Här är vi alla vänner.
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Gamla rabarber med massor av oxalsyra, eller de nya med mindre?
Jag kör de gamla och pajdeg med bittermandelolja, en del socker såklart på dom.
Tänderna gnisslar efter en portion, så tar man en till för det är så satans gott ;)
Köp en sådan här.
www.tradera.com/item/341382/420041551/aldre-stor-mosvagga-passervagga-till-applen-gor-appelmos-mos
De poppar upp rätt ofta på trader eller andra ställen.
Sen behöver du bara skölja av smutsen om det finns någon på äpplena på utsidan, dela 8-15 bitar med kniv.
Lite vatten i botten på grytan för inte bränna fast, kanske 2-3 dl, är olika pga vissa är vätskar äpplena sig massor, andra inte alls så mycket, så då kanske upp mot 0,5L.
Morsan har en gammal hockeyklubba som är lång(har en 20L gryta, så går inte röra i botten annars.)
Sen vaggan fixar ~10kg mos på 30min, sen sjudar man in sockret, bensoaten och citronsyran, och är man snabb så tar det bara 5min och få ihop.
Och smaken blir koncentrerad smak av äpple.
Sen ugnsvarma brukar(125g max), locken i alkohol, fyll, och två lager av gladpack över och på med locket direkt, kallna, in i kylen/källaren/vinkylen(för mig då ;) )
Lindbloms är ett superställe för hobbyodlare med stor seriositet och för yrkesodlare.
Önskade jag var lika strikt i min mat, men jag planerar i affären.
Och det kan bli billiga portioner också om jag måste, men kan bli mycket dyrare med.
Jag behöver hjälp med en text. Den är översatt från engelska till svenska, men jag har ingen aning om vilken det är:
Vi har chansen att vända sida
Vi kan skriva vad vi vill skriva
Vi måste klara det innan vi blir mycket äldre
Vi är alla någons dotter
Vi är alla någons son
Hur länge kan vi se på varandra
Ner i pipan på pistolen
Ta-da. Det 8000:e inlägget går till Morty! Bra jobbat! Det kommer en tårta på posten.
.
Vad ska vi ha som nästa milstolpe?
Ta-da. Det 8000:e inlägget går till Morty! Bra jobbat! Det kommer en tårta på posten.
.
Vad ska vi ha som nästa milstolpe?
*Varvar ner till:* Leila K-Rude boy.
De grova antar jag handlar om rabarber, saken att ta dom i tid och kanske inte storleken i sig.
Tar man lite senare, är risken de blir trådiga/träiga, och det förstör hela pajen om man gör paj.
Smak har jag aldrig funderat på faktiskt, ofta gör man en två på tidig sommar, sen låter man dom vara.
Det med gladpack är nog det bästa jag kommit på, och skulle säga det håller bättre än paraffin som en del andra använder.
Och min erfarenhet är bra hållbarhet.
Tänk på gladpacken ska på direkt, gladpack håller upp till 125-130 grader om jag minns rätt.
Jag är nog för äventyrlig med mat stundtals, det kostar på.
Värst är nog mot helgen och innan corona,då blev det mer impulsköp och då inte räksallad, och annat sånt, utan mer mot basingredienser(och då andra länders) som sojor, såser som worcester...sås, tigersås(kyckling och den är bästa kompisar), kryddor och annat som inte är så vanligt.
Livsfarligt att steppa in i asienaffären, där kan det bli dyrt ibland.
Och ett tips, gör grön mangosallad alternativt papayasallad, faan helt underbart gott och kan vara dyrt som fan ibland 180:/kg.()man använder inte så himla mycket per portion, men dyrt ändå)
Dock en sak frugan aldrig kan göra och det är att handla mat, det blir alltid för mycket av nått och alldeles för lite av annat, så måste man dit och handla om sen ;)
Har basmat som är mer planerad, men oftast lagar jag mat genom titta i kylen och sen lagar nått bara som man hittar på mellan kylskåpet och skärbrädan.
Av någon anledning har det snurrat runt saker från min barndom i huvudet i dag..... Lågstadiets matteböcker med Tom och trollet, barnprogrammet Tummen, diverse teaterbesök, filmer jag inte sett sedan då, bla, bla, bla...... jag är nog officiellt knäpp....