• Anonym (Obotligt less)

Särbo pga ”bonuslivet”

Funderar starkt på att skaffa en egen lägenhet och bli särbos pga orkar inte med bonuskonstellationen längre. Min sambo har barn sedan tidigare, som bor hos oss 2v i stöten. Dessa två veckor är så sjukt utslitande, dränerande och tröttsamma på så många plan, känns även som att det blir värre med tiden. Mitt tålamod är slut. Det känns som ett slöseri på tid att fortsätta att gå med på det här ibland, älskar dock min sambo och veckorna utan dom är underbara. Men ni som faktiskt är i samma sits, flyttat isär osv, hur har ni gjort? Hur har det gått?

• Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”
  • Anonym (Perplexa Pär)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 11:13:59 följande:

Vadå tar reda på hur det ska funka? Har du inte fattat att bonusbarn kan reagera starkt när en partner flyttar in? Det som funkade innan blir plötsligt extra besvärligt. Bonusbarnet kan vilja börja sova i förälderns säng. Bonusbarnet kan börja agera ut på olika sätt eller regrediera. Att ta in en ny vuxen i sitt liv är en STOR sak för ett barn. Föräldern kan i sin tur dåligt samvete över att ha låtit en ny partner flytta in och börja då överkompensera barnet. Mycket vanligt! Plötsligt är den barnuppfostran som man såg när man dejtade inte alls aktuell. Det kan också vara svårt att få reda på vad barnuppfostran innebärför bägge parter innan man har flyttat ihop och verkligen sett varandras sidor i vardagen.

Precis såna frågor man rimligen bör diskutera innan man tar steget att flytta ihop. Vad innebär en hopflytt för barnet/barnen och vilka svårigheter kan man stöta på och hur kan vi gemensamt lösa det? Vad är JAG villig att lösa? Vad är HEN villig att lösa? Hur ärlig är kommunikationen mellan båda parter så man också kan få fram de mindre smickrande sidorna med tex struliga ex, curlade barn etc? Detta är verkligen inte raketforskning på något sätt. Sunt förnuft. Vilket verkar vara sällsynt idag. I synnerhet hos bonusfamiljer...

Jag är själv både bio och bonus och det går att få ihop det om man inte har så förbannat bråttom att leka lycklig familj. Som bioförälder borde man rimligen vara extra försiktig och noga med vem som flyttar in och när.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:04:44 följande:

Absolut. Huvudproblemet är oftast att barnets föräldrar ( oftast pappa precis som du säger ) dumpar över all ansvar på bonusföräldern ( oftast bonusmamman ) och barnen att lösa situationen , och det går sällan bra.

Sen utnämns bonusmamman eller barnen till skurken trots att det är oftast föräldern som sabbade situationen från början.

Sen flyr ofta bonusmamman , och pappan gör om samma misstag med nästa och nästa sambo , och barnen blir mer och mer skadade och fientliga varje gång. ;(

Spot on!
  • Anonym (H)

En av mina bekanta gick på parterapi precis när de flyttade ihop med sammanlagt 3 barn från tidigare.

Inte för att de hade problem då , utan för att få hjälp med att undvika problem.

De är den enda familjen jag känner som har en bra och fungerande bonusfamilj och är tillsammans nu mer än 10 år senare.

Har barnen och bonusföräldrarna redan börjat hata varandra för att allt går så dåligt är det oftast för sent...

Det är också viktigt att man försöker se saker från de andras perspektiv , lite empati , även om det är tydligen otänkbart för vissa . ( Paula... )

• Anonym (H)

^

Detta var typ en fråga , vad du tycker Paula , ej påstående.

• Anonym (Paula)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:15:52 följande:

En av mina bekanta gick på parterapi precis när de flyttade ihop med sammanlagt 3 barn från tidigare.

Inte för att de hade problem då , utan för att få hjälp med att undvika problem.

De är den enda familjen jag känner som har en bra och fungerande bonusfamilj och är tillsammans nu mer än 10 år senare.

Har barnen och bonusföräldrarna redan börjat hata varandra för att allt går så dåligt är det oftast för sent...

Det är också viktigt att man försöker se saker från de andras perspektiv , lite empati , även om det är tydligen otänkbart för vissa . ( Paula... )

Vi har också gått i parterapi och har en välfungerande bonusfamilj. På vägen har vi vuxna båda varit tvungna att se den andres perspektiv och visa stor empati och förståelse. Jag hade aldrig orkat igenom vår resa utan hjälp av terapeut. Vad gör du själv för att vara en välfungerande förälder?
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:15:52 följande:

Vet flera familjer som fungerar fortfarande (mer än 10 år) utan parterapi.

Jag hade nog backat från att bli sambo om han hade velat ha parterapi för då hade vi varit för olika.

Jag är en sådan som inte gillar att "prata ut".

Jag släpper och går vidare.

25 årtillsammans och ingen terapi. Problem som dykt har vi hanterat allt eftersom
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 12:20:47 följande:

Vet flera familjer som fungerar fortfarande (mer än 10 år) utan parterapi.

Jag hade nog backat från att bli sambo om han hade velat ha parterapi för då hade vi varit för olika.

Jag är en sådan som inte gillar att "prata ut".

Jag släpper och går vidare.

25 årtillsammans och ingen terapi. Problem som dykt har vi hanterat allt eftersom

Jag menade inte att alla behöver parterapi , utan att det är bra med parterapi tidigt om man känner att man inte kan lösa sakerna själva istället att man bråkar och skuldbelägger andra.

Kan man lösa saker själva är det ännu bättre. Man alla kan tyvärr inte och ändå envisas med att fortsätta bo ihop.
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:28:13 följande:

Jag menade inte att alla behöver parterapi , utan att det är bra med parterapi tidigt om man känner att man inte kan lösa sakerna själva istället att man bråkar och skuldbelägger andra.

Kan man lösa saker själva är det ännu bättre. Man alla kan tyvärr inte och ändå envisas med att fortsätta bo ihop.

Det är viktigt att inte skuldbelägga varandra oavsett konflikt
  • viseversa

Ni kan bo ihop när han inte har barnen och när han har barnen bor du på annat håll. Vad är det som är jobbigt?

• Anonym (Julie)
    Anonym (lilla L) skrev 2020-05-11 10:35:13 följande:
    Ibland skulle jag tro att det är en helt annan sak å träffa barnen lite då och då än att bo med dom. Samma som att vara särbo med någon som säkert fungerar men när man väl flyttar ihop kommer helheten in- något som kanske inte alltid är så angenämnt. Innan har man bara fått guldkanten på tillvaron. Bor man med varandra på heltid kommer surdegarna också. Precis samma som med mig och min sambo. Verkligen helt annat när man bor ihop på heltid å man kan lära känna varandra på ett helt annat plan som är omöjligt när man bara träffas ibland 
    Självklart fungerar det inte att bara träffa barnen lite sporadiskt. Jag pratar om att t.ex. provbo nån månad innan man säger upp lägenheter och gör allt officiellt. Kanske ta någon längre resa ihop. Faktiskt testa hur det kommer bli, prata igenom allt, eller som andra redan har tagit upp, testa parterapi.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”