• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 22:11:35 följande:
    Eller så gör man om och gör rätt och visar sina barn hur en kärleksfull relation kan fungera.
    Och hur ser oddsen ut för det då??? Hur många går från ett kraschat förhållande med barn direkt till ett rosaskimrande förhållande där barnen gillar att det kommer nån ny och tar förälderns uppmärksamhet och tid? Så himla naivt att tro att allt blir så himla gulligt för ALLA parter nästa gång eller gången efter det eller efter det. För några få ja, men knappast för majoriteten och man hör ofta hur föräldrar tycker det är SÅ himla bra med sin skilsmässa och med sitt nya förhållande men barnen är egentligen superbesvikna över att deras kärnfamilj krossats.
  • Anonym (Maja)
    Zarch skrev 2020-05-12 10:24:12 följande:
    Det är bra att du inser dina tillkortakommanden. Män som har pli på sina ungar kan faktiskt parera barn och partner samtidigt.

Nu kan det låta som att jag pikar dig, tvärtom så tycker jag att det är bra att du kommit till denna insikt själv. Man ska inte ta in en ny partner i sitt liv om man förväntar sig att denne knappt ska existera dom veckor som barnen är på plats.
    Vad innebär "pli på sina ungar"?
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 12:03:41 följande:

Och hur ser oddsen ut för det då??? Hur många går från ett kraschat förhållande med barn direkt till ett rosaskimrande förhållande där barnen gillar att det kommer nån ny och tar förälderns uppmärksamhet och tid? Så himla naivt att tro att allt blir så himla gulligt för ALLA parter nästa gång eller gången efter det eller efter det. För några få ja, men knappast för majoriteten och man hör ofta hur föräldrar tycker det är SÅ himla bra med sin skilsmässa och med sitt nya förhållande men barnen är egentligen superbesvikna över att deras kärnfamilj krossats.

Faktiskt inte helt ovanligt, möter dessa rätt ofta och även vi fixade det.

Brumma här har fixat.

I mitt verkliga liv möter jag det oftare än det andra.

Har kollegor som vuxit upp i styvfamiljer och har haft en härlig uppväxt.

Men du vet väl att hälsan tiger still. Dvs man hör sällan något från där det fungerar
  • Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 12:12:07 följande:
    Faktiskt inte helt ovanligt, möter dessa rätt ofta och även vi fixade det.

Brumma här har fixat.

I mitt verkliga liv möter jag det oftare än det andra.

Har kollegor som vuxit upp i styvfamiljer och har haft en härlig uppväxt.

Men du vet väl att hälsan tiger still. Dvs man hör sällan något från där det fungerar
    Inte ovanligt, ja, men det betyder inte att det är det vanliga utan det vanliga är att det inte är nån dans på rosor. Vet flera barn i åldrarna 13-16 som just nu genomlider skilsmässa och jag vet absolut vad alla dessa barn valt om dom haft nåt att säga till om. Till och med den vuxna dottern på 23 år skulle helst velat se hennes föräldrar tillsammans. Dom tycker inte alls det är fantastiskt när föräldern träffar nån ny hur många gulliga uppdateringar som föräldern än lägger ut på sociala medier.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-12 11:13:06 följande:

Jag blir faktiskt glad över att så många har börjat överväga särboskap i stället för samboskap, när det finns barn inblandade! Svårare än så behöver det ju inte vara! Håller mänskligheten på att växa upp? :)

Samtidigt bör folk sluta att skaffa det "gemensamma lilla kärleksbarnet", som man tror ska "knyta ihop bonusfamiljen" - fastän det oftast bara leder till mer konflikter. Inte minst med de större barnen, när allt plötsligt måste anpassas till det minsta barnets behov. 

Sedan blir det separation igen, och de vuxna sitter där mer barn med flera olika partners, och hela livet en enda röra...

Nej, bestäm er för hur många barn ni vill ha, skaffa dessa med EN partner - en noggrant utsedd vettig person. Blir det ändå skilsmässa - så blanda inte in barnen i era nya relationer, utan sköt dem när barnen inte är där!

Du har en väldigt snäv syn på vad ett lyckligt familjeliv kan innebära. För bara ett par generationer sedan levde vi över generationsgränserna och bodde ihop med svärmor, farfar, syskonbarn etc. Många änklingar och änkor gifte om sig och skaffade nya kullar. Man levde mer i storfamilj. Att tro att den lilla kärnfamiljen eller den separerade familjen där de båda vuxna lever på varsitt håll som singlar i tjugo-trettio år och har sina ögonstenar varannan vecka är NORMALT, säger mig att du är hyfsat dåligt inläst på historia.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 12:23:42 följande:

Inte ovanligt, ja, men det betyder inte att det är det vanliga utan det vanliga är att det inte är nån dans på rosor. Vet flera barn i åldrarna 13-16 som just nu genomlider skilsmässa och jag vet absolut vad alla dessa barn valt om dom haft nåt att säga till om. Till och med den vuxna dottern på 23 år skulle helst velat se hennes föräldrar tillsammans. Dom tycker inte alls det är fantastiskt när föräldern träffar nån ny hur många gulliga uppdateringar som föräldern än lägger ut på sociala medier.

Nej, självklart ska föräldern vara singel eller särbo resten av livet. Gud förbjude att skilsmässobarnet behöver uppleva att föräldern är kär och lycklig på nytt.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 11:47:06 följande:

Jag har ingen aning vilka mina tillkortakommanden är angående den biten. Mitt liv fungerar bra nu, mina barn och jag trivs med tillvaron.  Det är för värdefullt för att riskera. 

Dessutom kan ju hon också har barn som tycker det är jobbigt att bli påtvingad en ny vuxen i tillvaron. 

Många trådar på FL handlar ju om hur olycklig bonusmamman är för att livet inte blev vad de trodde. Föräldern och den nya partnern kan ju vara ansvarsfulla och gemensamt komma överens om att inte flytta ihop.  

Varför slösa bort sitt liv på en tillvaro där man ska ångest inför varannan vecka? Det smittar av sig och jag tror även att föräldern och barnen känner av ångesten. Så till slut har alla ångest över barnveckan. Barnen kanske har ångest även över veckan med den biologiska mamman och hennes nya kille.

Nej, andra får gärna krångla med sådan. Mina barn är viktigast för mig, såklart. Och jag förväntar mig att singelmammor med barn känner precis likadant.  

Trådar på FL tar upp problem, inget annat. Kolla bara på relationstrådarna. Om du tror att det är så alla bonusfamiljer har det så missar du alla bonusfamiljer som har det bra. Skulle jag gå på hur kärleksrelationer verkar vara från FL eller hur det verkar vara att ha småbarn så skulle jag nog levt som singel..
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-12 12:31:51 följande:

Trådar på FL tar upp problem, inget annat. Kolla bara på relationstrådarna. Om du tror att det är så alla bonusfamiljer har det så missar du alla bonusfamiljer som har det bra. Skulle jag gå på hur kärleksrelationer verkar vara från FL eller hur det verkar vara att ha småbarn så skulle jag nog levt som singel..

Absolut, det är endast de trasiga bonusfamiljerna på FL jag pratar om. Och det är inte alla olyckliga som skriver av sig på FL.

Jag vet att det finns lyckliga bonusfamiljer. Har flera i min närvaro. Jag är dock övertygad om att alla vuxna inte passar som bonusföräldrar.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-12 12:29:29 följande:
    Nej, självklart ska föräldern vara singel eller särbo resten av livet. Gud förbjude att skilsmässobarnet behöver uppleva att föräldern är kär och lycklig på nytt.
    Lycklig hoppas jag verkligen folk kan vara utan att behöva hänga upp det på en annan person. 

Gud förbjude att föräldern behöver agera vuxet och inse att saker kan vänta i och med att man redan gett sitt barn ett trauma och kanske ska fokusera sin uppmärksamhet och tid på barnet istället. Bättre då att ha ett särboliv som inte drabbar barnet tills den dag då barnet eventuellt själv tycker det är ok med nån ny boende under samma tak.
  • Zarch
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 12:05:01 följande:

Vad innebär "pli på sina ungar"?

Det handlar inte om fysisk eller psykisk barnaga om du nu trodde det.

Handlar iof inte bara om bonusfamiljer men har oerhört svårt för flata föräldrar. Jag är tyvärr lite gammaldags på så vis, jag är en utav dom som inte tycker att det är gulligt när föräldrar inte (försöker iallafall) korrigera dåligt beteende.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”