genom att hänga i olika trådar på Familjeliv insett att väldigt många här anser att begreppet syftar på personer i åldersspannet 35-40.
Jag inser att min tolkning snarare är en glädjekalkyl, om man använder det i meningen "halva livet har passerat", så antagligen är det väl jag som använder det fel. Å andra sidan var min gammelmormor mer eller mindre frisk tills hon drabbades av blindtarmsinflammation när hon var 96. Hon klarade operationen utan problem, men dog några veckor senare av blodförgiftning då de råkade glömma en operationstid i buken när de sydde ihop henne. Både mormor och morfar dog av cancer när de var 91 år, farmor och farfar dog av kanter vid 70 respektive 80 år. Mina föräldrar är piggare än jag trots att de passerat 75.
Så, när är man "medelålders" enligt er? Jag räknar mig inte som medelålders än, och jag fyller 48 i mitten av november.
Å andra sidan tycker jag att textraden "Age is just a number, don't you stop having fun" i den här gamla favoritlåten är väldigt sann.
Eftersom jag ju lever med en rad olika kroniska sjukdomar, så pendlar min dagsform rejält från dag till dag. När någon frågar efter min ålder brukar jag ofta svara "enligt mitt leg är jag 47, men i verkligheten pendlar jag mellan 5 och 95 år beroende på dagsform, tillfälle och umgänge".
Jag blir 40 nästa år. Så jag räknade ut att jag har levt halva mitt liv. :-P.