• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Chajsa
    Chajsa skrev 2021-05-07 12:44:15 följande:

Jag är en riktig knäppgök men tog ett rfsu ?testa tidigt? på RD 6 (!!) och anar ett till streck. Så destruktivt men gav mig en liten strimma hopp. Ser ni? :O

Äh, på bilden jag la upp här var det inte det minsta tydligt. Får testa igen om två dagar hihi
  • Ivf2020
    Chajsa skrev 2021-05-07 12:45:09 följande:

Äh, på bilden jag la upp här var det inte det minsta tydligt. Får testa igen om två dagar hihi

Jag tjuvtestade på rd8 och fick ett svagt streck, men på avstånd tycks jag se ett till. Håller så tummarna för dig. :)
  • Annna84

Jag är en riktig knäppgök men tog ett rfsu ?testa tidigt? på RD 6 (!!) och anar ett till streck. Så destruktivt men gav mig en liten strimma hopp. Ser ni? :O

Jag ser ett streck :) Vad fantastiskt! Jag håller tummarna för dig.
  • Dhalia

Man kanske ser ett väääääldigt smalt streck ellrr så inbillar jag mig ;) Men de brukar va svårt att få med det på bild när de är så svagt. Gör så testa om någon dag till :)
  • Clemmentina

Tycker mig se ett svagt streck! Jag hoppas på ett tydligt pluss om ett par dagar.
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-07 11:38:04 följande:

När ja läste senare vet inte om ja missuppfattade henne angående sprutan tidigare, men kan vara så ifall man har antikroppar så följer man bara bebisens utveckling för den kan få blodbrist ibland får man göra blodtransfusion medan bebisen är i magen redan och sedan försöker man ha kvar den i magen så länge de går och plockar ut tidigare om de börjar bli kritiskt.

Va bra att du har möte redan! Lycka till. Annars vet ja en del kan få problem med blödningar en längre tid men de går ändå bra.

Hej så nu har jag varit hos barnmorskan på ett första besök samma som för ett år sen då jag fick missed abortion. Så hon kom ihåg mig lite grann. Jag blev ledsen efter jag fått sitta i väntrummet med flera gravida och en nyfödd. Hade bokat in en tid och sen på ul fick jag veta att det avstannat v6, gick då dit ändå för att få prata och vad jag kanske kunde tänka på till nästa gång, blev lite terapi..

Fick veta att blodgrupp tar vi nästa gång men jag fick ta urinprov för å kolla odling hade äggvita i urinen + jag det var lite blodblandat men det visste jag ju. Fick även väga mig och ta blodtryck. Sen pratade vi om kost och vanor fick även bok om kost och att vänta barn, var ett bra möte.

V28 kontrollerar man att om kvinnan är rhneg om nått blod gått över till fostret, då blir det en graviditet med många kontroller nämligen .

Den där sprutan Rofylax är endast för barn 2. Hon sa även det blir V5 men tycker det åxå är svårt att beräkna vid ivf. Nästa besök 2v in i juni efter UL.

Nu ska jag bara kolla av och försöka landa i detta hon förstod att det var mentalt jobbigt med småblödningarna.

Så nu är det väl bara att vara glad antar jag, kan dock inte riktigt glädjas eller tro på det innan jag ser ett tickande hjärta ?
  • AndraSladdis

Det syns definitivt något. Testa igen om någon dag!
  • Always choklad

Hej jag är en trist förespråkare av att inte testa tidigt pga att man har en cocktail av hormoner i kroppen + att ovitrelle kan spöka till det om man är ute för tidigt med testning. Tycker också jag ser nått svagt streck men sjå dig ett par dar alt till testdag och testa på nytt. Mitt var också svagt nu på testdag men syntes mer när det torkat.
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-05-07 18:14:50 följande:

Hej så nu har jag varit hos barnmorskan på ett första besök samma som för ett år sen då jag fick missed abortion. Så hon kom ihåg mig lite grann. Jag blev ledsen efter jag fått sitta i väntrummet med flera gravida och en nyfödd. Hade bokat in en tid och sen på ul fick jag veta att det avstannat v6, gick då dit ändå för att få prata och vad jag kanske kunde tänka på till nästa gång, blev lite terapi..

Fick veta att blodgrupp tar vi nästa gång men jag fick ta urinprov för å kolla odling hade äggvita i urinen + jag det var lite blodblandat men det visste jag ju. Fick även väga mig och ta blodtryck. Sen pratade vi om kost och vanor fick även bok om kost och att vänta barn, var ett bra möte.

V28 kontrollerar man att om kvinnan är rhneg om nått blod gått över till fostret, då blir det en graviditet med många kontroller nämligen .

Den där sprutan Rofylax är endast för barn 2. Hon sa även det blir V5 men tycker det åxå är svårt att beräkna vid ivf. Nästa besök 2v in i juni efter UL.

Nu ska jag bara kolla av och försöka landa i detta hon förstod att det var mentalt jobbigt med småblödningarna.

Så nu är det väl bara att vara glad antar jag, kan dock inte riktigt glädjas eller tro på det innan jag ser ett tickande hjärta ?

Okej så dem kommer inte erbjuda profylax i v29 alls? Det var nämligen något nytt man börjat här men som man egentligen har gjort i utlandet en längre tid alltså ge under första graviditeten innan förlossningen och innan barn nr 2 kommer. Jag är i Göteborgs region då. Har en kompis som trots sprutan efter förlossningen fick antikroppar så hon fick en till under andra graviditeten. Allt gick bra ändå.

Ja försök vila mycket och tänka på annat tills ultraljudet fast jag vet de är jättesvårt. Ja håller tummarna att du får se ett tickande hjärta <3
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-07 19:35:53 följande:

Okej så dem kommer inte erbjuda profylax i v29 alls? Det var nämligen något nytt man börjat här men som man egentligen har gjort i utlandet en längre tid alltså ge under första graviditeten innan förlossningen och innan barn nr 2 kommer. Jag är i Göteborgs region då. Har en kompis som trots sprutan efter förlossningen fick antikroppar så hon fick en till under andra graviditeten. Allt gick bra ändå.

Ja försök vila mycket och tänka på annat tills ultraljudet fast jag vet de är jättesvårt. Ja håller tummarna att du får se ett tickande hjärta <3

Hej jag kan förstått fel beror kanske på om man är rhneg eller ej det får vi se. Blir nog mer utförligt nästa gång. Nu var det väldigt generellt och var nog lite förvirrande med mina frågor och tidslinje hit och dit gen om min gravidresa.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020