• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2020-05-11 20:18:36 följande:

Jag tycker att det är föräldern som skulle bo med en random under en period, för då lär hen inse hur det är att ha en människa i sin omedelbara närhet som betyder nada, men ändå ska styra över ens liv med sin blotta tillvaro.

Du kan inte utgå ifrån dig själv som tycker illa om sina bonusbarn bara för att de finns till.

Alla gör inte det.

En del vill ha en bra relation med dem och då är det bra att försöka se situationen från allas synvinkel för att få ökad förståelse.

Men det är frivillig såklart , beror på vilken relation man vill ha med dem. Du har din rätt att tycka att de betyder nada , andra tycker att de är familjemedlemmar.

Och det innebär inte att man vill passa upp , båda man och bonusbarn heller.

Det är fortfarande föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 21:52:31 följande:

Inte jag heller , men så länge vissa kvinnor är villiga att passa upp man och bonusbarn , köper de inte hushållsnära tjänster , utan hittar nya kvinnor som ställer upp på detta.

I vanliga fall brukar du ställa dig bakom kvinnor som hamnar i den s k kvinnofällan, eller hur? Men nu när det gäller våpen som förför din pappa eller ditt ex så är tonen annorlunda?
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 21:21:21 följande:

Men ensamstående med barn har redan ett kraschat förhållande i bagaget och mest troligt också ett eller flera sårade barn. Då kanske det är dags att börja sätta sina barn först för en gångs skull.

Eller så gör man om och gör rätt och visar sina barn hur en kärleksfull relation kan fungera.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 21:21:21 följande:

Men ensamstående med barn har redan ett kraschat förhållande i bagaget och mest troligt också ett eller flera sårade barn. Då kanske det är dags att börja sätta sina barn först för en gångs skull.

Den diskussionen får du väl ta med pappan när han startar en tråd om att han inte vill leva särbo.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 22:03:15 följande:

Du kan inte utgå ifrån dig själv som tycker illa om sina bonusbarn bara för att de finns till.

Alla gör inte det.

En del vill ha en bra relation med dem och då är det bra att försöka se situationen från allas synvinkel för att få ökad förståelse.

Men det är frivillig såklart , beror på vilken relation man vill ha med dem. Du har din rätt att tycka att de betyder nada , andra tycker att de är familjemedlemmar.

Och det innebär inte att man vill passa upp , båda man och bonusbarn heller.

Det är fortfarande föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn.

Det har ingen betydelse om man gillar dem eller ej. Har föräldern bott med en okänd person som hen inte har något gemensamt med och som dessutom tror hen är universums mittpunkt, så vet hen hur det är och vilka problem som uppstår, och hur mycket man kan irritera sig på den efterblivne fan.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-11 21:05:50 följande:
    Ja, exakt, det är ändå han som bär ansvaret för varför två människor utan band bor med varann. Om han bara sköter sitt jobb så behöver inga ungar gnälla över brist på val heller. Fattar han bara att ta sitt ansvar funkar det bättre.
    Jaha, pappan bär hela ansvaret för att två människor utan band bor med varann? Bonusmamman har inget ansvar? Ingen egen fri vilja utan bara sugs in i en relation och samboskap med pappan. Haha, knasboll där! 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 00:47:14 följande:

Jaha, pappan bär hela ansvaret för att två människor utan band bor med varann? Bonusmamman har inget ansvar? Ingen egen fri vilja utan bara sugs in i en relation och samboskap med pappan. Haha, knasboll där! 

Hahaha, ja, ansvaret ligger hos pappan. Lustigt, när du säger det så där så låter det väldigt likt den kör som hållit "styvhäxor" ansvariga för alla problem att inget fungerar i deras familj längre. Men ja, pappan har ansvaret att se till att det funkar. Känns det tungt för dig? Hade du tänkt att du skulle gå ut och spela golf medan din tilltänkta stannar hemma och äter frukost och lär känna ditt lilla hjärtegryn?
  • sextiotalist
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 00:47:14 följande:

Ja, faktiskt. Självklart har kvinnan också ett ansvar. Men pappan har huvudansvaret för att få det fungerar.

Att introducera den nya, känna av om det fungerar eller inte. Acceptera att han är den som har det totala ansvaret över sina barn. Den nya har ett ansvar, att hitta en relation med barnen som fungerar för henne och barnen (och det är totalt ointressant vilken relation pappan vill att de ska ha) och lägger till. En vuxen har alltid ett vuxenansvar, men det är endast föräldern som har föräldraansvar.

Sedan kan en relation mellan den nya och barnet utvecklas till att den nya får någon form av föräldrastatus. Men det ska vara på barnens och den nyas villkor
  • Anonym (Mm)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 07:06:47 följande:
    Ja, faktiskt. Självklart har kvinnan också ett ansvar. Men pappan har huvudansvaret för att få det fungerar.

Att introducera den nya, känna av om det fungerar eller inte. Acceptera att han är den som har det totala ansvaret över sina barn. Den nya har ett ansvar, att hitta en relation med barnen som fungerar för henne och barnen (och det är totalt ointressant vilken relation pappan vill att de ska ha) och lägger till. En vuxen har alltid ett vuxenansvar, men det är endast föräldern som har föräldraansvar.

Sedan kan en relation mellan den nya och barnet utvecklas till att den nya får någon form av föräldrastatus. Men det ska vara på barnens och den nyas villkor
    Det där "vuxenansvaret" har missbrukats av föräldrar, har jag märkt. Föräldrar som exempelvis inte lär sina barn att svara på ett "hej", och tycker att deras partner ska ta det eftersom de är "den vuxna". Eller att "den vuxna" ska gå och plocka efter deras barn, men att föräldern inte tycker att man ska tjata för mycket på barnet (dvs inte alls) att plocka upp efter sig själv. 

Jag tror nog att jag förstår vad du menar när du säger "vuxenansvar" men alla gör inte det. 
  • sextiotalist
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-12 07:37:23 följande:

Det där "vuxenansvaret" har missbrukats av föräldrar, har jag märkt. Föräldrar som exempelvis inte lär sina barn att svara på ett "hej", och tycker att deras partner ska ta det eftersom de är "den vuxna". Eller att "den vuxna" ska gå och plocka efter deras barn, men att föräldern inte tycker att man ska tjata för mycket på barnet (dvs inte alls) att plocka upp efter sig själv. 

Jag tror nog att jag förstår vad du menar när du säger "vuxenansvar" men alla gör inte det. 

Jag kände att jag var tvungen att lägga till det eftersom erfarenheten säger att det kan bli rätt knepiga kommentarer
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”