• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (Paula)

Att bo med vems släkting som helst kan vara jobbigt (oavsett om det är svärmor, syskonbarn eller sambos barn). Till er som tycker att hon borde vetat vad hon gav sig in på så undrar jag om ni har bott med någon annans släkting en längre tid? Till Ts så skulle jag vilja ge rådet att bli särbos.

• Anonym (Perplexa Pär)

Synen på barnuppfostran borde väl rimligen vara en ganska allvarlig dealbreaker? Varför känns det som att den viktigaste frågan aldrig diskuteras innan man blir ihop?

Tänk så många problem singlar och bonusfamiljer skulle slippa om man fokuserade på dealbreakers vid dejting istället för träning, resor och hobbys...

Bonusbarn ska vara minst 50% av ens resterande liv, varför tar man då inte reda på hur det ska funka redan på dejtingstadiet? Övergår helt mitt förstånd. Och ja.. Om vissa saker kommer som en "överraskning" har man flyttat ihop för fort och fokuserat på fel saker, även om det tagit 1,5 år..

• Anonym (Paula)
    Anonym (Perplexa Pär) skrev 2020-05-11 11:01:42 följande:

Synen på barnuppfostran borde väl rimligen vara en ganska allvarlig dealbreaker? Varför känns det som att den viktigaste frågan aldrig diskuteras innan man blir ihop?

Tänk så många problem singlar och bonusfamiljer skulle slippa om man fokuserade på dealbreakers vid dejting istället för träning, resor och hobbys...

Bonusbarn ska vara minst 50% av ens resterande liv, varför tar man då inte reda på hur det ska funka redan på dejtingstadiet? Övergår helt mitt förstånd. Och ja.. Om vissa saker kommer som en "överraskning" har man flyttat ihop för fort och fokuserat på fel saker, även om det tagit 1,5 år..

Vadå tar reda på hur det ska funka? Har du inte fattat att bonusbarn kan reagera starkt när en partner flyttar in? Det som funkade innan blir plötsligt extra besvärligt. Bonusbarnet kan vilja börja sova i förälderns säng. Bonusbarnet kan börja agera ut på olika sätt eller regrediera. Att ta in en ny vuxen i sitt liv är en STOR sak för ett barn. Föräldern kan i sin tur dåligt samvete över att ha låtit en ny partner flytta in och börja då överkompensera barnet. Mycket vanligt! Plötsligt är den barnuppfostran som man såg när man dejtade inte alls aktuell. Det kan också vara svårt att få reda på vad barnuppfostran innebärför bägge parter innan man har flyttat ihop och verkligen sett varandras sidor i vardagen.
  • Mrs Moneybags

Det låter som en bra idé att bli särbos. Ni har ju ändå halva året tillsammans, bara du och han. Det blir nog toppen. 

• Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 11:13:59 följande:

Vadå tar reda på hur det ska funka? Har du inte fattat att bonusbarn kan reagera starkt när en partner flyttar in? Det som funkade innan blir plötsligt extra besvärligt. Bonusbarnet kan vilja börja sova i förälderns säng. Bonusbarnet kan börja agera ut på olika sätt eller regrediera. Att ta in en ny vuxen i sitt liv är en STOR sak för ett barn. Föräldern kan i sin tur dåligt samvete över att ha låtit en ny partner flytta in och börja då överkompensera barnet. Mycket vanligt! Plötsligt är den barnuppfostran som man såg när man dejtade inte alls aktuell. Det kan också vara svårt att få reda på vad barnuppfostran innebärför bägge parter innan man har flyttat ihop och verkligen sett varandras sidor i vardagen.

Precis.

Det vore också bra att alla blivande bonusföräldrar skulle tvingas bo med någon random utvald människa i minst några veckor så de får lite förståelse hur det är att tvingas bo med någon mot sin vilja.

Eller bara försöka föreställa detta som en övning.

Väldigt många bonusföräldrar förstår inte att de har ett val men inte barnen.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 11:38:18 följande:

Precis.

Det vore också bra att alla blivande bonusföräldrar skulle tvingas bo med någon random utvald människa i minst några veckor så de får lite förståelse hur det är att tvingas bo med någon mot sin vilja.

Alltså är du på riktigt? I så fall så borde alka föräldrar hå föräldrakurser så att de inte är så korkade att de separerar med barn.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 11:38:18 följande:

Precis.

Det är inte allt för sällan det är barnets förälder som är drivande, speciellt pappor verkar vara det.

Det är inte allt för sällan man läser här att för barnens pappa finns två val, sambo eller ingen relation
  • Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 11:42:46 följande:

Alltså är du på riktigt? I så fall så borde alka föräldrar hå föräldrakurser så att de inte är så korkade att de separerar med barn.

Är du själv på riktigt?

Det skulle absolut vara bra med obligatorisk föräldrakurser.

Inte nödvändigtvis att de inte separerar med barn , utan att de hanterar situationen bättre istället om de gör det.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Perplexa Pär) skrev 2020-05-11 11:01:42 följande:

Sedan kan det ju vara så att förutsättningarna ändras. När jag flyttade ihop med sambo/särbon så hade han varannan helg. Då tyckte jag att det var okej med lite dalt och att barnet var i centrum. Sen helt plötsligt skulle det vara varannan vecka och det var då det bakade åt helvete. Först så var det mitt ansvar att det skulle funka med att lämna/hämta på skolan trots att jag jobbar 5 skift. När jag vägrade vart mamman sur och anmälde till soc. Sen var det ju detta med daltet och att världen kretsade kring en medborgare nämligen hans unge. Kämpa på i alldeles för många år. Sen åkte dom ut. Att ha en 15 åring som behandlas som ett småbarn är inte vidare kul. Så nu bor vi ihop på hans barnfria vecka och det är så skönt
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 11:44:07 följande:

Det är inte allt för sällan det är barnets förälder som är drivande, speciellt pappor verkar vara det.

Det är inte allt för sällan man läser här att för barnens pappa finns två val, sambo eller ingen relation

Absolut. Huvudproblemet är oftast att barnets föräldrar ( oftast pappa precis som du säger ) dumpar över all ansvar på bonusföräldern ( oftast bonusmamman ) och barnen att lösa situationen , och det går sällan bra.

Sen utnämns bonusmamman eller barnen till skurken trots att det är oftast föräldern som sabbade situationen från början.

Sen flyr ofta bonusmamman , och pappan gör om samma misstag med nästa och nästa sambo , och barnen blir mer och mer skadade och fientliga varje gång. ;(
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”