• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Inalina
    Ivf2020 skrev 2021-05-04 12:19:07 följande:
    Jag har nu pratat med 3 olik (!!), nervös som jag är.. Sambon är mer att han tror att det är helt normalt. Har en mensvärk, precis som den brukar vara.. Ivf tyckte inte jag skulle oroa mig, det var inget färskt blod. Min mvc sa att det kanske inte var omöjligt att vul hade orsakat en liten blödning, som kom ut nu.. Men gynmottagningen tog min oro på allvar, att vara ovetande till juni så jag får komma in på fredag redan! Då ska en läkare se om dom kan hitta någon orsak ill blödningen och se så allt står rätt ill.. I övrigt mår jag ju med små symptom, så ska ju inte klaga.. Tack för att du stöttar!
    Hej! så skönt att du kunde komma in redan denna veckan, vilken vecka är du i nu? det är alltid en lättnad om de kan kika på det och ev lokalisera blödningen, och så får du förhoppningsvis slappna av lite mer senHjärta
  • Ivf2020
    Inalina skrev 2021-05-04 13:24:53 följande:

Hej! så skönt att du kunde komma in redan denna veckan, vilken vecka är du i nu? det är alltid en lättnad om de kan kika på det och ev lokalisera blödningen, och så får du förhoppningsvis slappna av lite mer sen

Ja, dom tog mig på allvar och förstod att jag tycker de e jobbigt, så det känns jättebra. Jag går in i vecka 9 imorgon. Så det är långa veckor kvar till v 12, s tror jag man kan andas ut lite :)
  • Always choklad

Hej

Nån av er som har koll på RH immunisering. Min syster fick vaccin nu mot det efter födsel av sitt första barn.

Rhnegativa saknar nån gen hos blodkropparna som gör att det kan bli att man stöter bort Rhpositiva blodkroppar som har den antigen. Om man är rh negativ som min syster är och föder ett rh positivt barn finns det då risk att mamman skapar antikroppar mot nästa foster..

Funkar på samma vis med missfall.

De har säkert koll på detta på kliniken men nån av er som känner igen detta resonemang och vet med sig att de kontrollerat er och partners blodgrupp utifrån detta då de verkar vara styrt från partern om det kan bli ett rhpositivt foster förutsatt att partnern är rhpositiv.

Kanske jag helt kommer ihåg fel och allt detta är kontrollerat redan...men är mycket i huvudet nu..

Fan jobbigt att småblöda trots positivt gravtest...

• Dhalia
    Always choklad skrev 2021-05-04 20:09:40 följande:

Hej

Nån av er som har koll på RH immunisering. Min syster fick vaccin nu mot det efter födsel av sitt första barn.

Rhnegativa saknar nån gen hos blodkropparna som gör att det kan bli att man stöter bort Rhpositiva blodkroppar som har den antigen. Om man är rh negativ som min syster är och föder ett rh positivt barn finns det då risk att mamman skapar antikroppar mot nästa foster..

Funkar på samma vis med missfall.

De har säkert koll på detta på kliniken men nån av er som känner igen detta resonemang och vet med sig att de kontrollerat er och partners blodgrupp utifrån detta då de verkar vara styrt från partern om det kan bli ett rhpositivt foster förutsatt att partnern är rhpositiv.

Kanske jag helt kommer ihåg fel och allt detta är kontrollerat redan...men är mycket i huvudet nu..

Fan jobbigt att småblöda trots positivt gravtest...

Hej, Jag har ju A negativ blodgrupp så jag kommer ju också kanske va tvungen att ta sprutan. Vet inte vad min sambo har hans mamma sa de va positivt har jag för mig och har för mig dem inte kollar mannens blodgrupp alls. Men dem kollar senare vad bebisens är och håller koll på vikten har jag för mig. Ska fråga lite mer barnmorskan på torsdag om de. Men vet att nu så här tidigt ska det inte vara ett problem än. Oroar du dig för det pga blödningen? Ja skulle tro du kan va lugn om just den saken.
  • Clemmentina
    Ivf2020 skrev 2021-05-04 12:19:07 följande:

Jag har nu pratat med 3 olik (!!), nervös som jag är.. Sambon är mer att han tror att det är helt normalt. Har en mensvärk, precis som den brukar vara.. Ivf tyckte inte jag skulle oroa mig, det var inget färskt blod. Min mvc sa att det kanske inte var omöjligt att vul hade orsakat en liten blödning, som kom ut nu.. Men gynmottagningen tog min oro på allvar, att vara ovetande till juni så jag får komma in på fredag redan! Då ska en läkare se om dom kan hitta någon orsak ill blödningen och se så allt står rätt ill.. I övrigt mår jag ju med små symptom, så ska ju inte klaga.. Tack för att du stöttar!

Åh vad skönt att de tog din oro på allvar och att du fick tid redan i veckan.<3
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-04 20:41:27 följande:

Hej, Jag har ju A negativ blodgrupp så jag kommer ju också kanske va tvungen att ta sprutan. Vet inte vad min sambo har hans mamma sa de va positivt har jag för mig och har för mig dem inte kollar mannens blodgrupp alls. Men dem kollar senare vad bebisens är och håller koll på vikten har jag för mig. Ska fråga lite mer barnmorskan på torsdag om de. Men vet att nu så här tidigt ska det inte vara ett problem än. Oroar du dig för det pga blödningen? Ja skulle tro du kan va lugn om just den saken.

Googlade fram att man kan genom NIPT test få reda på moder och fosters blodgrupp redan i v5-7 för å se om det krokar. Jag har ju haft missfall, och min kropp misstänker de stöter bort foster pga att kroppen ser de som ett intrång ungf som vid organtransplantation. Om man kanske kan ta den där sprutan så tidigt som möjligt vid ev. krock. Jag ska be om att sambon får göra blodprov med. Min blodgrupp borde de ha är många rör som tömts från mig. Tror inte heller att blödningen spelar så stor roll då den är typ lika dan hela tiden. Bara jobbigt mentalt. Blött över 1v nu. Också rädd man ska blöda igenom. Kör med tunna och långa bindor.
  • AndraSladdis
    Chajsa skrev 2021-05-04 12:35:07 följande:

Åh jag beklagar vad ni varit med om också, så grymt och omänskligt att vi tvingats uthärda detta. Jag hoppas verkligen att våra odds är bra- en av sakerna de väger in i sannolikheten att lyckas är ju tidigare behandlingsframgång. Jag är lite stressad inför sommarstängning av kliniken och att jag inte ska hinna en ny ivf om denna inte lyckas. RD 3 nu, tänkte tjuvtesta på RD 10 kanske (om inte mensen kommer i helgen...). Senast testade jag positivt på kvällen på RD 8. När blir FET för dig, nu nästa ägglossning? Vad är orsaken till att ni gör IVF? Vi har oförklarad i princip men min man har också spermierörlighet i nedre normalspannet.

Heja heja hoppas vi har tur nu!!! <3

Oj, jag testade positivt på RD7 sist så ganska lika. Jag kör en stimulerad cykel, så utan ÄL. Ska ha progesteronstart nu i helgen, det motsvarar ÄL. Är också stressad för sommarstängningen, kommer inte hinna med en ny FET innan dess.

Men hoppas att vi slipper fler FET ;).

Ja, och vi gör IVF pga ålder, jag är 41, och att vi försökte ett tag naturligt utan plus. Inga andra kända problem.
  • AndraSladdis
    AndraSladdis skrev 2021-05-04 23:41:07 följande:

Oj, jag testade positivt på RD7 sist så ganska lika. Jag kör en stimulerad cykel, så utan ÄL. Ska ha progesteronstart nu i helgen, det motsvarar ÄL. Är också stressad för sommarstängningen, kommer inte hinna med en ny FET innan dess.

Men hoppas att vi slipper fler FET ;).

Ja, och vi gör IVF pga ålder, jag är 41, och att vi försökte ett tag naturligt utan plus. Inga andra kända problem.

Och håller såklart tummarna för alla i tråden inte enbart vi två :).
  • Ivf2020
    Clemmentina skrev 2021-05-04 21:02:29 följande:

Åh vad skönt att de tog din oro på allvar och att du fick tid redan i veckan.<3

Det känns väldigt skönt.. Men peppar, peppar, just nu är det mest mensvärk och ingen blödning. Mensen är ju beräknad på fredag, men den behöver ju inte direkt komma, haah :) men dom ville se om dom kunde se en orsak till blödning, sen får ju jag hoppas på att bäbis mår bra där inne...
  • Cissi2801

Hej alla!

Nu idag så har det kommit rosa på pappret när jag torkat.. köpte ett graviditetstest igår igen och det var starkt.. ska jag oroa mig?

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020