• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-05-03 09:04:19 följande:

hej vännen, förstår att man oroar sig för allt (jag minns själv hur det var) men man måste försöka lita på att kroppen tar hand om den lilla krabaten nu om det inte kommer massor med blod eller du får väldigt ont i magen så försök hålla dig lugn. (Även kan det gå bra så det är ingen dom heller). jag blödde till o från under första veckorna fram till v 12 ungefär, och det var absolut inget fel och ingen kunde förklara varför. Hur mår du annars?

Hej, jag testade positivt i fredags. Har haft först rosa klegg måndagen sen har de varit ömsom mörkgammelrosa till röda olika nyanser blod/flytningar som kommit ut som en dusch antingen när jag gått på toa eller i binda typ var 2/3 timme en liten dusch när jag är i rörelse på nått sätt. Har trombyl + lutinus + kortison. Tror det ökar på vätskan och blodflödet en del. Funderar och ta mer järntabletter för att inte sjunka för mycket måste ge effekt att småblöda lite då å då. Vill inte bli trött i huvudet och knopp nu mer än nödvändigt. Hur gjorde du?
  • Ivf2020
    Inalina skrev 2021-05-03 09:04:19 följande:

hej vännen, förstår att man oroar sig för allt (jag minns själv hur det var) men man måste försöka lita på att kroppen tar hand om den lilla krabaten nu

//

om det inte kommer massor med blod eller du får väldigt ont i magen så försök hålla dig lugn. (Även kan det gå bra så det är ingen dom heller). jag blödde till o från under första veckorna fram till v 12 ungefär, och det var absolut inget fel och ingen kunde förklara varför. Hur mår du annars?

Men idag är det lite tuffare igen.. Ytterligare lite bruna flytningar.. :(
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-05-03 19:16:29 följande:
    Hej, jag testade positivt i fredags. Har haft först rosa klegg måndagen sen har de varit ömsom mörkgammelrosa till röda olika nyanser blod/flytningar som kommit ut som en dusch antingen när jag gått på toa eller i binda typ var 2/3 timme en liten dusch när jag är i rörelse på nått sätt. Har trombyl + lutinus + kortison. Tror det ökar på vätskan och blodflödet en del. Funderar och ta mer järntabletter för att inte sjunka för mycket måste ge effekt att småblöda lite då å då. Vill inte bli trött i huvudet och knopp nu mer än nödvändigt. Hur gjorde du?
    ja men åh stort stort grattis till plusset!!!Solig det är ju fantastiskt! jag tror också att framförallt trombyl kan göra att man blöder lättare/mer men jag kan inte ritkgit det där. järntabletter skadar nog inte, när du kommit en bit i graviditeten är ju järn viktigt  som tillskott så du kan ju lika gärna börja bygga upp nu. jag köpte blutsaft (minns ej  - Floradix heter det nog) som jag tog en shot om dagen minst under hela graviditeten då järntabletter fick jag så sjukt ont i magen av. 
    kram hoppas det slutar blöda snart så du kan bli lite lugn och njuta av att du är gravidHjärta 
  • Inalina
    Ivf2020 skrev 2021-05-03 19:32:44 följande:
    Men idag är det lite tuffare igen.. Ytterligare lite bruna flytningar.. :(
    usch jag förstår, ja man kommer liksom aldrig fram till själv att det kan vara ´normalt´att blöda under en graviditet :( även om det är det.

helt ärligt, jag var på gynakuten ett par ggr innan v 12 för att stilla min oro för mf så jag är väl mer för att åka in och kolla än emot, men de gångerna jag gjorde det hade jag haft superont i magen tillsammans med något annat symptom eller att det rann blod i toaletten.. man måste göra vad som känns rätt för en själv Hjärta
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-05-03 20:05:49 följande:

ja men åh stort stort grattis till plusset!!! det är ju fantastiskt! jag tror också att framförallt trombyl kan göra att man blöder lättare/mer men jag kan inte ritkgit det där. järntabletter skadar nog inte, när du kommit en bit i graviditeten är ju järn viktigt  som tillskott så du kan ju lika gärna börja bygga upp nu. jag köpte blutsaft (minns ej  - Floradix heter det nog) som jag tog en shot om dagen minst under hela graviditeten då järntabletter fick jag så sjukt ont i magen av. 

kram hoppas det slutar blöda snart så du kan bli lite lugn och njuta av att du är gravid 

Ja det känns bra i övrigt. Blutsaft har jag kört på förut. Är lågjärnare och har svårt att ta upp järn. Käkar dureferon 1 tab per dag men ska nog dryga ut det med nått annat. Ultraljud om 3 v känns långt dit.
  • Ivf2020
    Inalina skrev 2021-05-03 20:08:34 följande:

usch jag förstår, ja man kommer liksom aldrig fram till själv att det kan vara ´normalt´att blöda under en graviditet :( även om det är det.

helt ärligt, jag var på gynakuten ett par ggr innan v 12 för att stilla min oro för mf så jag är väl mer för att åka in och kolla än emot, men de gångerna jag gjorde det hade jag haft superont i magen tillsammans med något annat symptom eller att det rann blod i toaletten.. man måste göra vad som känns rätt för en själv 

Jag ska ringa ivfkliniken idag.. I söndags såg jag lite i trosor a, igår hamnade lite på pappret... Men inget imorse. Har ju lite mensvärk med typ... Superont har jag absolut inte haft, mer molvärk och inget färskt blod alls.. Känns som detta är något gammalt som ligger kanske?
  • Inalina
    Ivf2020 skrev 2021-05-04 05:33:44 följande:
    Jag ska ringa ivfkliniken idag.. I söndags såg jag lite i trosor a, igår hamnade lite på pappret... Men inget imorse. Har ju lite mensvärk med typ... Superont har jag absolut inte haft, mer molvärk och inget färskt blod alls.. Känns som detta är något gammalt som ligger kanske?
    Ja jag skulle nog avvakta lite med att åka in om du inte känner att det kommer mer och färskt blod eller som sagt om du får väldigt ont. Men är du väldigt orolig och inte kan tänka på nåt annat/ eller jobba så lika bra kolla upp igen.

sen får man liksom bestämma sig för lite vad som är ok för en själv, jag förstår om man kollar med vul en gång till vid första blödningen, men om det fortsätter så trots fint VUL får man nog tyvärr acceptera att det är normalt i din graviditet Obestämd

det är så synd när man gått igenom allt vad ivf heter och sen får man ändå inte bara njuta och vara glad över sin graviditet utan då ska man bli orolig över blödningar etc, sånt där gör mig lite förbannad! men det ska gå bra för dig!Hjärta kram!! 
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-04-30 14:03:02 följande:

Ja jobbigt att det smårinner lite då å då, just nu kommer det lite. Kom igång när jag tog promenad.

Hej googla amm.se faktablad står där om arbetsmiljörisker under graviditet. Även om labbarbete.

Arbetsmiljömedecin sa att vibrationerna mest är uträknat gentemot de som sitter tex i en skogsmaskin eller truck i 8h i sträck. Är utifrån ergonomi och bör ej vara aktuellt i mitt fall nnu i alla fall då det inte är något att bära ännu och inget som ännu skumpar runt , men jag får känna av och sedan när jag berättar för min arbetsgivare får vi göra en riskanalys från min arbetssituation och plan framåt under graviditetens skeden..I nuläget kan det vara nån timme i bil efter skympig väg nån gång i veckan.
  • Ivf2020
    Inalina skrev 2021-05-04 09:40:17 följande:

Ja jag skulle nog avvakta lite med att åka in om du inte känner att det kommer mer och färskt blod eller som sagt om du får väldigt ont. Men är du väldigt orolig och inte kan tänka på nåt annat/ eller jobba så lika bra kolla upp igen.

sen får man liksom bestämma sig för lite vad som är ok för en själv, jag förstår om man kollar med vul en gång till vid första blödningen, men om det fortsätter så trots fint VUL får man nog tyvärr acceptera att det är normalt i din graviditet 

det är så synd när man gått igenom allt vad ivf heter och sen får man ändå inte bara njuta och vara glad över sin graviditet utan då ska man bli orolig över blödningar etc, sånt där gör mig lite förbannad! men det ska gå bra för dig! kram!! 

Jag har nu pratat med 3 olik (!!), nervös som jag är.. Sambon är mer att han tror att det är helt normalt. Har en mensvärk, precis som den brukar vara.. Ivf tyckte inte jag skulle oroa mig, det var inget färskt blod. Min mvc sa att det kanske inte var omöjligt att vul hade orsakat en liten blödning, som kom ut nu.. Men gynmottagningen tog min oro på allvar, att vara ovetande till juni så jag får komma in på fredag redan! Då ska en läkare se om dom kan hitta någon orsak ill blödningen och se så allt står rätt ill.. I övrigt mår jag ju med små symptom, så ska ju inte klaga.. Tack för att du stöttar!
  • Chajsa
    AndraSladdis skrev 2021-05-02 22:12:40 följande:

Jo, vi lyckades också vid första återföringen våren 2020 men fick avbryta i v17 för att barnet inte hade klarat sig. Nu har vi gjort en ny IVF och väntar på att få göra första FET från den, planerad i mitten av maj (fingers crossed). Så är inte ruvare, men förhoppningsvis snart.

Jag hoppas också att oddsen ökar när man blivit gravid en gång.

Håller tummarna för dig!

Åh jag beklagar vad ni varit med om också, så grymt och omänskligt att vi tvingats uthärda detta. Jag hoppas verkligen att våra odds är bra- en av sakerna de väger in i sannolikheten att lyckas är ju tidigare behandlingsframgång. Jag är lite stressad inför sommarstängning av kliniken och att jag inte ska hinna en ny ivf om denna inte lyckas. RD 3 nu, tänkte tjuvtesta på RD 10 kanske (om inte mensen kommer i helgen...). Senast testade jag positivt på kvällen på RD 8. När blir FET för dig, nu nästa ägglossning? Vad är orsaken till att ni gör IVF? Vi har oförklarad i princip men min man har också spermierörlighet i nedre normalspannet.

Heja heja hoppas vi har tur nu!!! <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020