Anonym (sg) skrev 2020-09-26 02:22:18 följande:
Fast det handlar inte om att kvinnor ska behöva tända på män dom inte gillar. Det handlar om att vi måste ändra normer. Vi har gjort det på massor av områden. För en man var det tex otänkbart att bli tillsammans med en tjej som haft sex innan. Eller en tjej som ville arbeta. Normer har ändrats hela tiden. Varför ska man inte kunna ändra normer i hur människor ser på oskulder eller att kvinnor också kan ta mer initiativ.
För varför ska det tex ses som så hemskt att någon är oskuld oavsett ålder? Och ja jag vet att alla inte tänker så men generellt är det den bilden samhället ger. Det gör att massor av killar faller bort bara där. Jag har sett så många män skriva att dom var för blyga i tonåren för att ragga på tjejer och sen var skammen för stor för att dom var oskuld. Och den skammen kommer inte från tomma intet. Alla män har hört det drivas om oskulder. Och då är det inte lätt att försöka få tjejer intresserade när man vet att det kan sluta i en katastrof om det märks att man är oskuld. Det vanligaste rådet kvinnor ger om det är att för allt i världen berätta aldrig att du är oskuld.
Sen har vi det där med vad kvinnor tänder på. Varför ska man inte kunna ändra på dom normerna att en man ska ha starkt självförtroende och att en man ska vara den som tar initiativ m.m. Vi har som sagt var tidigare ändrat på normer när det gäller vad folk vill ha hos en partner. Som jag skrev vi har ändrat på en hel massa normer för hur en kvinna ska vara för att en man ska vilja ha dom som partner. Och det där med att det är en skillnad att ställa krav på en partner och att vilja ändra vilka som visar intresse. Det är samma sak. Väljer man en partner som inte vill hjälpa till hemma då är det lycka mycket att man vill ändra på någon som om man vill ändra folks syn på olika män,
Sen fattar jag inte att alla verkar se det som att kvinnor skulle förlora på om dom skulle bredda vilka män dom kan tänka sig och om dom tog initiativ med män som kanske är osäkra med kvinnor. För vem säger att dom är dåliga partners? Dom kan vara dom mest kärleksfulla trogna partners dom kan tänka sig. Dom kan se bra ut och vara trevliga. Men får ingen på grund av osäkerhet. Samtidigt ser man massor av kvinnor som klagar på att det inte finns män eller att dom som finns inte är bra.
Sen jag hörde en intervju med Kajsa Gryt på radion. Hon pratade om att hon inte tog initiativ eftersom hon var rädd att känslorna inte skulle vara besvarade och hon tog det så hårt om det var så. Det är en lyx som man som kvinna kan kosta på sig eftersom det kommer att finnas män som tar initiativ. Som man har man bara valet att ändra sig som människa eller spela en roll om man vill ha ett förhållande annars får man vara ensam. Varför ska det vara så?
Det finns redan kvinnor som inte har något emot oskulder och det finns massor av kvinnor som tar initiativ. Jag har själv varit den som tagit initiativet med alla män jag haft ett förhållande med. Sen finns det kvinnor som inte vill leva med någon som aldrig har haft ett förhållanden innan och det finns kvinnor som inte tar initiativ. Att vara blyg och osäker är ett personligt problem som man får lösa själv ifall det sätter käppar i hjulen för en. Det finns massor av människor som har personliga problem som ställer till det för dom. Att vara blyg och osäker är bara ett i mängden.
Dom allra flesta männen behöver inte ändra sig som människa för att få ett förhållande. Dom allra flesta männen behöver bara vara sig själv.
Det kommer alltid att finnas människor som förblir ensamma av olika anledningar. Oavsett anledning så är det något man får lösa själv. Man kan inte förvänta sig att omgivningen ska lösa ens personliga problem.
Sen är det visst en väldigt stor skillnad att ha olika krav på sin partner och att ha det på hela omgivningen. Det går inte ens att jämföra. Att leva i ett förhållande handlar om att ge och ta. Du kan inte applicera samma tankesätt på hela samhället. Det går inte att sätta krav på vem som ska visa intresse för vem. Det fungerar inte så. Tror man det så tror man fel och kommer förmodligen att förbli ensam.
Jag kan ta ett exempel. En person står i baren och får ögonkontakt med en person som ser intressant ut. Den intressanta personen besvarar med en intresserad blick. Någon tar steget att gå fram och presentera sig och startar upp en konversation. Men då kommer första personen på att just ja, nu måste jag tänka om. Det finns säkert någon annan här inne som inte visar något intresse alls, som säkert är jätte ensam som jag borde söka upp istället....
Nä, så fungerar det inte.... det kommer aldrig att fungera så. Man kan inte tvinga fram såna saker.
Dom allra flesta går inte runt och har en snäv bild av hur en framtida partner ska vara och inte vara. Man går inte runt och tänker att oj, nu måste jag bredda vilka jag ska intressera mig för. Folk träffas och hittar intresse för varandra på så många olika sätt och av så många olika anledningar.