• Anni89

    Bim Maj 2020

    Hej alla!

    Jag och min sambo vill bli gravida (första barnet) och ska nu börja försöka aktivt :) Jag slutade med p-piller redan för ett år sedan och har haft extremt oregelbunden mens sen dess, så svårt för mig att ange BIM. Fick mens 1/4 vilket var första gången på fem månader.. Har precis börjat med Natural Cycles för att förhoppningsvis hitta min ÄL. Hoppas att den inträffar snart igen!

  • Anni89
    vegaveravegavera skrev 2020-04-16 11:49:29 följande:

    hejhej! vet att jag frågat detta förut i någon BIM-tråd men provar igen, får ni alla sånna här "äggvite-sekret" vid ÄL? För jag får verkligen inte det! Har försökt bli gravid aktivt sen januari men har under hösten läst på mycket om fertilitet och försökt att hitta min ÄL, bland annat genom att leta efter det där elastiska gegget ca 1 vecka efter avslutat mens och en tid framåt. Jag hittar seriöst ingenting, verkar knappt ha några flytningar alls? Lite lotion-liknande är allt jag kan fånga upp men då får jag verkligen gräva, haha. När jag googlar så får jag upp så olika svar. Så jag undrar bara om det finns någon där ute som inte heller har så märkbart ÄL sekret men som ändå blivit gravid? Borde jag vara orolig att jag inte hittar dom? 


    Det är nog väldigt individuellt, tror inte alls att du behöver vara orolig för det! För mig är det lite tvärtom - jag har den typen av flytningar varje månad trots att jag inte har ägglossning (jag har bara haft mens en gång under senaste halvåret). Har läst någonstans att det kan bli så om man har PCOS.. Kroppen lever verkligen sitt eget liv ibland..!
  • Anni89

    Är på cd19 idag och har haft ÄL-flytningar sen igår, men negativt LH-test både igår och idag. Hoppas verkligen att det släpper ett ägg denna cykel så man har en chans iaf.. Funderar på att gå till gyn iom att jag inte har ägglossning varje cykel. Är det någon som vet om det krävs något särskilt för att få en gynundersökning med ultraljud över äggstockarna?

  • Anni89
    Vemvetintejag skrev 2020-04-18 17:37:17 följande:

    Nej jag gjorde en vanlig vaginal undersökning (typ hälsokontroll för underlivet haha) i samband med cellprovtagning. Då fick jag se mina äggstockar och äggblåsor som höll på att mogna!


    Okej, tack för svar! Jag fick faktiskt en kallelse till cellprovtagning nyligen, ska ringa och fråga om jag kan få en undersökning i samma veva då :)
  • Anni89

    Jag är på cd24 och har haft ÄL-flytningar i en vecka nu (är det normalt?!) men har fått negativa LH-tester. Idag fick jag detta resultat - tror ni att det är på gång nu? Teststrecket är väl något svagare än kontrollstrecket men det är mycket starkare än tidigare dagar (då har det knappt synts). Det är första månaden jag använder tester så lite osäker.. Om det är ÄL på gång, är det rimligt att tro att bim är ca 14 dagar efteråt? Eller är det för en normallång cykel (vilket jag uppenbarligen inte har..)?

  • Anni89
    Majja92 skrev 2020-04-23 22:14:52 följande:

    Ser ut som att du ska ha ägglossning närsomhelst :D Jag kan också ha ägglossning så sent emellanåt, inget konstigt eller onormalt. Men man har oftast runt 14 dagar mellan äg och mens, den längden är samma varje cykel :)


    Tack för svar! Fick ett positivt test idag så kanske släpper det imorgon :)
  • Anni89
    Nykär15 skrev 2020-04-24 09:59:27 följande:

    BIM blir alltid 12-16 dagar efter äl, beror på hur lång lutealfas man har (tiden från äl till mens), jag har alltid 14 dagar. Den är bra att ha lite koll på, är den för kort, men ex 10-11 dgr så hinner ägget inte bli klart att fästa in innan kroppen stöter bort sin slemhinna och mensen börjar, då blir det svårare att bli gravid.

    Jag hade dubbelkollat med gravtest med om min cykel var så lång, ifall du hade äl tidigare och kanske redan är gravid? Ägglossningstester kan ge positivt om man är gravid med. Ibland har jag haft äl på cd12 och då blir ju cykeln bara 26 dagar


    Tack för svar! Började tempa i samband med senaste mensen och har inte haft äl ännu, så jag är inte gravid. Får se hur lång lutealfas jag har, ska absolut vara uppmärksam på det!
  • Anni89
    Mph94 skrev 2020-04-25 09:10:47 följande:

    Hej!

    Jag slutade med kombinerade p-piller i början av april efter att ha tagit dem i ett halvår ca. Innan dess ?vanliga? p-piller i ca ett år.

    Jag har inte haft någon blödning än och tänker att det kan ta ett tag innan det kommer igång?

    Vill mest höra mer er hur lång tid det kan ta innan man får någon blödning eller mens?


    Vet inte om det är samma för kombinerade piller som för vanliga, men med vanliga p-piller är det väldigt individuellt och det är inte ovanligt att det tar lite tid. Jag har läst i forumtrådar allt mellan 1-9 månader. Det är också vanligt med oregelbunden mens ett tag efter p-piller. Jag fick min första mens efter ca 6 veckor, sen hade jag tre blödningar till med ca 2 månader imellan innan mensen försvann helt i 5 månader.. (det kan dock ha berott på något annat än p-pillerna, finns ju mycket annat som kan påverka också).
  • Anni89
    88sandra skrev 2020-04-27 09:20:32 följande:

    Ägglossning i lördags enligt stickor, men fortfarande ingen temperaturstegring idag måndag. Det här är tredje cykeln jag tempar. Hur många dagar efter ÄL brukar temperaturen sticka upp? De två tidigare cyklarna har jag sett en ökning efter två dagar och sen ytterligare ökningar kommande dagar. Hoppas hoppas ägget släppt!


    Precis samma för mig! Väntar på att få bekräftad ÄL (som enligt test bör ha skett i lördags), men ingen temperaturökning än så länge.. Det är första cykeln jag tempar så har inget att jämföra med.. Hoppas att ägget släppt för oss båda :)
  • Anni89
    88sandra skrev 2020-04-27 21:09:47 följande:

    Åh, skönt att höra att jag inte är ensam om sen temperaturstegring, förhoppningsvis går den upp imorgon! Jag håller tummarna för oss båda!

    När har du beräknad BIM?


    Jag har bara haft en mens på 6 månader, så har inte koll på antal dagar mellan ÄL och mens ännu (innan dess hade jag oregelbundna cykler i 6 mån och innan dess p-piller). Hoppas på att få koll på det nu, men eftersom jag haft problem med ÄL länge är det ju möjligt att det inte blev något.. Isf ska jag boka tid hos gyn för undersökning.

    Har ni försökt länge?
  • Anni89
    mzl93 skrev 2020-04-30 20:17:01 följande:

    Okej, bra. TACK! :)

    Har ni haft preventivmedel innan? Jag har inte haft något förutom säkra perioder och har väl i min naivitet tänkt att det kommer hjälpa mig när det väl är dags. Har däremot en pytteliten cysta i hypofysen i hjärnan (som styr hormonerna). Funderar på om detta gör att jag bara har LH-ökning men ingen faktisk ägglossning eftersom jag inte får någon äggviteflytning.

    Vet inte varför jag skriver detta egentligen, förväntar mig liksom inga svar men behöver ventilera lite oro bara 


    Att man har äggviteflytningar är ingen garanti för att ägglossning faktiskt sker, precis som med LH-ökning kan man ha det även om inget ägg släpper. Tyvärr. Jag har själv det problemet så jag har börjat tempa nu för att kunna få ägglossningen bekräftad. Jag har även läst att man inte nödvändigtvis behöver se flytningarna utan att de kan finnas tillräckligt inuti iaf :)
  • Anni89
    mzl93 skrev 2020-04-30 21:39:19 följande:

    Vafan ingenting ska man få ha som garanti hahaha! Kände efter vid tappen nu i duschen och visst blev det en liten liten tråd när jag drog isär fingrarna men det va samtidigt blodblandat? Är det för att jag pillade på den eller är det normalt?


    Nej jag vet, haha! Kroppen lever verkligen sitt eget liv..! Vissa får en liten blödning eller blodblandad flytning i samband med ägglossning - så det kanske är på gång! Håller tummarna :)
  • Anni89

    Jag fick mens idag, så får gå vidare till junitråden. Det var vårt första försök så hade inte väntat mig något annat..

    Grattis till alla som plussat och lycka till till er som väntar på bim!

  • Anni89
    Anni89 skrev 2020-05-08 16:16:38 följande:

    Jag fick mens idag, så får gå vidare till junitråden. Det var vårt första försök så hade inte väntat mig något annat..

    Grattis till alla som plussat och lycka till till er som väntar på bim!


    Jag får ta tillbaka mitt inlägg - det blev ingen mens! Jag fick lite lite blod på pappret redan torsdag eftermiddag och det fortsatte under gårdagen. Jag brukar få så dagen innan det börjar blöda på riktigt så jag tog för givet att det var början på mens då det var äl+14 igår. Men idag (lördag) har det slutat, det har inte kommit något alls! Så jag har fortfarande chans denna månad :D
  • Anni89
    Bebis2021 skrev 2020-05-09 20:55:00 följande:

    Har du tagit något gravtest? Spännande håller tummarna för dig


    Inte än! Hade bestämt att inte testa innan bim och då detta är första försöket har jag inga test hemma sen tidigare. Men om mensen inte dykt upp imorgon bitti ska jag köpa test :)
  • Anni89
    Nykär15 skrev 2020-05-09 21:01:54 följande:

    Är du så långt efter äl borde du väl ta ett test? ;)

    Skönt ha koll på om mensen strular med ju och notera det ifall det inte skulle bli nåt plus?


    Ja det får bli till att köpa test imorgon!

    Ja precis, helt rätt. Då detta är första cykeln jag testar och tempar så har jag inte koll ännu på lutealfasen, så tyvärr svårt för mig att veta vad som är normalt och inte..
  • Anni89

    Jag plussade idag! Helt galet - vi är i chock här hemma! Första försöket med första barnet. Har inte haft några symtom. Tusen tankar i huvudet just nu, men det är en fantastisk känsla!

  • Anni89
    Lillahjärtat2020 skrev 2020-05-14 08:39:07 följande:

    Förlåt för intim fråga, men ni som har plussat, hur är era flytningar? Mycket/lite? Vita/genomskinliga?


    Jag plussade i helgen och har knappt haft några flytningar alls sedan ägglossningen. Har inte haft några symptom heller egentligen. Har känt mig mer hungrig än vanligt nu sista dagarna och brösten är väl lite lite svullna, men det är allt. Det är nog individuellt, som så mycket annat :)
  • Anni89
    emmsenj skrev 2020-05-14 12:25:49 följande:

    Frågar igen :)

    Är det någon här som tempar och fått positivt? Höll er temperatur sig väldigt hög efter ÄL och fram tills ni testade? Tycker det är stressigt att se tempen på mornarna eftersom den ju vad jag förstått ska ligga högt ihållande efter ÄL för att man ska vara gravid. När jag blev gravid senast var det så (att tempen var högre än vanligt efter ÄL just den gången) så blir så deppig när jag ser temperaturen gå ner även om den kan hoppa tillbaka dagen efter.


    Min temp gick upp efter ägglossningen och höll sig sedan kvar på den högre nivån tills jag plussade (slutade då att tempa så vet inte hur den legat efter plusset). Hur mycket går din temp ner? Är det litegrann eller går den tillbaka helt till nivån innan ägglossning?
  • Anni89
    emmsenj skrev 2020-05-14 18:31:12 följande:

    Inte helt tillbaka, förutom en dip på ÄL +6 (om ÄL nu stämmer). Jämfört med kurvan jag hade när jag var gravid sist tycker jag ändå det är stor skillnad.. BIM nu på söndag så får väl se vad som händer med temperaturen och mensen.


    Hm, ja det är inte det lättaste att tyda kurvorna. Jag började tempa samma cykel jag plussade så har inte alls mycket erfarenhet.. Men som jag förstått det går tempen ner nära inpå mens (för många samma dag) så en dipp på äl+6 känns inte som att det är pga att du inte är gravid. Kanske är det topparna som är lite höga istället så att det blir missvisande? Tempen är ju väldigt känslig, vet att min kunde gå upp 0,3 om jag råkade snooza lite. Men jag vet inte. Vi håller tummarna och hoppas på det bästa helt enkelt!
Svar på tråden Bim Maj 2020