• Anonym (Ts)
    Sat 30 May 2020 23:29
    3210 visningar
    17 svar
    17
    3210

    Knipövningar? Gör ni det? Hur ofta/mycket? Resultat?

    Halloj! Har själv nyss börjat knipa efter förlossning och grymt försvagad bäckenbotten.

    Hur mycket kniper du? Hur lång tid tar det innan man märker skillnad?

    Hur mycket bör jag knipa för att det ska vara så effektivt som möjligt, ge mest effekt?

    Vilka är knipövningarnas positiva effekter egentligen? Vad vet ni?

    Hur känns det för er (kvinnor nu då) att stoppa upp ett finger i fittan och knipa?

    Era bästa tips för att få knipandet att funka så bra som möjligt?

    Fasen, är så otålig och dålig på att minnas detta med att göra knipövningar. Var så himla stark i bäckenbotten förut, otroligt jobbigt att det förstörts.. :/

    Alla svar mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Knipövningar? Gör ni det? Hur ofta/mycket? Resultat?
  • Anonym (TÄT)
    Sun 31 May 2020 01:42
    #1

    Ladda ner appen TÄT! Den bygger på klinisk erfarenhet och forskning. I appen finns det mycket information, bland annat kan du läsa kort om knipträning, hur du ska tänka och visualisera. Du lär dig olika sorters knip och kan föra statistik på hur många övningar du gjort på en dag/vecka/månad. Du kan även ställa in dagliga påminnelser som hjälper dig att komma ihåg.

    Själv har jag inga barn ännu men har upplevt mig ha en försvagad muskulatur och milt läckage framför allt vid nysningar och hostningar. Enligt appen krävs det 3 månaders daglig träning för att märka skillnad och jag har snart kört i två månader. Det är ett jäkla jobb men appen gör det lättare. Upplever mig bli tryggare med övningarna efterhand och både starkare och mer uthållig i knipen jämfört med tidigare. Ladda ner den, mitt varmaste tips alltså! Lycka till.

  • Sun 31 May 2020 02:06
    #2

    Kände en barnmorska som menade att orgasm är den optimala knipövningen. Hon hade själv använt metoden efter en mindre förlossningsskada och såg till att få minst en orgasm/dag. Det skulle motsvara ganska många knipövningar då.

  • Anonym (Inte för mycket­)
    Sun 31 May 2020 06:57
    #3

    Vill varna dig från att knipa för mycket. Det kan leda till en överspänd bäckenbotten ocj resultera i urinläckage och daglig smärta. Det som händer är att musklerna helt enkelt är spända hela tiden, att knipa med en redan spänd muskel gör inte, och då kan man heller inte träna upp styrka i muskeln.

    Jag har gått till fysioterapeut pga överspänd bäckenbotten. Det tar låååång tid att få ordning på det, vi pratar år. Det har börjat lösa sig för mig nu. Efter ett halvår utan att göra knipövningar alls och triggerpunktsbehandling (man trycker på musklerna i slidan). Har jag nu fått börja knipöva igen.

    Nu när jag får knipöva som en ?normal? människa är fysionos instruktion att knipa 10 knip på 6 sekunder 3 gånger om dagen. Efter ett halvår bör jag kunna minska ner detta rejält.

    Som sagt. Knip helt enkelt inte för mycket. Lätt att tänka ju mer desto bättre.

    Orsakerna till att du bör ha ett bra knip är exempelvis urinläckage. Men det handlar också om framfall. Bäckenbottenmuskulaturwn är jätteviktig och håller upp livmodern. Med svag muskulatur ökar risken för framfall.

    Utöver detta så är muskulaturen i bäckenbotten viktig för resterande kropp också. Påverkar hållningen mycket. Med svag muskulatur i bäckenbotten är också risken att övriga muskler i kroppen får kompensera, vilket kan leda till exempelvis smärta i rygg och höft

  • Anonym (K)
    Sun 31 May 2020 07:03
    #4

    Jag tycker också du slå ladda ner appen tät. Sen kan du köpa en knipkon också, det är ett bra hjälpmedel. Den är annorlunda mot knipkulor för konen går att öppna och så lägger man i små vikter. I början kanske man inte klarar några vikter alls men ju starkare man blir festa mer vikt kan man lägga i. Oavsett hur du gör för att öva knipet, tänk på att det är minst lika viktigt att slappna av i bäckenbotten annars riskerar den att bli överspänd. Jag har tyvärr en överspänd bäckenbotten så jag gör inga knipövningar alls. Överspändheten gör att jag får ont, speciellt när jag står och går mycket vilket jag gör hela dagarna på jobbet. Att jag inte klarade av att slappna av i bäckenbotten var även en av anledningarna till att jag fick en stor förlossningsskada när jag födde mitt andra barn.

  • Anonym (Inte för mycket­)
    Sun 31 May 2020 07:16
    #5
    Anonym (K) skrev 2020-05-31 07:03:03 följande:

    Jag tycker också du slå ladda ner appen tät. Sen kan du köpa en knipkon också, det är ett bra hjälpmedel. Den är annorlunda mot knipkulor för konen går att öppna och så lägger man i små vikter. I början kanske man inte klarar några vikter alls men ju starkare man blir festa mer vikt kan man lägga i. Oavsett hur du gör för att öva knipet, tänk på att det är minst lika viktigt att slappna av i bäckenbotten annars riskerar den att bli överspänd. Jag har tyvärr en överspänd bäckenbotten så jag gör inga knipövningar alls. Överspändheten gör att jag får ont, speciellt när jag står och går mycket vilket jag gör hela dagarna på jobbet. Att jag inte klarade av att slappna av i bäckenbotten var även en av anledningarna till att jag fick en stor förlossningsskada när jag födde mitt andra barn.


    Bra att du trycker på avslappning. Glömde av det i min långa kommentar om att inte knipa för mycket
  • Anonym (Yoga)
    Sun 31 May 2020 07:47
    #6

    Jag yogar en gång i veckan och då kniper jag ofta, vilket resulterar i en stark
    knip-muskel. 

  • Anonym (Gravi­d)
    Sun 31 May 2020 07:54
    #7

    Kan man göra knipövningar under graviditeten utan att riskera att sätta igång något där nere...?

  • Anonym (Inte för mycket­)
    Sun 31 May 2020 08:00
    #8
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-31 07:54:18 följande:

    Kan man göra knipövningar under graviditeten utan att riskera att sätta igång något där nere...?


    Ja. Knipövningar under graviditeten är att rekommendera
  • Anonym (Gravi­d)
    Sun 31 May 2020 08:09
    #9
    Anonym (Inte för mycket) skrev 2020-05-31 08:00:05 följande:
    Ja. Knipövningar under graviditeten är att rekommendera
    Tack :) 
  • Anonym (K)
    Sun 31 May 2020 10:09
    #10
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-31 07:54:18 följande:

    Kan man göra knipövningar under graviditeten utan att riskera att sätta igång något där nere...?


    Ja men tänk på att slappna av mellan knipen. När du ska föda är det jätteviktigt att du kan slappna av i bäckenbotten!
  • Anonym (Gravi­d)
    Sun 31 May 2020 10:24
    #11
    Anonym (K) skrev 2020-05-31 10:09:16 följande:
    Ja men tänk på att slappna av mellan knipen. När du ska föda är det jätteviktigt att du kan slappna av i bäckenbotten!
    Tack, det ska jag tänka på under förlossningen! :) Om jag har så mycket tankeverksamhet då. Men avslappning verkar vara viktigt när man ska föda.
  • Anonym (K)
    Sun 31 May 2020 10:58
    #12
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-31 10:24:21 följande:

    Tack, det ska jag tänka på under förlossningen! :) Om jag har så mycket tankeverksamhet då. Men avslappning verkar vara viktigt när man ska föda.


    Det är det som är grejen, att öva på att slappna av under graviditeten så man inte behöver tänka så aktivt på att göra det när man väl ska föda. Om du inte har hittat till bloggen bakingbabies än så kan jag rekommendera den. Det är en fysioterapuet som är jättebra som driver den och där kan du hitta en massa bra information om knipövningar och en massa annat gravidrelatelat. Hon har en instagram med samma namn också och så har hon skrivit flera bra böcker.
  • Anonym (Gravi­d)
    Sun 31 May 2020 11:01
    #13
    Anonym (K) skrev 2020-05-31 10:58:45 följande:
    Det är det som är grejen, att öva på att slappna av under graviditeten så man inte behöver tänka så aktivt på att göra det när man väl ska föda. Om du inte har hittat till bloggen bakingbabies än så kan jag rekommendera den. Det är en fysioterapuet som är jättebra som driver den och där kan du hitta en massa bra information om knipövningar och en massa annat gravidrelatelat. Hon har en instagram med samma namn också och så har hon skrivit flera bra böcker.
    Ok! :) Tack så mycket för tipsen! <3
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 31 May 2020 11:43
    #14

    Har läst alla svar och tackar er. Har dock en fråga - vad är lagom då?

    Hur lite är för lite att knipa och vad blir för mycket? Om vi tänker tät appen exempelvis, har laddat ner den och då finns det ju massa övningar. Hur många övningar om dagen? Vilka övningar? Hur många gånger / dag bör man göra dessa övningar?

    Och hur vet jag vad min bäckenbotten klarar av och inte? Alltså vilka knipövningar som är för svåra och vilka som är för lätta osv.. finns det något sätt att känna eller veta det?

  • Sun 31 May 2020 11:59
    #15
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-31 11:43:20 följande:

    Har läst alla svar och tackar er. Har dock en fråga - vad är lagom då?

    Hur lite är för lite att knipa och vad blir för mycket? Om vi tänker tät appen exempelvis, har laddat ner den och då finns det ju massa övningar. Hur många övningar om dagen? Vilka övningar? Hur många gånger / dag bör man göra dessa övningar?

    Och hur vet jag vad min bäckenbotten klarar av och inte? Alltså vilka knipövningar som är för svåra och vilka som är för lätta osv.. finns det något sätt att känna eller veta det?


    Om du går in och läser under fliken "Om knipträning" så kan du få en väldigt god uppfattning om hur du ska tänka, göra och hur det ska kännas. Den lämnar rekommendationer på varje övning också, exempelvis om du ska göra övningen i liggande, sittande eller stående.

    Men som svar på dina frågor här så bör du knipa tre gånger dagligen och jobba dig upp till att använda alla de olika knipen (styrka-uthållighet-snabb). Du börjar med övning 1 som är prova-på-knip och testar att göra denna tre gånger under en dag. Känns den lätt så går du vidare till nästa övning efter några dagar. Du behöver själv känna efter om det är för lätt eller för svårt. Det kan ta ett tag att komma in i den och känna att man hittat rätt taktik, både fysiskt och psykiskt.

    Jag gjorde så att jag startade enkelt och lätt, jag gjorde övning 1 under en veckas tid och gav mig själv tid att hitta rätt taktik och vad som kändes bra fysiskt, tid under dagen för att veta när jag skulle ställa påminnelser osv. och sen vecka två fortsatte jag till övning 2 och gjorde samma sak. Nu har jag som sagt tränat två månader och jag har kommit till övning 6 än så länge, för där kring övning 4-5 blev det lite kämpigt för mig och då gav jag dem övningarna två veckor.

    Jag rekommenderar dig att gå in i appen och läsa under alla flikar, det ger en mycket bra info! Börja lätt och enkelt med exempelvis "Prova knipen" innan du sätter igång och ge dig sen tid att komma in i träningen och känn efter vad som känns bra för dig.

    Som många andra skrivit så är det lika viktigt med knip som med avslappning och det tycker jag appen gör bra.
  • Sun 31 May 2020 12:02
    #16
    MiniNin skrev 2020-05-31 11:59:21 följande:

    Om du går in och läser under fliken "Om knipträning" så kan du få en väldigt god uppfattning om hur du ska tänka, göra och hur det ska kännas. Den lämnar rekommendationer på varje övning också, exempelvis om du ska göra övningen i liggande, sittande eller stående.

    Men som svar på dina frågor här så bör du knipa tre gånger dagligen och jobba dig upp till att använda alla de olika knipen (styrka-uthållighet-snabb). Du börjar med övning 1 som är prova-på-knip och testar att göra denna tre gånger under en dag. Känns den lätt så går du vidare till nästa övning efter några dagar. Du behöver själv känna efter om det är för lätt eller för svårt. Det kan ta ett tag att komma in i den och känna att man hittat rätt taktik, både fysiskt och psykiskt.

    Jag gjorde så att jag startade enkelt och lätt, jag gjorde övning 1 under en veckas tid och gav mig själv tid att hitta rätt taktik och vad som kändes bra fysiskt, tid under dagen för att veta när jag skulle ställa påminnelser osv. och sen vecka två fortsatte jag till övning 2 och gjorde samma sak. Nu har jag som sagt tränat två månader och jag har kommit till övning 6 än så länge, för där kring övning 4-5 blev det lite kämpigt för mig och då gav jag dem övningarna två veckor.

    Jag rekommenderar dig att gå in i appen och läsa under alla flikar, det ger en mycket bra info! Börja lätt och enkelt med exempelvis "Prova knipen" innan du sätter igång och ge dig sen tid att komma in i träningen och känn efter vad som känns bra för dig.

    Som många andra skrivit så är det lika viktigt med knip som med avslappning och det tycker jag appen gör bra.


    Det var förresten jag som skrev det allra första inlägget i tråden som Anonym (TÄT). Mitt i natten kände jag för att vara anonym men efter lite sömn och tankeverksamhet känns det mer personligt och bra att ge råd så här. Lycka till med din träning!
  • Anonym (Inte för mycket­)
    Sun 31 May 2020 12:18
    #17
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-31 11:43:20 följande:

    Har läst alla svar och tackar er. Har dock en fråga - vad är lagom då?

    Hur lite är för lite att knipa och vad blir för mycket? Om vi tänker tät appen exempelvis, har laddat ner den och då finns det ju massa övningar. Hur många övningar om dagen? Vilka övningar? Hur många gånger / dag bör man göra dessa övningar?

    Och hur vet jag vad min bäckenbotten klarar av och inte? Alltså vilka knipövningar som är för svåra och vilka som är för lätta osv.. finns det något sätt att känna eller veta det?


    Nu har du redan fått bra svar. Men jag skrev ju tidigare om vad min fysio ordinerat, och det är

    Precis som du fått svar av en annan person. Tre gånger om dagen, och typ tio knip per gång.

    Angående avslappning. Det är svårt att lyckas slappna av. Finns superbra andningsövningar.

    Jag vill tipsa dig om instagramkontot heltunderliv som har mycket bra övningar för just avslappning. Kombinera sådana övningar med knipövningar.

    Och som nämnts tidigare så är bloggen bakningbabies också väldigt bra
Svar på tråden Knipövningar? Gör ni det? Hur ofta/mycket? Resultat?