• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Fiafiafia
    Sussna85 skrev 2020-11-02 19:14:59 följande:

Jo tiden efter ÄP är jobbig, jag har oxå haft ganska mycket obehag efteråt,och sen oron om det kommer att bli någe ägg till nån ET är stor.

Ok ja det är inte roligt att den som ibland ropar högst får vård, annars är det lätt att man faller mellan stolarna.

Jag har tydligen fått blockad i båda äggledare.

Efter att jag och min nya sambo hade försökt 1 år så gjorde jag slutligen en spolning som visa detta. Jag står grubblande och undrar hur det kan ha tillkommit. Har två barn sen innan...det enda jag kan tänka är en tyst infektion som har ställt till det,eller att äggledarna vid spolningen krampa så ihop att det inte fanns passage,det var otroligt smärtsamt att genomföra för mig, så jag tror mer på det sistnämnda...

Men, min egen teori är att vi har samma problem naturligt som vi får med ivf, vi får högt fragmenterade ägg som blir i så dåligt skick att det inte leder till en graviditet.

Har gjort 3 st ivf hittills och 2 gånger har utgången av 8-10 st ägg/gång blivit ett ynka ägg som har lyckats dela sig vidare så bra att det kunnat göra ett ET,första ivf försöket fick alla kasseras....Så nu byter vi klinik och prövar på ett fjärde försök

Ja all väntan man måste göra i alla olika situationer tär verkligen..inte mycket man kan göra för att påverka heller.. :/

Usch vad tråkigt det är när det inte blir som det ska... (eller hur man nu ska uttrycka sig) hoppas det ska gå bättre nu! Är det privat klinik ni vänder er till nu? Hur skiljer sig deras behandlingar från var ni varit fram till nu?
    Ölandstoka skrev 2020-11-02 19:30:43 följande:

Låter lovande! :) Håller tummar och tår att du får det där magiska extra strecket.

Efter färskåterföring har jag fått spottings på ruvdag 8 varje gång (har gjort tre ivf). Jag har bara gjort en misslyckat FET förut och då fick jag spottings på ruvdag 11, det är motsvarande på fredag.

Håller tummarna för dig också! Hoppas veckan går snabbt och att det där hemska röda håller sig borta! :)

Har ni fler i frysen om det skulle behövas?
  • Lunaymar

Hej!

Först och främst - massa lycka till till er alla som ruvar <3

Nu till saken - Har någon här gjort ett så kallat ERA (endometrial receptivity analysis) - test? Har hört om det och tycker att det låter spännande.

• Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-11-02 18:58:17 följande:

Näej. Jag blir slut,från riktig mensvärk och lite lite blödning hela förmiddagen så är jag nu lika torr som en öken igen Så inte blir det nån spruta imorgon bitti iallafall. Jag ska försöka att sluta gå och vänta och nojja, den ska väl dra igång nångång iallfall. Hoppas jag.

• Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-11-02 18:58:17 följande:

Näej. Jag blir slut,från riktig mensvärk och lite lite blödning hela förmiddagen så är jag nu lika torr som en öken igen Så inte blir det nån spruta imorgon bitti iallafall. Jag ska försöka att sluta gå och vänta och nojja, den ska väl dra igång nångång iallfall. Hoppas jag.

Oops, tryckte skicka innan jag svarat. Kroppen är märkligt! Hoppas mensen kommer igång snart. :)
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-11-02 21:44:54 följande:

Hej!

Först och främst - massa lycka till till er alla som ruvar <3

Nu till saken - Har någon här gjort ett så kallat ERA (endometrial receptivity analysis) - test? Har hört om det och tycker att det låter spännande.

Inte gjort det men väldigt nyfiken på att veta mer om det/göra det. Vet du om det görs i Sverige eller bara utomlands?
  • Ölandstoka
    Fiafiafia skrev 2020-11-02 20:08:58 följande:

Ja all väntan man måste göra i alla olika situationer tär verkligen..inte mycket man kan göra för att påverka heller.. :/

Usch vad tråkigt det är när det inte blir som det ska... (eller hur man nu ska uttrycka sig) hoppas det ska gå bättre nu! Är det privat klinik ni vänder er till nu? Hur skiljer sig deras behandlingar från var ni varit fram till nu?Håller tummarna för dig också! Hoppas veckan går snabbt och att det där hemska röda håller sig borta! :)

Har ni fler i frysen om det skulle behövas?

Ja vi har två till i frysen så det känns tryggt :)

Ska du testa om du får hem dem idag?
  • GlitterLina

Suck mensen har ännu inte kommit! Tog sista proveratabletten i lördags

Bara för man vill ha den så kommer den ej

• Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-11-02 22:08:47 följande:

Oops, tryckte skicka innan jag svarat. Kroppen är märkligt! Hoppas mensen kommer igång snart. :)

Ja verkligen! Jag är så van att min kropp sköter sig haha,har kunnat ställa klockan på när mensen ska komma,och aldrig dessa konstiga hoppas mellan blödningar, det är nu när jag börja tänka på att bli gravid som den har börjat bli konstig,såklart.

Hur går det för dig med ruvandet? <3 lite för tidigt att börja kunna känna efter alla symtom kanske? :)
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-11-02 22:08:47 följande:

Ja verkligen! Jag är så van att min kropp sköter sig haha,har kunnat ställa klockan på när mensen ska komma,och aldrig dessa konstiga hoppiga mellanblödningar, det är nu när jag börja tänka på att bli gravid som den har börjat bli konstig,såklart.

Hur går det för dig med ruvandet? <3 lite för tidigt att börja kunna känna efter alla symtom kanske? :)
  • Sussna85
    Fiafiafia skrev 2020-11-02 19:22:16 följande:

Usch vad tråkigt det är när det inte blir som det ska... (eller hur man nu ska uttrycka sig) hoppas det ska gå bättre nu! Är det privat klinik ni vänder er till nu? Hur skiljer sig deras behandlingar från var ni varit fram till nu?

Ja det är otroligt frustrerande,vi får ändå ut en helt ok mängd ägg och befruktningsgraden är det heller inget fel på,många blir befruktade. Så det känns så...fel,när så gott som alla ägg blir kastade gång på gång.

Vi har måsta gått privat från första början,när jag har barn sen förut är vi inte beviljade gratis försöken.

Så vi har gått till Aurakliniken i Åbo, men byter nu till Mehiläinen Felicitas för att de verkar ha bättre teknik och nytänk inför vårt fragmenterings problem,kände mig mycket mer hörd på den här nya kliniken.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020