• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-12 06:55:46 följande:

Hahaha, ja, ansvaret ligger hos pappan. Lustigt, när du säger det så där så låter det väldigt likt den kör som hållit "styvhäxor" ansvariga för alla problem att inget fungerar i deras familj längre. Men ja, pappan har ansvaret att se till att det funkar. Känns det tungt för dig? Hade du tänkt att du skulle gå ut och spela golf medan din tilltänkta stannar hemma och äter frukost och lär känna ditt lilla hjärtegryn?

Om du läser lite längre upp så ser du att jag rekommenderar särboskap. Jag har inga planer på att flytta ihop med någon ny kvinna, med eller utan barn.

Att två vuxna väljer att flytta ihop är ett gemensamt beslut. Vuxna är fria att göra som dom vill, dom kan absolut välja att vara särbo före sambo.
  • Anonym (Perplexa Pär)

Och det där med föräldraansvar och vuxenansvar är väl extra viktigt att det fungerar före man flyttar ihop. Att man har pratat om förväntningar och ansvar och vilka skyldigheter/rättigheter man har gentemot varandra innan man ens packar första lådan.

Varför har alla så bråttom? Varför prata man inte med varandra? Vad är man så rädd för?

• Anonym (Mm)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 07:50:27 följande:

Jag kände att jag var tvungen att lägga till det eftersom erfarenheten säger att det kan bli rätt knepiga kommentarer

Jo, jag vet. Att tänka sig att pappan har ansvaret och att en partner ändå beter sig med hyfs brukar vara svårt att få ihop, för en del. Hon måste tilldelas ett "vuxenansvar" annars kanske hon äter mat med fötterna eller nåt.
  • viseversa
    Anonym (Obotligt less) skrev 2020-05-11 14:09:25 följande:
    Precis allt just nu. Biomamman som bestämmer alldeles för mkt och infekterar ALLT av oklar anledning, den äldsta är egoistisk och elak, den yngsta kväver en med allt kläng och gnäll. Sambon har ett jobb där han är borta ofta, har hänt att han tagit för givet att jag bara ska ställa upp som barnvakt pga han inte har någon annan som kan hjälpa. Boendet är trångt. Med tiden (5 år) har allt bara tagit ut sin rätt = orkar inte mer.
    Oj hans barn är inte ditt ansvar. Han får jobba så han själv kan lämna och hämta sina barn: så nej han kan inte ta för givet matt du ska ställa upp och agera mamma när han har sina barn.
  • Zarch
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 08:09:07 följande:

Om du läser lite längre upp så ser du att jag rekommenderar särboskap. Jag har inga planer på att flytta ihop med någon ny kvinna, med eller utan barn.

Att två vuxna väljer att flytta ihop är ett gemensamt beslut. Vuxna är fria att göra som dom vill, dom kan absolut välja att vara särbo före sambo.

Det är bra att du inser dina tillkortakommanden. Män som har pli på sina ungar kan faktiskt parera barn och partner samtidigt.

Nu kan det låta som att jag pikar dig, tvärtom så tycker jag att det är bra att du kommit till denna insikt själv. Man ska inte ta in en ny partner i sitt liv om man förväntar sig att denne knappt ska existera dom veckor som barnen är på plats.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2020-05-11 22:30:47 följande:

Det har ingen betydelse om man gillar dem eller ej. Har föräldern bott med en okänd person som hen inte har något gemensamt med och som dessutom tror hen är universums mittpunkt, så vet hen hur det är och vilka problem som uppstår, och hur mycket man kan irritera sig på den efterblivne fan.

Det är din åsikt och ej fakta.

Och alla barn tror inte de är universums mittpunkt , bara de som är dåligt uppfostrade.

Men det är såklart föräldrarnas fel / ansvar i så fall barnen tror de är universums mittpunkt.

Och det är bonusföräldrarnas fel om de tror de universums mittpunkt.

Folk kan bete sig illa oavsett ålder.

Eller vara efterblivne fan , det beror på individen , och inte på att personen är bonusbarn/biobarn/bioföräldrar/bonusföräldrar .

Det är såklart jättebra om även bioföräldern bor ihop med en främling , men det beror inte på att bonusbarn är alltid efterblivne fan och bonusföräldrar är alltid perfekta.
  • Pudan

Jag och min tidigare sambo valde att bli särbo. Inte för att han inte gillar min dotter och trivs med att hon bor här (bor hos mig på heltid) utan pga att han troligtvis har en diagnos (kö för utredning) som gör honom extremt stresskänslig och då är livet med en intensiv tonåring med alla humörsvängningar och utbrott det kan innebära inte lätt. Han bor 3 minuter från oss och vi ses så ofta vi alla vill vilket blir ungefär varannan dag. Han sover dock oftast hos sig själv för att han behöver lugnet. Funkar mycket bra hittills. 7 år som sambo och 9 månader som särbo. 

• Anonym (Frustrerad)

Jag är faktiskt i samma läge och överväger starkt att gå isär/särbo pga. bonusbarnet. Står mig ända upp i halsen...

• Anonym (XXX)

Jag blir faktiskt glad över att så många har börjat överväga särboskap i stället för samboskap, när det finns barn inblandade! Svårare än så behöver det ju inte vara! Håller mänskligheten på att växa upp? :)

Samtidigt bör folk sluta att skaffa det "gemensamma lilla kärleksbarnet", som man tror ska "knyta ihop bonusfamiljen" - fastän det oftast bara leder till mer konflikter. Inte minst med de större barnen, när allt plötsligt måste anpassas till det minsta barnets behov. 

Sedan blir det separation igen, och de vuxna sitter där mer barn med flera olika partners, och hela livet en enda röra...

Nej, bestäm er för hur många barn ni vill ha, skaffa dessa med EN partner - en noggrant utsedd vettig person. Blir det ändå skilsmässa - så blanda inte in barnen i era nya relationer, utan sköt dem när barnen inte är där!

• Anonym (singelpappa)
    Zarch skrev 2020-05-12 10:24:12 följande:
    Det är bra att du inser dina tillkortakommanden. Män som har pli på sina ungar kan faktiskt parera barn och partner samtidigt.

Nu kan det låta som att jag pikar dig, tvärtom så tycker jag att det är bra att du kommit till denna insikt själv. Man ska inte ta in en ny partner i sitt liv om man förväntar sig att denne knappt ska existera dom veckor som barnen är på plats.
    Jag har ingen aning vilka mina tillkortakommanden är angående den biten. Mitt liv fungerar bra nu, mina barn och jag trivs med tillvaron.  Det är för värdefullt för att riskera. 
    Dessutom kan ju hon också har barn som tycker det är jobbigt att bli påtvingad en ny vuxen i tillvaron. 

Många trådar på FL handlar ju om hur olycklig bonusmamman är för att livet inte blev vad de trodde. Föräldern och den nya partnern kan ju vara ansvarsfulla och gemensamt komma överens om att inte flytta ihop.  
    Varför slösa bort sitt liv på en tillvaro där man ska ångest inför varannan vecka? Det smittar av sig och jag tror även att föräldern och barnen känner av ångesten. Så till slut har alla ångest över barnveckan. Barnen kanske har ångest även över veckan med den biologiska mamman och hennes nya kille.
    Nej, andra får gärna krångla med sådan. Mina barn är viktigast för mig, såklart. Och jag förväntar mig att singelmammor med barn känner precis likadant.  
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”