Här är vi alla vänner.
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Posta länk sen, greppa inte riktigt hur du tänker, för det är inte 1 1 1 som i samma bok-serie som jag förstår det.
Eller?
Ja, verkligen välgrillade pga inte så tjocka bitar, den matthet som man kände när man såg de trillade ned i diskvattnet var i slowmotion och ploppploppplop plopp och de satt och väntade på maten också :/
En annan gång trodde jag hade gjort bort mig och grillade tjocka revbenspjäll i timmar, och sista lyftet på locket såg de fina ut, sen kolsvarta när jag tog ut dom.
Tänkte detta blir nog inte bra och trodde vi skulle få skära bort en massa, men de fick vila lite och glömde av det lite.
Sen när man åt, så var det hur gott som helst som tur var, men sen lärde man sig att det kan se ut så ibland och speciellt med sockerrubbarna och på low and slow +4h.
En bra grej med påsen där, vet man sett ibland att folk har satt upp en skylt att man får plocka deras äpplen och det är rätt intelligent gjort om man inte använder det själv.
Så slipper man kratta upp skiten.
Gjorde en satans massa äpplemos ~30kg årligen innan, syntes inte ens på träden man hade tagit nått alls :p
Vinteräpplen gav det allra godaste moset, som citronäpple och antonovka.
Köpte en gång äpplemos i affären, det har jag aldrig gjort igen(och kommer aldrig öra igen heller), smakar inget i jämförelsen med eget mos.
Egna morötter brukar bli mer smakrika än de man köper.
Morsan hon köpte par kilo frön åt gången(Låg alltid i frysen det som inte användes), kanske det var därför hon överdrev.
En bra grej med påsen där, vet man sett ibland att folk har satt upp en skylt att man får plocka deras äpplen och det är rätt intelligent gjort om man inte använder det själv.
Så slipper man kratta upp skiten.
Gjorde en satans massa äpplemos ~30kg årligen innan, syntes inte ens på träden man hade tagit nått alls :p
Vinteräpplen gav det allra godaste moset, som citronäpple och antonovka.
Köpte en gång äpplemos i affären, det har jag aldrig gjort igen(och kommer aldrig öra igen heller), smakar inget i jämförelsen med eget mos.
Egna morötter brukar bli mer smakrika än de man köper.
Morsan hon köpte par kilo frön åt gången(Låg alltid i frysen det som inte användes), kanske det var därför hon överdrev.
Det förstår jag, samma hos morsan, trädgården likar mer en djungel av växter och träd.
Så blir konstigt om folk ska gå där och inte vet vart det går och gå och inte.
Handlar om 8 träd där.
Det var en chock med köpemos, kommer aldrig köpa igen, det är 100% klart.
Härifrån köper hon morotsfröna, du kan köpa 1000000 miljon frön om du vill ;)
www.lindbloms.se/gronsaker/morotter/
Vilken sort hon köper vet jag inte.
Dock var hon upprörd ett tag, då någon hade eldat ned fröstället och verkade vara en direkt riktad handling mot affären.(Om det verkligen var så ingen aning)
Som har/hade många äldre kulturella fröer, hur det är idag vet jag ej, men troligtvis har dom försökt återskapa sortimentet.
Faan glömde fråga, tvättar/sköljer du bara av äpplena och sen delar dom i 8-15 bitar?(eller vad nu som är passande.)
Inget rensande som skala eller kärnhus bort?
Och sen en mosvagga.
Ger ett ett mycket smakrikt mos, sen min 30% socker(pga ge konservationseffekten, sen lite bensoat och citronsyra, kan ibland krävas lite mer socker eller citronsyra, men det får man smaka sig fram)
Det förstår jag, samma hos morsan, trädgården likar mer en djungel av växter och träd.
Så blir konstigt om folk ska gå där och inte vet vart det går och gå och inte.
Handlar om 8 träd där.
Det var en chock med köpemos, kommer aldrig köpa igen, det är 100% klart.
Härifrån köper hon morotsfröna, du kan köpa 1000000 miljon frön om du vill ;)
www.lindbloms.se/gronsaker/morotter/
Vilken sort hon köper vet jag inte.
Dock var hon upprörd ett tag, då någon hade eldat ned fröstället och verkade vara en direkt riktad handling mot affären.(Om det verkligen var så ingen aning)
Som har/hade många äldre kulturella fröer, hur det är idag vet jag ej, men troligtvis har dom försökt återskapa sortimentet.
Faan glömde fråga, tvättar/sköljer du bara av äpplena och sen delar dom i 8-15 bitar?(eller vad nu som är passande.)
Inget rensande som skala eller kärnhus bort?
Och sen en mosvagga.
Ger ett ett mycket smakrikt mos, sen min 30% socker(pga ge konservationseffekten, sen lite bensoat och citronsyra, kan ibland krävas lite mer socker eller citronsyra, men det får man smaka sig fram)
Nästa veckas matsedel:
Måndag: Krämig pasta med bacon och ärtor (14,96 kr/port)
Tisdag: Korv Stroganoff med Sweet chili (14,39 kr/port)
Onsdag: Zucchinilasagne med keso (14.83 kr/port)
Torsdag: Kalops (19,84 kr/port)
Fredag: Enchiladas med kyckling (18,90 kr/port)
Onsdagsbak: Kakor med chai-kryddor (0,79 kr/styck)
Fredagsefterrätt: Marängsviss med hallon och chokladkolasås (6,90 kr/port)
Nästa veckas matsedel:
Måndag: Krämig pasta med bacon och ärtor (14,96 kr/port)
Tisdag: Korv Stroganoff med Sweet chili (14,39 kr/port)
Onsdag: Zucchinilasagne med keso (14.83 kr/port)
Torsdag: Kalops (19,84 kr/port)
Fredag: Enchiladas med kyckling (18,90 kr/port)
Onsdagsbak: Kakor med chai-kryddor (0,79 kr/styck)
Fredagsefterrätt: Marängsviss med hallon och chokladkolasås (6,90 kr/port)