• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-13 08:29:22 följande:
    Vad trevligt att du kommer in här som anonym och påpekar något som sextiotalist rakryggat har vågat stå för i ett annat forum för länge sedan: att det kan uppstå problem i bonusfamiljer. Jag delar förresten samma erfarenhet som sextiotalist - när jag födde mitt första barn i min bonusfamilj fick även jag avbryta amningen i förtid för att jag upplevde tilllvaron runt omkring som så stressande, med styvbarn som kom och gick och en konflikt mellan min man och hans ex. Det var mycket svårt. MEN vi tog oss igenom det och kom starkare ut på andra sidan. Varför delar jag detta med dig som är anonym? Jo för att det är viktigt att bilden av bonusfamiljer nyanseras. Det kan både vara jättesvårt och ha sina alldeles egna speciella problem att leva i en ombildad familj, OCH vara väldigt fint, kärleksfullt och härligt.
    Om någon - direkt eller indirekt - hade förstört så att jag inte hade kunnat amma mina barn, då hade jag aldrig förlåtit vederbörande. Oavsett om det var ett barn eller en vuxen. För amningen är så viktig på alla sätt. 
  • Anonym (Paula)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 11:35:14 följande:

Om någon - direkt eller indirekt - hade förstört så att jag inte hade kunnat amma mina barn, då hade jag aldrig förlåtit vederbörande. Oavsett om det var ett barn eller en vuxen. För amningen är så viktig på alla sätt. 

Och vad är din poäng med att påpeka det? Som du säkert känner till så upplever alla kvinnor det här med att amma olika och lägger större eller mindre betydelse i det. Själv så helammade jag i två månader, sedan gick vi över till flaska. Så här i efterhand så hade jag gärna annat i sex månader, men det är som det är.
  • Ess
    Anonym (Två) skrev 2020-05-13 02:41:04 följande:

Jag bor med mina två bonus barn och blir så provocerad av detta.

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

Nä man väljer partnern och bagaget kommer på köpet, men det är hans ansvar fullt ut att ro sitt bagage i land.
  • Miss Skywalker
    Ess skrev 2020-05-13 15:35:29 följande:
    Nä man väljer partnern och bagaget kommer på köpet, men det är hans ansvar fullt ut att ro sitt bagage i land.
    Precis så. Man ska inte skaffa barn för att pracka på dom på andra.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 11:35:14 följande:

Jag vet flera kvinnor som upplevt amningssvårigheter och som har upplevt stress med styvbarn, däribland jag själv. Jag håller med dig, amning är känsligt och jag ville amma. Det var en stor sorg att kunna. Jag kan inte veta hur det hade varit utan den stressen men det känns surt att man inte ens fick chansen att veta. Om fler var medvetna om de här problemen och kunde sätta sig in i att en kvinna som just fått barn behöver lugn och ro, utan att göra det till en grej om att man utesluter styvbarn och sån skit, kanske kan man bara vara mån om att ge denna kvinna chansen att få ge sitt barn en bra start, så som alla vill ge sina barn en bra start på deras liv. Vill man amma och tycker att det är det bästa för ens barn så måste det respekteras.
  • Anonym (Två)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-13 07:06:28 följande:

Sluta att lägga såna här konstiga krav på andra människor. Det är illa nog att du själv tror att det är så där man "måste" göra men så länge du trivs och mår bra och även dina egna personliga behov inte sätts på tredje plats, det är i vilket fall ditt val. Men du har helt fel i att påstå att du har nåt slags grundrecept som.andra ska följa som går ut på att "välja familjen". Sluta slänga dessa tomma klichéer på andra människor, du vill kanske väl men du skadar så enormt mycket.

Men snälla rara. Har inte påstått nånstans att det är ett måste. Men jag förstår inte hur man kan gå in i en relation där det finns ett bagage i form av exempelvis barn och sen förvänta sig att det ska gå smärtfritt och varje kväll ska bli dejt night.

Sen är inte detta för alla, fullt naturligt.

Men det är inte så konstigt att familjer ser ut ofta som dom gör när man läser bland kommentarerna. Dåliga upplevelser och bonus föräldrar som hatas. Med den inställningen.

Och i ett forum kan man väl ändå inte förvänta sig att endast få svar av dom som håller med en.

Menar absolut inget illa eller negativt, men det är viktigt att se sig själv och sin situation utifrån och tänka efter en extra gång.

Och är det försent nu och skadan är skedd, ja då är det ju inte mycket att göra åt saken.

Men, framför allt. För att en bonus relation ska fungera måste ens partner vara med och stötta upp till 100.

Blir det brist så är det inte så konstigt att det blir dåligt.
  • Anonym (Två)
    sextiotalist skrev 2020-05-13 07:12:21 följande:

Och vi valde russinen ur kakan. Jag fick fly fältet när jag behövde det.

Men så har jag en sambo som inte såg mig som en extramamma och inte blev defensiv när jag tyckte det var jobbigt.

Ja och då är det ju inte så konstigt att det skiter sig.
  • Anonym (Två)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 11:33:45 följande:

Fast tänk på, att om det tar slut mellan er så har du inga rättigheter till styvbarnen. Du kommer troligen aldrig att se dem mer. Och då står du där ensam, barnlös och bitter och får inget tillbaka för allt du lagt ner, både i fråga om arbete, känslor, försakelser (och kanske ekonomi?).

Och skillnaden till en vanlig relation är?

Du menar att i en vanlig relation så får du tillbaka något efter ni gjort slut för all tvätt du tagit hand om?

Intressant. Så upplevde inte jag det när jag och exet separerade.

Så att dra en sådan liknelse var ju ganska så värdelöst.

Och nej, har man en fin relation så behåller man kontakten. Har själv fortfarande kontakt med min bonus mamma trots avslutad relation och jag numera är vuxen. Inga konstigheter där.
  • Anonym (Två)
    Ess skrev 2020-05-13 15:35:29 följande:

Både ja och nej.

Han kan visa vägen för en fungerande relation.

Men man kan inte förvänta sig att få 100% om man själv ger 20%?
  • Anonym (Två)
    Miss Skywalker skrev 2020-05-13 20:00:05 följande:

Precis så. Man ska inte skaffa barn för att pracka på dom på andra.

Men oj, jag menar märker man tendenser så väljer man ju inte en sådan partner?

Varför går man då så långt som att flytta ihop?
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”