• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 23:02:26 följande:
    Hahaha! :D Ok, jag får googla på det imorgon. Nu är jag grymt trött så det blir sängen.
    Sov gott =)
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • klyban
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 22:05:51 följande:
    Ja och vi har dessutom en grind som man typ inte kan bara lyfta klinkan och gå rakt in och sen måste man djupt ner i trädgården osv... Äh, det löser sig :) Men här är det också viss djungel, iaf i rabatterna. Vi ska ta en bit i taget är tanken.

Tack för tipset! :D Jag har ju ett jättestort trädgårdsland men det är totalt vildvuxet, fantastiskt på ett sätt, vi har hur många olika slags plantor där som helst. Du skulle se rabarberbladen, stora som ett köksbord!! :D Så jag måste tömma det åtminstone delvis om jag vill odla nåt sånt.

Jag har varit väldigt duktig att rensa bort allt grums först, skal, kärnhus osv. Sedan skär jag i bitar, låter koka i en liten del vatten och när det gått en stund mosar jag med en sån där potatisstampare. Socker ska det ju också vara i där nånstans emellan, ca 10 % om jag minns rätt. Och sen är det klart :) Väldigt enkel metod och grymt gott.

Jag har en saftmaja också som jag testade i år, ungefär samma taktik där att rensa ordentligt men om man vill få lite färg (vi har flerfärgade äpplen) så ska man låta skalet vara kvar, sockret tillsattes nog mot slutet. Lite meckigt men gott, nästa gång ska jag iaf ta mindre socker och kanske testa atamon eller nåt liknande, det blev för sött för min smak. Kanske man ska tillsätta citron då nästa år!

Gamla rabarber med massor av oxalsyra, eller de nya med mindre?
    Jag kör de gamla och pajdeg med bittermandelolja, en del socker såklart på dom.
    Tänderna gnisslar efter en portion, så tar man en till för det är så satans gott ;)

Köp en sådan här.
    www.tradera.com/item/341382/420041551/aldre-stor-mosvagga-passervagga-till-applen-gor-appelmos-mos
    De poppar upp rätt ofta på trader eller andra ställen.

Sen behöver du bara skölja av smutsen om det finns någon på äpplena på utsidan, dela 8-15 bitar med kniv.
    Lite vatten i botten på grytan för inte bränna fast, kanske 2-3 dl, är olika pga vissa är vätskar äpplena sig massor, andra inte alls så mycket, så då kanske upp mot 0,5L.
    Morsan har en gammal hockeyklubba som är lång(har en 20L gryta, så går inte röra i botten annars.)
    Sen vaggan fixar ~10kg mos på 30min, sen sjudar man in sockret, bensoaten och citronsyran, och är man snabb så tar det bara 5min och få ihop.
    Och smaken blir koncentrerad  smak av äpple.

Sen ugnsvarma brukar(125g max), locken i alkohol, fyll, och två lager av gladpack över och på med locket direkt, kallna, in i kylen/källaren/vinkylen(för mig då ;) )

Lindbloms är ett superställe för hobbyodlare med stor seriositet och för yrkesodlare.

Aniiee skrev 2021-01-10 22:25:45 följande:
    Nästa veckas matsedel:

Måndag: Krämig pasta med bacon och ärtor (14,96 kr/port)
    Tisdag: Korv Stroganoff med Sweet chili (14,39 kr/port)
    Onsdag: Zucchinilasagne med keso (14.83 kr/port)
    Torsdag: Kalops (19,84 kr/port)
    Fredag: Enchiladas med kyckling (18,90 kr/port)

Onsdagsbak: Kakor med chai-kryddor (0,79 kr/styck)
    Fredagsefterrätt: Marängsviss med hallon och chokladkolasås (6,90 kr/port)

Önskade jag var lika strikt i min mat, men jag planerar i affären.
    Och det kan bli billiga portioner också om jag måste, men kan bli mycket dyrare med.

• Aniiee

Här kommer Fritiof Andersson, det snöar på hans hatt
    Han går med spel, han går med sång. Hej, mina lustiga bröder!
    Det knarrar under klackarna, det är en vinternatt
    Hej, om du vill, säg bara till, så går vi hem till Söder!
    O, bugen er, i bylingar, i bucklor och batong
    och ställen er på sidorna, ty gränden, den är trång!
    Där går en här son frös och svalt, men segrade ändå!
    Den går med sång, den går med spel till Spanien och Bordeaux!

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    klyban skrev 2021-01-10 23:19:33 följande:

Aniiee skrev 2021-01-10 22:25:45 följande:
    Nästa veckas matsedel:

Måndag: Krämig pasta med bacon och ärtor (14,96 kr/port)
    Tisdag: Korv Stroganoff med Sweet chili (14,39 kr/port)
    Onsdag: Zucchinilasagne med keso (14.83 kr/port)
    Torsdag: Kalops (19,84 kr/port)
    Fredag: Enchiladas med kyckling (18,90 kr/port)

Onsdagsbak: Kakor med chai-kryddor (0,79 kr/styck)
    Fredagsefterrätt: Marängsviss med hallon och chokladkolasås (6,90 kr/port)

Önskade jag var lika strikt i min mat, men jag planerar i affären.
    Och det kan bli billiga portioner också om jag måste, men kan bli mycket dyrare med.

Jaja, viljan är god i alla fall....
  • klyban
    Aniiee skrev 2021-01-11 00:29:52 följande:
    Jaja, viljan är god i alla fall....

...och en konstart att handla väl.

Jag älskar dock att handla nya ingredienser, göra ny och okänd mat för mig.
    Och gärna från andra länder.
    Och hittat en del sjukt goda saker.

En som överraskade mig rejält är collard greens, simpel rätt men en smak utöver det vanliga.
    Jag gör min med egen rökt kalkon, men funkar med rökt skinka, bacon kanske tom kassler.

Och sen när man äter så balanserar man upp den med nån syra, äppelcidervinäger är en vanliga.
    Men även med inläggningen på nån chili och hälla över.
    Och när syran möter sötman(en hel del sötma kommer ifrån det vita vinet man har i.), så blir det magiskt gott.

• Litenmenhård

Brööööl!

• Litenmenhård

*Vaknar upp till:* Puff Daddy-I'll be missing you.

• Litenmenhård

Ta-da. Det 8000:e inlägget går till Morty! Bra jobbat! Det kommer en tårta på posten. .

Vad ska vi ha som nästa milstolpe?

• Litenmenhård

Hur kommer det sig att vi i Sverige, som inte anses ha någon humor, har så många komiker?

• Litenmenhård

Jag behöver hjälp med en text. Den är översatt från engelska till svenska, men jag har ingen aning om vilken det är:

Vi har chansen att vända sida

Vi kan skriva vad vi vill skriva

Vi måste klara det innan vi blir mycket äldre

Vi är alla någons dotter

Vi är alla någons son

Hur länge kan vi se på varandra

Ner i pipan på pistolen

Svar på tråden Här är vi alla vänner.