• Anonym (Maken)

    Vi kan inte prata med varandra

    Jag och min fru har aldrig kunnat prata med varandra om problem som uppstår i vår relation. Precis som alla andra par så kommer vi ibland in i situationer där det börjar skava i vår relation. Det kan vara allt möjligt som ligger till grund för att ett avstånd mellan oss uppstår. Vi tappar bort varandra och slutar vara nära, intima och kärleksfulla. Precis som de flesta (?) andra par så försöker vi lösa problemen. Men vi lyckas aldrig. Vi  kommer inte ens nära att lösa något alls.

    Vi bråkar inte. Vi skäller inte på varandra eller har några dramatiska utbrott. Utan vi bara glider ifrån varandra. Och i vår relation så är det i regel alltid jag som skall ta tag i det för att komma tillbaka på spåret igen. Jag skall inleda en diskussion som gör att vi hittar tillbaka till varandra. Gör jag inte det så glider hon mer och mer in i mörkret och kylan. Spelar ingen roll hur länge jag väntar på att låta henne ta ett steg. Det händer inte. 

    Och för varje ny gång vi börjar bena i vad som hänt och som gjort att vi hamnat där vi är så känner jag av en allt stegrande rädsla från hennes sida. En rädsla för samtalet. En rädsla för att "det alltid är hennes fel". Det här får ju mig att kritiskt ifrågasätta mig själv och mitt sätt att prata med henne. Är jag fördömande? Är jag anklagande? Har jag en väldigt ensidig syn på varför saker har hänt? 

    Jag anstränger mig enormt för att vara försiktig och hänsynsfull. Jag vill inte vara dömande eller uteslutande peka på henne. Vi är ju två i relationen. Samtidigt så är jag så pass rationell och nykter att jag inser att hennes rädsla ju naturligtvis kommer ifrån något. Något har ju lett till att hon alltid är orolig för att ha dessa samtal. 

    Nu leder det ofta till att jag också försöker undvika att "prata ut". Vi hamnar ju alltid i samma negativa hjulspår. Det löser ju aldrig något. Vi lär oss aldrig något. Om ett tag (några månader, år) är vi tillbaka på precis samma ställe. 

    Det leder också till att när vi ändå till slut trevande och försiktigt försöker börja prata så håller jag tillbaka det mesta av det jag tycker är viktigt att prata ut om. Bara för att inte hon skall kunna få "ännu ett bevis på hur hemsk hon är". Och det leder ju till att jag är otydlig och väldigt diffus. Jag vet precis vad jag kan ha saknat eller stört mig på. Men jag kan ju inte tala om det - så jag håller tyst istället. Och jag känner att vårt prat är bara torrsim på stället. Hon livrädd för att få höra något jobbigt. Jag besviken och inombords frustrerad över att vi inte lyckas rensa ut någonting alls. 

    Jag försöker själv vara rationell och praktisk i dylika diskussioner. Prestigelös och mer intresserad av att förstå henne. Verkligen förstå henne och hennes sida av saker. Jag har aldrig upplevt att hon försökt förstå mig. Bara uppfattat mitt perspektiv som något som presenterats med en skottsäker argumentation som hon redan har förlorat och "tvingas förhålla sig till". Jag är enormt öppen för att se mina egna fel och brister och förstå hur jag bättre kan stötta henne m.m.

    Men som sagt...jag känner mig ensam om att försöka. Hon upplever nog också att hon försöker. Eller snarare kämpar på att hålla sig flytande. 

    Vad har ni för råd till mig? Hur skall jag bete mig för att få tillstånd ett samtal där vi båda släpper garden. Där vi båda lyssnar för att vilja förstå den andre. Och inte bara för att försöka se hur man skall parera, utan av genuint och äkta intresse. 

    Någon?

    Vi har varit tillsammans i drygt 30 år. 

  • Svar på tråden Vi kan inte prata med varandra
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Maken) skrev 2020-09-23 09:09:51 följande:

    Jo jag har nog insett det här också. Att vi inte får rusa för snabbt fram i att "sopa undan allting" och låtsas att vi är tillbaka på banan. Men det är svårt. När vi väl har ett samtal - hur vingligt och kämpigt det än är - så vill hon mer eller mindre omgående att vi skall vara tillbaka på topp. Hon har ett enormt behov av att den här processen med att reda ut saker och faktiskt bottna skall vara så kort som möjligt. 

    Nu låter det säkert som om jag istället vill dra ut på den processen och till och med finner någon njutning i den. Inte alls. Men jag vill ju att vi löser problem. Inte bara målar över sprickorna och skavankerna. 

    Det här inte fråga om stolthet hos henne. 

    Som sagt...jag tror också på nödvändigheten att arbeta långsamt och långsiktigt. Att börja med att jobba fram ett format för ett fungerande samtal. Men det här sättet att resonera är inte naturligt för henne och det känns som om jag måste lura henne eller manipulera henne in på en smalare, längre och krokigare stig. 

    Känns så där...


    När ni glider ifrån varandra och din fru hamnar i tystnad och mörker kan du inte direkt få till stånd ett samtal så hon kommer på rätt spår igen.

    Hon verkar ju själv inte vilja vara i mörkret när jag läser din text här. Hon är mån om att allt ska vara bra utan diskussion. Kanske borde du använda dig av det? Se till att ni aldrig hamnar i de här mörka perioderna för länge.

    Du verkar ju jätterädd för din fru och jag tänker att du borde kanske mer jobba med dig själv.

    Steppa upp ett snäpp när hon börjar sluta sig.

    Kanske testa att verkligen lägga locket på och inte anstränga dig så enormt

    Släppa det som ni inte klarar av att prata om

    Du har ju tigit och lidit i 30 år... det är förfärligt. Men det är kanske dags att acceptera att ni två fungerar så ihop.

    Såklart har ni ett bra liv parallellt också annars hade ni förmodligen inte hållit ihop än.

    Är ni jämbördiga när ni har era bra perioder? När det flyter på...
  • Anonym (Madde)
    jrockyracoon skrev 2020-09-23 06:33:39 följande:

    Hej TS!

    Du beskriver mycket tydligt och klart ditt problem, du är som någon tidigare beskrev väldigt skicklig på att uttrycka dig i skrift. Detta i sig talar för att du antagligen är mycket tydlig mot din fru också. Men ändå har ni hamnat i ett negativt mönster.

    Jag har många tankar kring er situation.

    Det verkar som om din fru och även du i viss mån är konflikträdda. Om det uppstår en konflikt och du tar upp ett initiativ till att prata om det eller belysa denna, sparkar din fru bakut och "straffar" dig genom silent treatment och blir kylig. Det är inte säkert att detta är ett medvetet beteende - det kan vara ett mönster som hon lärt sig t.ex. tidigt i hennes barndom.

    Om man har lärt sig att sopa konflikter under mattan och inte prata om dem får man snabbt problem i en nära relation. Dels tar det energi att ha olösta konflikter i relationen men rädslan för att sätta ord på dem blir också ett problem. Du skrev att hon vuxit upp i en idyll. Jag undrar om den idyllen bestod av föräldrar som inte visade känslor och förbjöd barnen att visa känslor? Har man t.ex. en undvikande anknytning så är det lätt att omedvetet visa sina barn att "känslor" är något negativt och inte något man ska visa, särskilt starka sådana.

    Ni bråkar inte alls i er relation. Det är inte sunt, anser jag. När en konflikt uppstår kan ibland ilskan bli en drivkraft att försöka lösa problem och konflikter. Det finns en tydlighet när någon blir arg och signalerar att den personen kräver förändring. Jag menar inte att ni nödvändigtvis behöver skrika till varandra och bråka, men om ni inte blir arga ibland är det ett symptom på att ni båda undertrycker er ilska. Då riskerar ni att få andra mer osunda sätt att hantera era konflikter, t.ex. att gå runt själva och tänka på sakerna för er själva.

    Ni har testat parterapi men det fungerade inte. Jag tänker att ni borde försöka igen, och se om ni får en bättre terapeut som passar er bättre.

    Jag tänker också att det du kan göra är att ställa mer tydliga krav på att din fru börjar kommunicera med dig om saker hon inte är nöjd med. Hon må ha svårt att formulera sina tankar och känslor, men det är inte en ursäkt till att försöka. Det vore väldigt bra om du slog ner näven i bordet och blev tydlig med att ni inte kan fortsätta såhär i er relation. Om det ska vara värt att leva tillsammans så behöver faktiskt din fru börja göra insatser för att kommunicera sina känslor i relationen. Var ska hon få incitament till förändring om inte du ställer det som ett tydligt krav?

    Hon tycks vara rädd för att visa sina känslor och konflikter. Och du tycks vara som en medberoende som tillåter detta att fortsätta. Det blir en ond cirkel. Ställ krav, sök hjälp och kommunicera om problemen i relationen.


    +1
  • Anonym (Maken)
    Anonym (Madde) skrev 2020-09-23 10:30:54 följande:
    Du verkar ju jätterädd för din fru och jag tänker att du borde kanske mer jobba med dig själv.

    Steppa upp ett snäpp när hon börjar sluta sig.

    Kanske testa att verkligen lägga locket på och inte anstränga dig så enormt
    Den här delen får jag inte att gå ihop...låter motsägelsefullt?
    Anonym (Madde) skrev 2020-09-23 10:30:54 följande:
    Hon verkar ju själv inte vilja vara i mörkret när jag läser din text här. Hon är mån om att allt ska vara bra utan diskussion. Kanske borde du använda dig av det? Se till att ni aldrig hamnar i de här mörka perioderna för länge.
    Jo...det här är ju rätt och ett rationellt sätt att tänka. Och bete sig. Men även om jag försöker vara rationell och ha en neutral syn på reaktioner och handlingar så jag jag till slut ändå ingen robot. Jag har känslor jag med. Och vägen mot våra svackor kantas även av mina besvikelser. Den kantas av mina försöka att nå fram, prata osv men efter att ha negligerats och frusits ut så får en kombination av sårade känslor och pragmatism mig att ta ett steg tillbaka och anpassa mig till situationen som den är. Att finna mig tillrätta. 
    Anonym (Madde) skrev 2020-09-23 10:30:54 följande:
    Är ni jämbördiga när ni har era bra perioder? När det flyter på...

    Det beror naturligtvis på vad som avses med jämbördiga. Men jag skulle ju vilja påstå att vi är det. Det finns så klart områden där jag är och alltid kommer att vara starkare än henne. Men även det omvända. Vi funkar bra ihop och vardagen löper på utan friktion. I sådana här diskussioner brukar ofta ett antagande om att frun i förhållandet står för markservicen och merparten av hushållssysslorna. Jag får ju ge er som svarat mig ett erkännande här då ingen sådan förmodan har kommit fram här ännu. Men jag gör mycket i vårt förhållande. Vi har nog en väldigt strikt uppdelning vad gäller hushållssysslor. Det har bara blivit så och det faller sig naturligt också. Sådant som hon inte tycker är kul eller trivs att göra tar jag automatiskt hand om. Och vice versa. Och vi är nöjda och glada med det. Jag gör nog minst lika mycket som hon gör. Kanske till och med mer (saker, nedlagd tid). 
  • AndreaBD
    Anonym (Maken) skrev 2020-09-23 09:00:57 följande:
    Intressant tanke och ide om fasta tider för ett samtal. Ungefär som att planera in träningspass (vilket vi båda gör). Frågan är bara hur man gör det odramatiskt och utan laddning. 

    Ditt förslag på samtalsformat (jag känner, jag upplever istället för att Du gör..osv) är något jag har försökt praktisera en lång tid. Själv upplever jag att det hjälper till att neutralisera diskussionen. Eller åtminstone borde göra det. Men jag kan dessvärre inte stoltsera med några resultat ännu. 
    Jag gjorde det med min ex-man - det var en kompis till mig som rekommenderade det som koncept för en lycklig relation och hon gav mig en bok om det i present till bröllopet. Dock var det på tyska, jag vet inte om det finns en motsvarande svensk bok. Och det var nästan 30 år sedan. 

    Jag tänker, om du ska presentera sånt för din fru, så vore det ju bra att ha någon bok eller koncept. Det kanske underlättar så att hon inte tycker att det vara är något som du hittat på (för att få saker och ting som du vill). Med min ex-man fungerade det inte verkligen. Vi körde det ett tag och även han pratade ju lite, men så småningom skilde vi oss, på mitt initiativ, just pga dessa kommunikationsproblem bl.a. 

    Och jag tycker att du bör ta en funderare - du har inte lyckats ändra på detta på 30 år. Då är det ingen bra idé att fortsätta försöka på ungefär SAMMA SÄTT. I så fall får man ju verkligen försöka annat. Visst, familjerådgivning kan vara dålig, det har jag också upplevt en gång . Och sedan andra gången när det var en bättre terapeut gick det inte så mycket bättre för det. 

    Tänk lite fritt - finns det andra sätt att kommunicera än verbalt? (jag bara spanar lite nu, jag tänker inte på något specifikt) Det spelar inte någon roll egentligen om hon kanske har något autistiskt eller inte, huvudsaken är att bemöta henne "rätt", så att det fungerar. Och jag skulle tro att det är helt meningslöst att försöka få henne att ta mer initiativ. Det ligger nog inte i hennes natur. Du får utgå ifrån att hon inte kommer att göra det. Ha någon slags struktur där hon blir tillfrågad vad hon tycker, vad hon vill, så att hon har tillfälle att säga sitt. Men vänta inte på att hon ska börja. 
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Maken) skrev 2020-09-23 12:48:47 följande:

    Den här delen får jag inte att gå ihop...låter motsägelsefullt?Jo...det här är ju rätt och ett rationellt sätt att tänka. Och bete sig. Men även om jag försöker vara rationell och ha en neutral syn på reaktioner och handlingar så jag jag till slut ändå ingen robot. Jag har känslor jag med. Och vägen mot våra svackor kantas även av mina besvikelser. Den kantas av mina försöka att nå fram, prata osv men efter att ha negligerats och frusits ut så får en kombination av sårade känslor och pragmatism mig att ta ett steg tillbaka och anpassa mig till situationen som den är. Att finna mig tillrätta. Det beror naturligtvis på vad som avses med jämbördiga. Men jag skulle ju vilja påstå att vi är det. Det finns så klart områden där jag är och alltid kommer att vara starkare än henne. Men även det omvända. Vi funkar bra ihop och vardagen löper på utan friktion. I sådana här diskussioner brukar ofta ett antagande om att frun i förhållandet står för markservicen och merparten av hushållssysslorna. Jag får ju ge er som svarat mig ett erkännande här då ingen sådan förmodan har kommit fram här ännu. Men jag gör mycket i vårt förhållande. Vi har nog en väldigt strikt uppdelning vad gäller hushållssysslor. Det har bara blivit så och det faller sig naturligt också. Sådant som hon inte tycker är kul eller trivs att göra tar jag automatiskt hand om. Och vice versa. Och vi är nöjda och glada med det. Jag gör nog minst lika mycket som hon gör. Kanske till och med mer (saker, nedlagd tid). 


    Ja det ser motsägelsefullt ut ser jag nu men jag menade gör si eller så...du MÅSTE testa något nytt OM du verkligen vill ha en förändring som AndreaBD sa.

    Såklart du har känslor också men dina känslor känns bara så undertrycka och det gör förmodligen din frus känslor också. Lite låst läge..

    Ni har ett fullständigt jämnbördigt förhållande enligt min bok... man gör det som ska göras helt enkelt och vem som sen gör vad spelar inte så stor roll.

    Ni verkar ju ha ett gott liv egentligen som ändå kantas rejält av missnöje hos er båda.

    Du får bestämma dig för att göra en drastisk förändring eller fortsätta leva som ni gör nu. Det har ju ändå fungerat hyfsat i 30 år.

    Bra förslag här ovan med att kanske ha en bok som stöd. Jag vet inte om det finns någon bra bok i konflikthantering men det hade kanske öppnat upp eftersom ni båda är rädda på olika sätt.

    Jag säger det en gång till att det tog FEM hela år innan vi hamnade på rätt köl här. Det var inte en dans på rosor men det var värt det. Hellre fem besvärliga år än 30 år till som vi hade det tidigare.Förändringar är svårt men oftast blir det ju bättre.... för båda.
  • Anonym (Maken)
    AndreaBD skrev 2020-09-23 13:08:41 följande:
    Jag gjorde det med min ex-man - det var en kompis till mig som rekommenderade det som koncept för en lycklig relation och hon gav mig en bok om det i present till bröllopet. Dock var det på tyska, jag vet inte om det finns en motsvarande svensk bok. Och det var nästan 30 år sedan. 

    Jag tänker, om du ska presentera sånt för din fru, så vore det ju bra att ha någon bok eller koncept. Det kanske underlättar så att hon inte tycker att det vara är något som du hittat på (för att få saker och ting som du vill). Med min ex-man fungerade det inte verkligen. Vi körde det ett tag och även han pratade ju lite, men så småningom skilde vi oss, på mitt initiativ, just pga dessa kommunikationsproblem bl.a. 

    Och jag tycker att du bör ta en funderare - du har inte lyckats ändra på detta på 30 år. Då är det ingen bra idé att fortsätta försöka på ungefär SAMMA SÄTT. I så fall får man ju verkligen försöka annat. Visst, familjerådgivning kan vara dålig, det har jag också upplevt en gång . Och sedan andra gången när det var en bättre terapeut gick det inte så mycket bättre för det. 

    Tänk lite fritt - finns det andra sätt att kommunicera än verbalt? (jag bara spanar lite nu, jag tänker inte på något specifikt) Det spelar inte någon roll egentligen om hon kanske har något autistiskt eller inte, huvudsaken är att bemöta henne "rätt", så att det fungerar. Och jag skulle tro att det är helt meningslöst att försöka få henne att ta mer initiativ. Det ligger nog inte i hennes natur. Du får utgå ifrån att hon inte kommer att göra det. Ha någon slags struktur där hon blir tillfrågad vad hon tycker, vad hon vill, så att hon har tillfälle att säga sitt. Men vänta inte på att hon ska börja. 
    Jo...jag måste nog hitta ett sätt att bryta mönstret och göra det här på ett annorlunda sätt. Därav tråden...

    Att försöka med en terapeut igen skulle jag iof inte ha något emot (även om jag är skeptiskt till det) men jag tror att min fru skulle uppfatta det som enormt pressande och utlämnande. Är övertygad om att hon inte skulle se det här som en möjlighet att försöka utforska igen. 
  • Bjoer
    Anonym (Maken) skrev 2020-09-24 08:01:26 följande:
    Att försöka med en terapeut igen skulle jag iof inte ha något emot (även om jag är skeptiskt till det) men jag tror att min fru skulle uppfatta det som enormt pressande och utlämnande. Är övertygad om att hon inte skulle se det här som en möjlighet att försöka utforska igen. 
    Är inte det lite poängen? Att det ska vara utlämnande och att man verkligen ska öppna upp med saker man inte tidigare sagt?

    När jag läser din tråd känner jag igen mig till viss del. Vi har vissa kommunikationsproblem men inte i den härad som ni. Jag tror det beror till viss del på att vi helt enkelt kommunicerar på olika sätt och med olika mål. Jag, som man och ingenjör, är väldigt lösningsfokuserad. Jag vill se en väg framåt och att vi iaf. har någon slags metod eller plan för hur vi ska ta oss från det läge som skapade missnöjet från början. Hon däremot, verkar mest vilja undvika konflikten från start och när vi väl hamnat i den, komma ur den. Det resulterar ibland i att hon ger sig, säger "Förlåt, jag ska bättra mig.", om det startade med att jag ville ha en förändring på något. Ibland nöjer jag mig med det, ibland inte. Grejen är, jag vill inte ha en ursäkt, jag vill ha förändring. När man haft samma diskussion 4 år i rad utan förändring så betyder inte "Förlåt." något längre. Så när jag frågar "Ok, så vad är planen?" istället för att krama om henne och avsluta diskussionen, så blir hon arg. Vilket är förståeligt, hon försökte ju avsluta något hon tyckte var jobbigt och så fick det inte det resultat hon önskade, men det är också frustrerande eftersom jag fortfarande anser att vi inte kommit någonstans. Vi har ju inget lösningsförslag, ingen väg framåt!

    Din fru verkar vara lite likadan. Målet med diskussionen är att avsluta diskussionen, för den är obehaglig. Medan för dig är målet att komma framåt, att undvika framtida diskussioner genom att lösa problemet. Just nu blir du försiktigare och försiktigare så hon inte blir upprörd, i hopp om att en lugn och sansad diskussion kan komma någonvart. Jag är inte säker på att det är rätt metod. För det som upprör henne är det du vill komma åt, kärnan i problemet. Jag tror, med betoning på tror, att du ska göra precis tvärt om. Bli arg, ledsen, gråt, var förtvivlad och visa mycket känslor när ni diskuterar! Visa att det är på allvar, att bristen på lösningar kommer slita isär er framöver. Att hitta en rationell lösning är inte det som motiverar henne, utan er lycka. Jag tror du måste bryta igenom försvar och så länge som du är lugn och sansad så fungerar det att vara undvikande. När du väl har brutit dig igenom, DÅ kan ni ha en lugn och sansad diskussion. Men först måste hon KÄNNA att det är allvar, inte bara veta det.
  • Anonym (Maken)
    Bjoer skrev 2020-09-24 09:48:32 följande:
    Är inte det lite poängen? Att det ska vara utlämnande och att man verkligen ska öppna upp med saker man inte tidigare sagt?

    När jag läser din tråd känner jag igen mig till viss del. Vi har vissa kommunikationsproblem men inte i den härad som ni. Jag tror det beror till viss del på att vi helt enkelt kommunicerar på olika sätt och med olika mål. Jag, som man och ingenjör, är väldigt lösningsfokuserad. Jag vill se en väg framåt och att vi iaf. har någon slags metod eller plan för hur vi ska ta oss från det läge som skapade missnöjet från början. Hon däremot, verkar mest vilja undvika konflikten från start och när vi väl hamnat i den, komma ur den. Det resulterar ibland i att hon ger sig, säger "Förlåt, jag ska bättra mig.", om det startade med att jag ville ha en förändring på något. Ibland nöjer jag mig med det, ibland inte. Grejen är, jag vill inte ha en ursäkt, jag vill ha förändring. När man haft samma diskussion 4 år i rad utan förändring så betyder inte "Förlåt." något längre. Så när jag frågar "Ok, så vad är planen?" istället för att krama om henne och avsluta diskussionen, så blir hon arg. Vilket är förståeligt, hon försökte ju avsluta något hon tyckte var jobbigt och så fick det inte det resultat hon önskade, men det är också frustrerande eftersom jag fortfarande anser att vi inte kommit någonstans. Vi har ju inget lösningsförslag, ingen väg framåt!

    Din fru verkar vara lite likadan. Målet med diskussionen är att avsluta diskussionen, för den är obehaglig. Medan för dig är målet att komma framåt, att undvika framtida diskussioner genom att lösa problemet. Just nu blir du försiktigare och försiktigare så hon inte blir upprörd, i hopp om att en lugn och sansad diskussion kan komma någonvart. Jag är inte säker på att det är rätt metod. För det som upprör henne är det du vill komma åt, kärnan i problemet. Jag tror, med betoning på tror, att du ska göra precis tvärt om. Bli arg, ledsen, gråt, var förtvivlad och visa mycket känslor när ni diskuterar! Visa att det är på allvar, att bristen på lösningar kommer slita isär er framöver. Att hitta en rationell lösning är inte det som motiverar henne, utan er lycka. Jag tror du måste bryta igenom försvar och så länge som du är lugn och sansad så fungerar det att vara undvikande. När du väl har brutit dig igenom, DÅ kan ni ha en lugn och sansad diskussion. Men först måste hon KÄNNA att det är allvar, inte bara veta det.
    Herregud vilket bra svar. Du träffar mitt i prick Bjoer. Tack för ditt inlägg. Du har alldeles rätt i det du skriver. Tack igen. 
  • Anonym (100%)

    Din fru har ju lite ansvar också för kommunikationen

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Andreas) skrev 2020-09-23 07:30:23 följande:

    Att ni inte kan kommunicera är ju tydligt men jag undrar om det ibland är så enkelt att ni har olika toleransnivå på saker att det du upplever som ett problem du vill lösa uppfattas som enbart kritik mot av din fru som inte alls ser samma sak. Kan det vara så?

    Behöver verkligen alla problem lösas för att det ÄR ett problem eller vill du lösa dom för att DU TYCKER det? Väsentlig skillnad.

    Att hon går i tyst försvar kanske mest beror på att hon är heligt förbannad och känner sig kränkt av all (oförtjänt?) kritik? Hur ska hon kunna lösa problem om hon inte tycker att saker ÄR ett problem?

    Om du bortser från att ni inte kan prata med varandra, exakt vad är det för problem du vill lösa? Har ni olika nivåer på vad som är städat? Är det för mycket mobilanvändning? Olika syn på barnuppfostran? Eller vad skapar ditt behov av att ge henne färdiga lösningar?


    Jag tror att det kan ligga något i det här. Ts, kan det helt enkelt vara så att ni är för olika och därför inte fungerar ihop? Det framgår inte så tydligt vad det är för problem du vill diskutera, men det är mycket möjligt att det handlar om att hon har en annan syn än du på hur saker och ting ska vara och därför inte ser något behov av förändring.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2020-09-25 08:26:32 följande:
    Jag tror att det kan ligga något i det här. Ts, kan det helt enkelt vara så att ni är för olika och därför inte fungerar ihop? Det framgår inte så tydligt vad det är för problem du vill diskutera, men det är mycket möjligt att det handlar om att hon har en annan syn än du på hur saker och ting ska vara och därför inte ser något behov av förändring.
    Jag tror egentligen också det. Det är bara det att om de nu har varit ihop i 30 - då är det ju svårt att gå isär efter så lång tid. Jag tyckte med min ex-man att det definitivt var så att vi var för olika. I början förstod jag inte det för att vi ju hade gemensamma intressen, samma värderingar, t.o.m. samma yrke. Men just på det personliga planet kan man ändå vara så olika.

    En psykolog sa till mig att en grej som kan ställa till också är om man har olika tempon. Dvs. om en är snabbtänkt och impulsiv och den andre måste ta tid på sig. Det problemet hade vi också. Vi var ihop i 14 år. Och varje gång som det var något som vi inte var överens om eller där det blev konflikter - det spelade ingen roll hur mycket vi pratade om det, vi verkade ändå inte förstå varandra.

    Med min andra man är det SÅ annorlunda. Vi bara förstår varandra direkt. Det blir aldrig såna knepiga situationer. 
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Maken) skrev 2020-09-25 07:37:58 följande:

    Herregud vilket bra svar. Du träffar mitt i prick Bjoer. Tack för ditt inlägg. Du har alldeles rätt i det du skriver. Tack igen. 


    Hur går det för dig, Maken?

    Tog du fasta på Bjoers förslag eller är ni kvar på samma punkt?
  • Plupp73

    Det här låter som någonting min bästa väns man hade kunnat skriva. Otroligt fin beskrivning av ett äktenskap där man inte klarar att prata med varandra om det viktiga, och räds djupet.

    Skulle nog säga att min bästa väninna fungerar precis som din fru i sitt äktenskap, och jag förstår ju att det gör hennes man helt utom sig av förtvivlan, för de kommer på det sättet inte varandra nära, år efter år. Jag ser att han gärna vill ha den intimitet hon aldrig förmår att ge honom, hon har lågt självförtroende och en djup skräck för att släppa människor inpå livet, framförallt genom samtal och genom ord.

    Jag vet inte vad jag skall råda dig.

    Har hon någon nära vän, har hon djup relation till någon annan?

Svar på tråden Vi kan inte prata med varandra