• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (Morot)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 13:12:14 följande:
    För dom flesta barn är skilsmässa ett trauma. Man slår sönder den värld dom känner till och förlitar sig på. Självklart påverkar sånt hur gärna man som vuxen förälder vill inbilla sig nåt annat för att det får en själv att må bättre.

Och det är inte detsamma som "Många barn vill nog ha alla de gillar under samma tak". Förringa inte en skilsmässas effekt på drabbade barn.

Traumat för barnen är nog mest att vi vuxna inte mår så bra som vi kanske låtsas i separationer. 

Vissa kanske längtat efter att skilja sig och andra är besvikna. Jag tycker man ska undvika spelet efter och skylta med hur fantastiskt livet är utan den andre och sånt spel. 

Man får ha ett smidigt sätt och låta första tiden ha sin gång med sorg och allt. Snaskiga och lyckliga fb-statusar och roliga saker med baneren med bonusförälder kan man undvika tycker jag.

Det behöver inte vara trauma för barnen men för väldigt många vuxna är det ett trauma att skilja sig. Det ska man nog låta bli att ljuga om och skylla på barnen. Att sörja är inget att skämmas för och det kan ta upp till ett par år ibland innan man lämnat det helt bakom sig.

• Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 12:12:07 följande:
    Faktiskt inte helt ovanligt, möter dessa rätt ofta och även vi fixade det.

Brumma här har fixat.

I mitt verkliga liv möter jag det oftare än det andra.

Har kollegor som vuxit upp i styvfamiljer och har haft en härlig uppväxt.

Men du vet väl att hälsan tiger still. Dvs man hör sällan något från där det fungerar
    Nu kommer jag ihåg från ett annat forum, där du beklagade dig över att du hade misslyckats få igång amningen med din son, p.g.a. att dina styvsöner var så jobbiga att du inte fick någon ro med bebisen. Mamman ville inte ta dem mer än vanligt i början, så de måste vara hos dig och din sambo fast du var nyförlöst. Och annat liknande. Men det är möjligt att du har glömt det...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 13:12:14 följande:
    För dom flesta barn är skilsmässa ett trauma. Man slår sönder den värld dom känner till och förlitar sig på. Självklart påverkar sånt hur gärna man som vuxen förälder vill inbilla sig nåt annat för att det får en själv att må bättre.

Och det är inte detsamma som "Många barn vill nog ha alla de gillar under samma tak". Förringa inte en skilsmässas effekt på drabbade barn.
    Japp. Man talar ju om "stressorer" i psykologin, alltså stressfaktorer som människor råkar ut för i livet. Och faktum är, att föräldrarnas skilsmässa har visat sig vara en av de värsta stressorerna som människor råkar ut för under hela livet. Det är t.o.m. värre än att leva i ett krigsdrabbat land - om barnet bara får leva med hela sin familj hos sig.

Det skadar psyket mycket mer än en egen skilsmässa, då man ju är vuxen och har helt andra copingstrategier och även helt andra möjligheter att välja hur de ska ordna sina liv.
  • Anonym (Två)

Jag bor med mina två bonus barn och blir så provocerad av detta.

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

• sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 00:09:17 följande:

Nu kommer jag ihåg från ett annat forum, där du beklagade dig över att du hade misslyckats få igång amningen med din son, p.g.a. att dina styvsöner var så jobbiga att du inte fick någon ro med bebisen. Mamman ville inte ta dem mer än vanligt i början, så de måste vara hos dig och din sambo fast du var nyförlöst. Och annat liknande. Men det är möjligt att du har glömt det...

Ja, det måste jag ha glömt. Men jobbiga har de aldrig varit. Självklart har de gått igenom puberteten och inte änglar alla gånger.

Men vi hade det jobbigt pga varken jag eller barnen hade en vrå att dra sig tillbaka på. Men DE var inte jobbiga, men situationen var jobbig.

Konflikten mellan sambon och exet gav vissa konsekvenser i början.

Det tog absolut några år innan vi alla landade. Men visst kunde jag bli irriterad på dom och de på mig (sin mamma, sin pappa, sitt syskon, på varandra).

Men jag har en sambo som lyssnade på mig och lyssnade på sina barn. Vi hittade och fann lösningar. Jag åkte t.ex iväg själv med sonen för att få landa när det kändes för jobbigt.

Sedan var det en period med två pubertala och en i trotsåldern som var pest.

Troligen lika jobbigt för deras mamma. Men sonens pubertet var inte lättare, fast då var det en och ingen trotsig treåring så det var lättare att hantera.

Det får vara jobbigt, för föräldrar, för nya partners, för barnen. Det är inte konstigt, alla har det, oavsett vilken familj man lever i. Vi tog oss igenom detta, utan bråk och skrik och landade starkare och tryggare med varandra.

Utifrån mina erfarenheter så brukar jag svara.

Så fortfarande är min åsikt att det är föräldern som bär ansvaret och nej det är ingen dans på rosor och hade jag och sambons barn inte tyckt om varandra, vi hade en bra bas, så hade det nog inte fungerat. För ändå bland pubertetshormoner, en knasig treåring så tydde de sig till mig och framför allt. De ville komma till oss, fast mer på sina villkor.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Två) skrev 2020-05-13 02:41:04 följande:

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

Sluta att lägga såna här konstiga krav på andra människor. Det är illa nog att du själv tror att det är så där man "måste" göra men så länge du trivs och mår bra och även dina egna personliga behov inte sätts på tredje plats, det är i vilket fall ditt val. Men du har helt fel i att påstå att du har nåt slags grundrecept som.andra ska följa som går ut på att "välja familjen". Sluta slänga dessa tomma klichéer på andra människor, du vill kanske väl men du skadar så enormt mycket.
  • sextiotalist

Och vi valde russinen ur kakan. Jag fick fly fältet när jag behövde det.

Men så har jag en sambo som inte såg mig som en extramamma och inte blev defensiv när jag tyckte det var jobbigt.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 00:09:17 följande:

Vad trevligt att du kommer in här som anonym och påpekar något som sextiotalist rakryggat har vågat stå för i ett annat forum för länge sedan: att det kan uppstå problem i bonusfamiljer. Jag delar förresten samma erfarenhet som sextiotalist - när jag födde mitt första barn i min bonusfamilj fick även jag avbryta amningen i förtid för att jag upplevde tilllvaron runt omkring som så stressande, med styvbarn som kom och gick och en konflikt mellan min man och hans ex. Det var mycket svårt. MEN vi tog oss igenom det och kom starkare ut på andra sidan. Varför delar jag detta med dig som är anonym? Jo för att det är viktigt att bilden av bonusfamiljer nyanseras. Det kan både vara jättesvårt och ha sina alldeles egna speciella problem att leva i en ombildad familj, OCH vara väldigt fint, kärleksfullt och härligt.
  • Anonym (Paula)
    sextiotalist skrev 2020-05-13 06:47:21 följande:

Ja, det måste jag ha glömt. Men jobbiga har de aldrig varit. Självklart har de gått igenom puberteten och inte änglar alla gånger.

Men vi hade det jobbigt pga varken jag eller barnen hade en vrå att dra sig tillbaka på. Men DE var inte jobbiga, men situationen var jobbig.

Konflikten mellan sambon och exet gav vissa konsekvenser i början.

Det tog absolut några år innan vi alla landade. Men visst kunde jag bli irriterad på dom och de på mig (sin mamma, sin pappa, sitt syskon, på varandra).

Men jag har en sambo som lyssnade på mig och lyssnade på sina barn. Vi hittade och fann lösningar. Jag åkte t.ex iväg själv med sonen för att få landa när det kändes för jobbigt.

Sedan var det en period med två pubertala och en i trotsåldern som var pest.

Troligen lika jobbigt för deras mamma. Men sonens pubertet var inte lättare, fast då var det en och ingen trotsig treåring så det var lättare att hantera.

Det får vara jobbigt, för föräldrar, för nya partners, för barnen. Det är inte konstigt, alla har det, oavsett vilken familj man lever i. Vi tog oss igenom detta, utan bråk och skrik och landade starkare och tryggare med varandra.

Utifrån mina erfarenheter så brukar jag svara.

Så fortfarande är min åsikt att det är föräldern som bär ansvaret och nej det är ingen dans på rosor och hade jag och sambons barn inte tyckt om varandra, vi hade en bra bas, så hade det nog inte fungerat. För ändå bland pubertetshormoner, en knasig treåring så tydde de sig till mig och framför allt. De ville komma till oss, fast mer på sina villkor.

Vilken fin historia du berättar. Tack för det.
  • Anonym (XXX)

Fast tänk på, att om det tar slut mellan er så har du inga rättigheter till styvbarnen. Du kommer troligen aldrig att se dem mer. Och då står du där ensam, barnlös och bitter och får inget tillbaka för allt du lagt ner, både i fråga om arbete, känslor, försakelser (och kanske ekonomi?).
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”