• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (singelpappa)

Jag har två barn och skulle absolut föreslå särbo alla dagar i veckan. Man kan ses tätare när man inte har barnen. Skönt för barnen och lättast för de vuxna. 
    Kan ju vara lite knöligt om man träffar någon som bor långt bort iofs. 

• Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 12:18:14 följande:

Vi har också gått i parterapi och har en välfungerande bonusfamilj. På vägen har vi vuxna båda varit tvungna att se den andres perspektiv och visa stor empati och förståelse. Jag hade aldrig orkat igenom vår resa utan hjälp av terapeut. Vad gör du själv för att vara en välfungerande förälder?

Också genom att visa empati , förståelse och försöka se allas perspektiv.

Även barnens och barnens mammas.

Hur svårt det än ibland...

Tror det är enda sättet , med eller utan terapi.

Har man börjat hata varandra är det oftast för sent.

Själv hade jag en far som trodde att man kan lösa saker genom straff och hot , och att dumpa över all ansvar på barn och aktuella sambo och det gick inget vidare såklart.

Och det hjälpte mig mycket att vara en bra bonusmamma att jag själv har varit barn i samma situation.

Därför tycker jag att man ska även försöka se från barnens perspektiv också.
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 12:31:37 följande:

Det är viktigt att inte skuldbelägga varandra oavsett konflikt

Absolut , men vissa människor kan behöva hjälp med detta.

Viktigt att ha självkännedom att veta om man behöver hjälp eller om man klarar detta själv.
  • Anonym (Obotligt less)
    viseversa skrev 2020-05-11 12:35:57 följande:

Ni kan bo ihop när han inte har barnen och när han har barnen bor du på annat håll. Vad är det som är jobbigt?

Precis allt just nu. Biomamman som bestämmer alldeles för mkt och infekterar ALLT av oklar anledning, den äldsta är egoistisk och elak, den yngsta kväver en med allt kläng och gnäll. Sambon har ett jobb där han är borta ofta, har hänt att han tagit för givet att jag bara ska ställa upp som ?barnvakt? pga han inte har någon annan som kan hjälpa. Boendet är trångt. Med tiden (5 år) har allt bara tagit ut sin rätt = orkar inte mer.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Obotligt less) skrev 2020-05-11 14:09:25 följande:

Precis allt just nu. Biomamman som bestämmer alldeles för mkt och infekterar ALLT av oklar anledning, den äldsta är egoistisk och elak, den yngsta kväver en med allt kläng och gnäll. Sambon har ett jobb där han är borta ofta, har hänt att han tagit för givet att jag bara ska ställa upp som ?barnvakt? pga han inte har någon annan som kan hjälpa. Boendet är trångt. Med tiden (5 år) har allt bara tagit ut sin rätt = orkar inte mer.

Har ni gemensamma barn? Har du barn eller vill ha? Hur gammal är du? Det låter outhärdligt. Det där med att din sambo bara förväntar sig att du ska vara barnvakt utan att tacka är bara så fel! Bonusveckan ska vara nåt att se fram emot, även för dig.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Obotligt less) skrev 2020-05-11 14:09:25 följande:

Har ni inga gemensamma barn så är det läge att sätta upp sig på en lägenhet nu. Livet är för kort för sån skit.
  • Anonym (Hanna)

Jag har lovat mig själv att aldrig flytta ihop med en man som har barn och hittills har jag lyckats hålla det. 

TS, jag tycker du verkligen ska fundera på att skaffa dig en egen lägenhet. Du är ingen husmor och framför allt inte barnens mamma som ska räknas ställa upp och serva hans ungar. 

• Anonym (XXX)

Tycker det låter som en jättebra idé! Kanske kan du fortsätta att bo ihop med mannen de barnfria veckorna, betala ett rimligt belopp för ditt boende där - och bara skaffa enklaste möjliga, billiga lägenhet att bo i på dina singelveckor? Det måste inte vara antingen eller och så dramatiskt.

Tror att väldigt många, både barn och vuxna, i det här samhället skulle må bättre om människor som träffas när de redan har barn, skulle göra så. I stället för att tvinga ihop vuxna och barn, och barn och barn (om båda parterna hade barn innan), som inte har valt varandra. En styvfamilj är i grunden en onaturlig familjekonstellation. 

• Anonym (Maja)

Jisses vad folk är desperata över att bo med nån. Är väl bara att inse... Singlar som flyttar ihop med nån med barn kommer alltid vara på andra plats för barn går alltid före om inte föräldern har nåt allvarligt problem dvs. Och ensamstående föräldrar som absolut måste bo med nån se till att detta är väl förankrat med barnen och att dom är med på tåget i annat fall avstå. Särbo är väl lysande. Då kan man fokusera på barn respektive sin särbo varannan vecka. 

Skulle jag bli ensamstående skulle jag aldrig bo ihop med nån. Så himla skönt att träffas när man vill och vara solo och fokusera på sig själv när man vill.

• sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 17:55:04 följande:

Jisses vad folk är desperata över att bo med nån. Är väl bara att inse... Singlar som flyttar ihop med nån med barn kommer alltid vara på andra plats för barn går alltid före om inte föräldern har nåt allvarligt problem dvs. Och ensamstående föräldrar som absolut måste bo med nån se till att detta är väl förankrat med barnen och att dom är med på tåget i annat fall avstå. Särbo är väl lysande. Då kan man fokusera på barn respektive sin särbo varannan vecka. 

Skulle jag bli ensamstående skulle jag aldrig bo ihop med nån. Så himla skönt att träffas när man vill och vara solo och fokusera på sig själv när man vill.

En vettig förälder kan se skillnad på relation till en vuxen kärleksrelation och relationen till sina barn.

Att man har ett ansvar att se till sina barns mående så innebär det inte att barnen alltid går först.

Vi som inte är separerade vet att vår kärleksrelation till varandra är lika viktig som vårt föräldraskap

En som alltid placerar sin relation på andra plats kommer troligen genomgå en separation.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”