• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Kovcci
    Sussna85 skrev 2020-11-07 16:32:12 följande:

Åh så härligt! Grattis till de! :) när blir ET? Vad heter kliniken ni är på? Gjorde de nått speciellt denna gång?

ET blir på måndag :)

Dom finns i ankara och kliniken heter gurgan clinic.

Jag fick börja med gonal f, och samtidigt fick jag ta två tabletter samt någon honung som tydligen ska vara jätte bra ifall man vill bli gravid. Det fick jag göra i ca 10 dagar och sen var de dags för äggplock. Nu har jag fått en massa andra tabletter och någon spruta som ska få kroppen att förbereda sig för en graviditet och göra de lättare för ägget att fästa.

Svårt att förklara eftersom allt är på turkiska. Men som jag skrev tidigare så har vi gjort 3 ivf försök i Sverige och aldrig fått några befruktade ägg. Men här funka de hur bra som helst. Dom håller koll på allt, fick gå på regelbundna kontroller för att kolla så att allt ser bra ut.

I prist för ivf här ingår även en lägenhet och dom kommer och hämtar oss varje gång jag har kontroll och kör sedan hem oss också. Man kan säga att vi har kontakt med varandra 24/7.

Dom tar verkligen hand om deras patienter.
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2020-11-06 16:29:02 följande:

Så tråkiga nyheter idag! Fick hem brev om att inga embryon kunde frysas. Där sjönk hoppet om det jag ruvar på med. Vad gick fel nu? Var det dumt med mikroinjektion eller är det slumpen? Sist fick vi ju två fina blastocyster till frysen...

Nej va jobbigt håller alla tummar för den i magen <3

Gjorde ni ICSI pga få spermier eller fick ni väldigt få befrukatade sist?
  • Jipohamb
    Ölandstoka skrev 2020-11-07 14:34:54 följande:

Hej och välkommen :)

Jag har inte fått bemfola med generellt så har sprutperioderna varit rena rama barnleken jämfört med kampen att ens komma till sin första ivf. Hoppas att du slipper jobbiga biverkningar :) Är det din första ivf?

Tack! :) Ja det är vår första och som alla andra hoppas vi på att det blir jackpott direkt. Vad skönt att höra! Jag har varit lugn fram tills nu men idag kom nervositeten. Jag har högt AMH och min sambo har dugliga (men få) spermier så vi har förhoppningsvis turen på vår sida. Försöker ha strategin att vara nervös för en sak i taget. "Först ut" är sprutorna.
  • Sussna85
    Kovcci skrev 2020-11-07 17:05:47 följande:
    ET blir på måndag :)

Dom finns i ankara och kliniken heter gurgan clinic.

Jag fick börja med gonal f, och samtidigt fick jag ta två tabletter samt någon honung som tydligen ska vara jätte bra ifall man vill bli gravid. Det fick jag göra i ca 10 dagar och sen var de dags för äggplock. Nu har jag fått en massa andra tabletter och någon spruta som ska få kroppen att förbereda sig för en graviditet och göra de lättare för ägget att fästa.

Svårt att förklara eftersom allt är på turkiska. Men som jag skrev tidigare så har vi gjort 3 ivf försök i Sverige och aldrig fått några befruktade ägg. Men här funka de hur bra som helst. Dom håller koll på allt, fick gå på regelbundna kontroller för att kolla så att allt ser bra ut.

I prist för ivf här ingår även en lägenhet och dom kommer och hämtar oss varje gång jag har kontroll och kör sedan hem oss också. Man kan säga att vi har kontakt med varandra 24/7.

Dom tar verkligen hand om deras patienter.
    Ok vad spännande att höra,det tåls att tänka på detta verkligen. Hur många försök vi är beredda att sätta här i Finland innan vi kanske får söka oss bortåt...

Då håller jag mina tummar för er till måndagen {#emotions_dlg.flower}
  • Ölandstoka
    Jipohamb skrev 2020-11-07 19:58:06 följande:

Tack! :) Ja det är vår första och som alla andra hoppas vi på att det blir jackpott direkt. Vad skönt att höra! Jag har varit lugn fram tills nu men idag kom nervositeten. Jag har högt AMH och min sambo har dugliga (men få) spermier så vi har förhoppningsvis turen på vår sida. Försöker ha strategin att vara nervös för en sak i taget. "Först ut" är sprutorna.

Haha det låter som en jättebra strategi att vara nervös för en sak i taget :) Hoppas att det går bra ikväll!
  • Amandaida

Hej på er!????

Jag hoppar in i tråden.

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca två år utan resultat. Vi har gjort utredning och den visade att min sambo har dålig spermakvalitet. Både lågt antal och dålig rörlighet. I onsdags 4/11 gjorde jag mitt första äggplock och dem fick ut sju fina ägg. I torsdags ringde dem från kliniken (Livio Göteborg) och berättade att 6/7 hade blivit befruktade men att ett ägg inte hade utvecklat sig normalt så totalt alltså 5/7 befruktade ägg, vilket jag var (är) nöjd med! Men nu till problemet. Vi hade egentligen en preliminär tid för återförande måndag 9/11 (imorgon) men den ändrades till igår lördag eftersom endast fem av äggen blivit befruktade. I bilen påväg till Göteborg igår (vi bor i Småland) så ringer en barnmorska från kliniken och berättar att det inte blir något återförande eftersom dem vill odla vidare äggen till dag fem istället, alltså imorgon måndag 9/11. Hon kunde inte berätta varför för hon sa att hon inte hade den kunskapen, vilket jag respekterar. Jag fick iallafall en väldigt dålig magkänsla..Vi blev jättebesvikna och oroliga och det var bara att vända bilen hemåt????vi fick en ny tid och ska då alltså tillbaka imorgon måndag för återförande.. förhoppningsvis.

Nu till min fråga: Är det någon som har varit med om liknande? Jag förstår ju att äggen inte har utvecklats sig tillräckligt.. Finns det verkligen någon chans att dem hinner utveckla sig till dag fem eller är det kört för den här gången? Jag vill inte att dem ska ringa imorgon och säga att det inte blir något återförande???? snälla, ge mig lite hopp.

STOR KRAM till alla er som kämpar där ute!!??

• Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-11-07 16:53:00 följande:

Härligt att höra att du är vit ännu,haha. Jag hoppas att du är det i 9 månader till <3

Ölandstoka skrev 2020-11-07 14:31:51 följande:

Vad skönt med saker att göra, hoppas att du får det trevligt :)

Jag är fortfarande vit så att säga :D Är så nervös! Så elakt eftersom det inte behöver betyda någonting ändå, kan lika gärna få spottings om en timme.

Men försöker ha en trevlig helg jag med :)

Håller tummarna för dig Ölandstoka! Har för mig att du sa att du kanske kommer att testa idag :D
  • Ölandstoka
    Lunaymar skrev 2020-11-08 12:56:04 följande:

Håller tummarna för dig Ölandstoka! Har för mig att du sa att du kanske kommer att testa idag :D

Tack alla som hoppas! Blir så rörd och glad och stärkt. Har inte bestämt mig än, vi är hos mina föräldrar så det är inte läge förrän senare ikväll ändå. Men ännu inga spottings och jag börjar nästan tro att jag är gravid :) Så otroligt läskigt bara att skriva!
  • Ölandstoka
    Amandaida skrev 2020-11-08 11:01:38 följande:

Hej på er!????

Jag hoppar in i tråden.

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca två år utan resultat. Vi har gjort utredning och den visade att min sambo har dålig spermakvalitet. Både lågt antal och dålig rörlighet. I onsdags 4/11 gjorde jag mitt första äggplock och dem fick ut sju fina ägg. I torsdags ringde dem från kliniken (Livio Göteborg) och berättade att 6/7 hade blivit befruktade men att ett ägg inte hade utvecklat sig normalt så totalt alltså 5/7 befruktade ägg, vilket jag var (är) nöjd med! Men nu till problemet. Vi hade egentligen en preliminär tid för återförande måndag 9/11 (imorgon) men den ändrades till igår lördag eftersom endast fem av äggen blivit befruktade. I bilen påväg till Göteborg igår (vi bor i Småland) så ringer en barnmorska från kliniken och berättar att det inte blir något återförande eftersom dem vill odla vidare äggen till dag fem istället, alltså imorgon måndag 9/11. Hon kunde inte berätta varför för hon sa att hon inte hade den kunskapen, vilket jag respekterar. Jag fick iallafall en väldigt dålig magkänsla..Vi blev jättebesvikna och oroliga och det var bara att vända bilen hemåt????vi fick en ny tid och ska då alltså tillbaka imorgon måndag för återförande.. förhoppningsvis.

Nu till min fråga: Är det någon som har varit med om liknande? Jag förstår ju att äggen inte har utvecklats sig tillräckligt.. Finns det verkligen någon chans att dem hinner utveckla sig till dag fem eller är det kört för den här gången? Jag vill inte att dem ska ringa imorgon och säga att det inte blir något återförande???? snälla, ge mig lite hopp.

STOR KRAM till alla er som kämpar där ute!!??

Hej och välkommen :)

Vad jobbigt med så olika besked och svängar fram och tillbaka, hoppas verkligen att det blir bra på måndag! Jag har inte varit med om liknande men spontant tänker jag att det är ett väldigt bra tecken. Det kanske var så att alla embryon växte på jättefint och de kände att det är bättre att sätta in en blastocyst :)

Hoppas att det går och att du äntligen får bli ruvare imorgon :)
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-11-08 14:59:38 följande:

Tack alla som hoppas! Blir så rörd och glad och stärkt. Har inte bestämt mig än, vi är hos mina föräldrar så det är inte läge förrän senare ikväll ändå. Men ännu inga spottings och jag börjar nästan tro att jag är gravid :) Så otroligt läskigt bara att skriva!

Åh vad fint att höra,att det fortfarande inte har kommit någe spottings! Hoppas hoppas <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020