• Anonym (B643)

Varför får inte män vara osäkra?

Kvinnor är ofta osäkra, kan handla om utseendet, rädda att inte duga åt män, att de är tråkiga, osv.

Här skulle det vara önskvärt om kvinnor kunde svara på varför män inte får vara osäkra?

• Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?
  • Anonym (!)
    Anonym (sg) skrev 2020-09-24 21:36:18 följande:
    Det är en norm att män ska vara dom som generellt ska ta initiativ och vara drivande. Det är en norm att män ska ha starkt självförtroende och inte vara osäkra. Sen att vissa blir hatiska och bittra av det och andra bara accepterar läget är en annan sak. Det går inte att komma ifrån att det finns normer som gör att fler män blir incels. 

Sen finns det gott om negativt om vuxna oskulder. Har till och med sett dom som försökt vara förstående skriva att dom tror att har man inte haft sex vid en viss ålder då är det något fel på personen. Om du har missat att en stor del av samhället gör sig lustiga och ser ner på vuxna oskulder då har du levt under en sten. 

Sen återigen arga incels har inte rätt i dom påståenden som dom ger tex dom där teorierna om speciella typer och att bara biffiga killar med tatueringar får tjejer. Där har dom låst in sig i ett felaktigt tänkande. Dock betyder det inte att dom har helt fel i att det är tuffare för dom än vad det skulle tex vara om dom vore kvinna. Och man ska komma ihåg att dom flesta av dom har troligen fått sin bild redan i skolan, Dom har troligen sett kanske mobbare som ofta har lätt för att få tjejer. Sen att folk mognar och värderar annat sen kanske dom inte ser. Så när dom inte klarar att ta en massa initiativ och kärlekslivet uteblir då tar dom till förenklade bilder. Det innebär inte att man kan säga att dom har fel i att dom har det svårare.

Som man förväntas man vara den som tar initiativ och ska vara den som visar intresse. En man som är osäker med dåligt självförtroende som inte klarar det kommer följdaktligen aldrig få en flickvän om han inte klarar att försöka en massa ggr och ta en massa nitar. Då säger många att det bara är att skärpa sig. Men har en person väldigt dåligt självförtroende då är det inte så enkelt. Dessutom kommer det ut att en man är oskuld då kan han bli rätt så hånad och ses som en loser.
    När det kommer till såna här personliga problem så kommer man absolut ingen vart genom att sitta och sura över att omgivningen inte agerar på det sätt man själv vill. Man kan inte styra andra så man får helt enkelt fokusera på att jobba på sig själv istället. Det finns liksom inte något annat man kan göra. Att älta och starta 100 trådar med samma ämne på FL är inte lösningen. 

Livet är inte lätt eller rättvist alla gånger och ibland måste man kämpa som fan med sig själv för att komma dit man vill. 
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-24 17:36:21 följande:
    Nejdå, faktiska orättvisor som feminister såklart inte gärna vill höra talas om..
    Du inbillar dig att män inte får vara osäkra. Du inbillar dig att kvinnor är mobbare och du verkar inbilla dig att jag är feminist.

Stackars, stackars, stackare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-24 17:44:14 följande:
    Sådär som feministisk ideologi menar du? Offermentalitet som baserar sig på inbillade oförrätter...
    Har du fått feminister på hjärnan? Inbillar du dig att alla som inte stryker dig medhårs är feminister som är ute efter att nacka dig?
  • nihka
    Anonym (sg) skrev 2020-09-24 21:36:18 följande:
    Det är en norm att män ska vara dom som generellt ska ta initiativ och vara drivande. Det är en norm att män ska ha starkt självförtroende och inte vara osäkra. Sen att vissa blir hatiska och bittra av det och andra bara accepterar läget är en annan sak. Det går inte att komma ifrån att det finns normer som gör att fler män blir incels. 

Sen finns det gott om negativt om vuxna oskulder. Har till och med sett dom som försökt vara förstående skriva att dom tror att har man inte haft sex vid en viss ålder då är det något fel på personen. Om du har missat att en stor del av samhället gör sig lustiga och ser ner på vuxna oskulder då har du levt under en sten. 

Sen återigen arga incels har inte rätt i dom påståenden som dom ger tex dom där teorierna om speciella typer och att bara biffiga killar med tatueringar får tjejer. Där har dom låst in sig i ett felaktigt tänkande. Dock betyder det inte att dom har helt fel i att det är tuffare för dom än vad det skulle tex vara om dom vore kvinna. Och man ska komma ihåg att dom flesta av dom har troligen fått sin bild redan i skolan, Dom har troligen sett kanske mobbare som ofta har lätt för att få tjejer. Sen att folk mognar och värderar annat sen kanske dom inte ser. Så när dom inte klarar att ta en massa initiativ och kärlekslivet uteblir då tar dom till förenklade bilder. Det innebär inte att man kan säga att dom har fel i att dom har det svårare.

Som man förväntas man vara den som tar initiativ och ska vara den som visar intresse. En man som är osäker med dåligt självförtroende som inte klarar det kommer följdaktligen aldrig få en flickvän om han inte klarar att försöka en massa ggr och ta en massa nitar. Då säger många att det bara är att skärpa sig. Men har en person väldigt dåligt självförtroende då är det inte så enkelt. Dessutom kommer det ut att en man är oskuld då kan han bli rätt så hånad och ses som en loser.
    Eller så springer de av andra anledningar som är för jobbiga för dig att adressera.
  • Anonym (sg)
    Anonym (!) skrev 2020-09-24 22:30:40 följande:
    När det kommer till såna här personliga problem så kommer man absolut ingen vart genom att sitta och sura över att omgivningen inte agerar på det sätt man själv vill. Man kan inte styra andra så man får helt enkelt fokusera på att jobba på sig själv istället. Det finns liksom inte något annat man kan göra. Att älta och starta 100 trådar med samma ämne på FL är inte lösningen. 

Livet är inte lätt eller rättvist alla gånger och ibland måste man kämpa som fan med sig själv för att komma dit man vill. 
    Fast då kan vi säga så om andra könsnormer som dom flesta dock verkar tycka man ska göra något åt. Tex då skulle vi inte jobbat med attityder och jargonger inom mansdominerade yrken. Tex skulle vi då sagt till kvinnor som ville komma in i dom branscherna att bli som alla dom andra och man up. Eller arbetet hemma vi jobbar med att det ska bli mer jämställt där och att män och kvinnor ska dela mer på det. Men vi skulle ju istället kunnat skita i det och säga att kvinnor får acceptera det eller vara singlar för dom har ju det valet. Det finns massor av normer i samhället och frågan är varför man inte ska jobba för jämställdhet på alla områden. Det är väl inte jämställt att mansrollen ska vara så snäv.
  • Anonym (sg)
    nihka skrev 2020-09-25 21:43:03 följande:
    Eller så springer de av andra anledningar som är för jobbiga för dig att adressera.
    Som vilka? Och visar du inte just nu att du är rätt så fördomsfull och tror att det måste vara en massa fel på män som är oskulder. Troligen har du träffat på en massa oskulder och inte ens vetat det.
  • Anonym (..)

Min man är min bästa vän och den sexigaste jag vet.

Den senaste tiden har han varit osäker och velat hålla tröjan på vid sex. Så jag frågade honom varför rakt ut och han blev ledsen.

Han tycker att han lagt på sig för mycket och är rädd att jag inte ska tända lika mycket på honom.

Jag tyckte det förde oss samman ännu mer, herregud vad många gånger jag dolt tjockismagen med kuddar osv.

Vi älskar väl varandra och vill njuta av varandra och våra kroppar!

Det är sorgligt att män blir lärda att inte visa känslor och våga prata om det.

Han var ?lilla skeden? den kvällen och fick gråta ut över sina komplex. Jag är bara tacksam över att han vågade öppna upp sig för mig.

Vi måste lära våra söner, pappor, män att det är okej.

• Anonym (!)
    Anonym (sg) skrev 2020-09-25 22:45:09 följande:
    Fast då kan vi säga så om andra könsnormer som dom flesta dock verkar tycka man ska göra något åt. Tex då skulle vi inte jobbat med attityder och jargonger inom mansdominerade yrken. Tex skulle vi då sagt till kvinnor som ville komma in i dom branscherna att bli som alla dom andra och man up. Eller arbetet hemma vi jobbar med att det ska bli mer jämställt där och att män och kvinnor ska dela mer på det. Men vi skulle ju istället kunnat skita i det och säga att kvinnor får acceptera det eller vara singlar för dom har ju det valet. Det finns massor av normer i samhället och frågan är varför man inte ska jobba för jämställdhet på alla områden. Det är väl inte jämställt att mansrollen ska vara så snäv.
    Att man inte lyckas träffa en partner har inte med könsroller att göra. Dom allra flesta män har inga som helst problem med att träffa kvinnor. I min omgivning har jag män av alla olika sorter och långt ifrån alla befinner sig i någon snäv mansroll. Det är helt vanliga män med olika utseende, olika intressen, olika liv, olika personligheter. Dessa män lever med helt vanliga kvinnor med olika utseende, olika intressen och olika personligheter. 

Det kommer alltid att finnas människor som inte är kapabla att skapa relationer med andra. Vad ska vi göra åt det? Ska samhället gå in och tilldela dessa människor en partner eller vad är tanken? 

Man kan inte göra något åt människors preferenser eller krav i val av partner. När man träffar någon så är det för att man vill hitta någon att leva med som man kan älska och trivas med. Sånt går inte att styra över med lagar och förhållningssätt som på arbetsplatser. 

Sen är det stor skillnad på att ha krav på sin partner i ett förhållande och att vilja styra vilka män som kvinnor ska visa sitt intresse för. Man visar intresse för den man tycker är intressant och det är allas rätt att göra så. 

Är man en person som ingen visar sitt intresse för så går det tyvärr inte att styra över hur andra ska agera. Det enda man kan göra är att jobba med sig själv. Precis som att det finns massor av andra problem som samhället inte kan lösa åt en. Tro mig, jag har en hel drös själv. 

Så istället för att vänta på att någon ska lösa denna orättvisa åt dig så gör vad du kan själv. Och glöm inte att livet inte är rättvist eller lätt alla gånger. 

• nihka
    Anonym (sg) skrev 2020-09-25 22:47:08 följande:
    Som vilka? Och visar du inte just nu att du är rätt så fördomsfull och tror att det måste vara en massa fel på män som är oskulder. Troligen har du träffat på en massa oskulder och inte ens vetat det.
    Och nu inbillar du dig att jag anser det är en massa fel på män som är oskulder. Troligtvis har du inte en aning om det mesta du uttalar dig om.
  • Anonym (sg)
    Anonym (!) skrev 2020-09-25 23:28:09 följande:
    Att man inte lyckas träffa en partner har inte med könsroller att göra. Dom allra flesta män har inga som helst problem med att träffa kvinnor. I min omgivning har jag män av alla olika sorter och långt ifrån alla befinner sig i någon snäv mansroll. Det är helt vanliga män med olika utseende, olika intressen, olika liv, olika personligheter. Dessa män lever med helt vanliga kvinnor med olika utseende, olika intressen och olika personligheter. 

Det kommer alltid att finnas människor som inte är kapabla att skapa relationer med andra. Vad ska vi göra åt det? Ska samhället gå in och tilldela dessa människor en partner eller vad är tanken? 

Man kan inte göra något åt människors preferenser eller krav i val av partner. När man träffar någon så är det för att man vill hitta någon att leva med som man kan älska och trivas med. Sånt går inte att styra över med lagar och förhållningssätt som på arbetsplatser. 

Sen är det stor skillnad på att ha krav på sin partner i ett förhållande och att vilja styra vilka män som kvinnor ska visa sitt intresse för. Man visar intresse för den man tycker är intressant och det är allas rätt att göra så. 

Är man en person som ingen visar sitt intresse för så går det tyvärr inte att styra över hur andra ska agera. Det enda man kan göra är att jobba med sig själv. Precis som att det finns massor av andra problem som samhället inte kan lösa åt en. Tro mig, jag har en hel drös själv. 

Så istället för att vänta på att någon ska lösa denna orättvisa åt dig så gör vad du kan själv. Och glöm inte att livet inte är rättvist eller lätt alla gånger. 

Fast det handlar inte om att kvinnor ska behöva tända på män dom inte gillar. Det handlar om att vi måste ändra normer. Vi har gjort det på massor av områden. För en man var det tex otänkbart att bli tillsammans med en tjej som haft sex innan. Eller en tjej som ville arbeta. Normer har ändrats hela tiden. Varför ska man inte kunna ändra normer i hur människor ser på oskulder eller att kvinnor också kan ta mer initiativ. 

För varför ska det tex ses som så hemskt att någon är oskuld oavsett ålder? Och ja jag vet att alla inte tänker så men generellt är det den bilden samhället ger. Det gör att massor av killar faller bort bara där. Jag har sett så många män skriva att dom var för blyga i tonåren för att ragga på tjejer och sen var skammen för stor för att dom var oskuld. Och den skammen kommer inte från tomma intet. Alla män har hört det drivas om oskulder. Och då är det inte lätt att försöka få tjejer intresserade när man vet att det kan sluta i en katastrof om det märks att man är oskuld. Det vanligaste rådet kvinnor ger om det är att för allt i världen berätta aldrig att du är oskuld.

Sen har vi det där med vad kvinnor tänder på. Varför ska man inte kunna ändra på dom normerna att en man ska ha starkt självförtroende och att en man ska vara den som tar initiativ m.m. Vi har som sagt var tidigare ändrat på normer när det gäller vad folk vill ha hos en partner. Som jag skrev vi har ändrat på en hel massa normer för hur en kvinna ska vara för att en man ska vilja ha dom som partner. Och det där med att det är en skillnad att ställa krav på en partner och att vilja ändra vilka som visar intresse. Det är samma sak. Väljer man en partner som inte vill hjälpa till hemma då är det lycka mycket att man vill ändra på någon som om man vill ändra folks syn på olika män,

Sen fattar jag inte att alla verkar se det som att kvinnor skulle förlora på om dom skulle bredda vilka män dom kan tänka sig och om dom tog initiativ med män som kanske är osäkra med kvinnor. För vem säger att dom är dåliga partners? Dom kan vara dom mest kärleksfulla trogna partners dom kan tänka sig. Dom kan se bra ut och vara trevliga. Men får ingen på grund av osäkerhet. Samtidigt ser man massor av kvinnor som klagar på att det inte finns män eller att dom som finns inte är bra.

Sen jag hörde en intervju med Kajsa Gryt på radion. Hon pratade om att hon inte tog initiativ eftersom hon var rädd att känslorna inte skulle vara besvarade och hon tog det så hårt om det var så. Det är en lyx som man som kvinna kan kosta på sig eftersom det kommer att finnas män som tar initiativ. Som man har man bara valet att ändra sig som människa eller spela en roll om man vill ha ett förhållande annars får man vara ensam. Varför ska det vara så?
Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?