• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Sola13
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 09:08:40 följande:

Hej, här har vi en till som varit lite inaktiv det senaste men jag har en fråga till er som använt provera i kombination med er letrozolkur. 

Jag fick ännu en gång starta om letrozolkuren med provera då varken enkel eller dubbel dos gav någon ägglossning för mig, men nu ska jag äntligen få följa upp med VUL så jag är igång igen. 

Denna gången var dock min första blödningsdag rätt "mesig" och jag undrar om den räknas som dag 1. Vid 10.00 kom det blod på pappret då jag torkade mig och det fortsatte så under hela dagen men dock med endast en liten synlig blödning i trosskyddet på hela dagen. Det blev inte mer än så och både igår och idag har mensen varit riklig.

Hur har ni gjort? Hade ni räknat det som första blödningsdag och börjat med letrozolen idag? 

Jag brukar också få så ett par dagar innan den ?riktiga? mensen drar igång, personligen räknar jag dag 1 som den dagen det drar igång lite mer och framförallt den dagen som jag får min grova mensvärk. Har alltid hade problem med grov mensvärk första dagen på mensen, sedan jag slutade med p-ring får jag ibland spotting före mensen, men räknar alltså inte det som en mensdag. Men det är så klart olika hur man ser på det och vad som funkar från person till person :) känner du dig osäker kan du ju alltid ringa din gyn och fråga hur du ska göra. lycka till, håller tummarna för ert bra vul!
  • Steeph
    Anonym (lollo) skrev 2021-08-18 12:12:58 följande:

Usch, känner med dig! :( Min ÄL var jättesen denna månad, så hoppas att det är detsamma för dig med.

Genomgår du fertilitetsutredning nu? Isåfall borde de ju se om det finns ägg tänker jag.

Ja det verkar vara segt denna månad. Är på cd 17 och fick blinkande gubbe igår och idag. Ska på VUL på måndag, så får vi se vad det visar. Man blir ju tokig när kroppen inte beter sig som den brukar
  • Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-08-20 10:12:10 följande:
    Jag brukar också få så ett par dagar innan den ?riktiga? mensen drar igång, personligen räknar jag dag 1 som den dagen det drar igång lite mer och framförallt den dagen som jag får min grova mensvärk. Har alltid hade problem med grov mensvärk första dagen på mensen, sedan jag slutade med p-ring får jag ibland spotting före mensen, men räknar alltså inte det som en mensdag. Men det är så klart olika hur man ser på det och vad som funkar från person till person :) känner du dig osäker kan du ju alltid ringa din gyn och fråga hur du ska göra. lycka till, håller tummarna för ert bra vul!

Min klinik är så svår att få tag på.. ringer man så ringer de upp dagen efter och först då bokar de in ett telefonmöte med läkaren jag har, så det brukar dröja ca 3 dagar innan man får kontakt med honom. 

Men jag gör så att jag väntar en dag till och börjar imorgon istället, verkar ju funka fint för dig :D 

Har du fått någon temphöjning ännu? :) 

• Jenniepennie031

Hej! Undrar om det är någon i tråden som fått sen ÄL trots Letrozol? Dvs typ mellan cd 25-35 eller liknande? Eller ska man utgå från att det inte blir någon ÄL denna månad och börja om med Provera? Har tidigare fått mellan cd 16-23 ungefär - men denna cykel blir det bara blankt på stickorna. Så tröttsamt

• Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 15:43:33 följande:

Hej! Undrar om det är någon i tråden som fått sen ÄL trots Letrozol? Dvs typ mellan cd 25-35 eller liknande? Eller ska man utgå från att det inte blir någon ÄL denna månad och börja om med Provera? Har tidigare fått mellan cd 16-23 ungefär - men denna cykel blir det bara blankt på stickorna. Så tröttsamt

På enkel dos fick jag ingen ägglossning och började om med Provera på cd 28. Andra gången på dubbel dos fick jag LH stegring (glad gubbe) både på

Cd 25 och cd 33, men dock utan temphöjning och ägglossning. Men som svar på din fråga så kan det dröja tyvärr, har läst om flera som fått äl sent trots letrozol..
  • Jenniepennie031
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 16:11:13 följande:

Vilken cd är du på nu?

Tack för svar! Är på CD 24. Har tidigare fått ÄL på enkeldos 2 ggr. Sen fick jag missfall och då blev det lite som nu - ingen ÄL trots Letrozol. Fick mens dag 50 ungefär, men slutade testa efter cd 30 så vet inte om jag hade någon ÄL eller ej - inga flytningar som jag brukar ha iaf. Började då med dubbeldos, blev gravid, fick missfall och Provera + Dubbeldos igen. Vet inte om det är missfallet som spökar eller om jag ska behöva höja till trippeldos :/ Fick du ÄL-flyttningar när du fick utslag cd 25 och cd 33 trots att ÄL ej skedde? Fick du ta Provera eller fick du mens trots utebliven ÄL?
  • Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 16:19:13 följande:

Tack för svar! Är på CD 24. Har tidigare fått ÄL på enkeldos 2 ggr. Sen fick jag missfall och då blev det lite som nu - ingen ÄL trots Letrozol. Fick mens dag 50 ungefär, men slutade testa efter cd 30 så vet inte om jag hade någon ÄL eller ej - inga flytningar som jag brukar ha iaf. Började då med dubbeldos, blev gravid, fick missfall och Provera + Dubbeldos igen. Vet inte om det är missfallet som spökar eller om jag ska behöva höja till trippeldos :/ Fick du ÄL-flyttningar när du fick utslag cd 25 och cd 33 trots att ÄL ej skedde? Fick du ta Provera eller fick du mens trots utebliven ÄL?

Åå beklagar missfallen :( ja jag fick mycket äl-flytningar båda gångerna men ingen ägglossning och ingen mens.. jag började själv om med provera på cd 39 och fick mens nu på tablettdag 10.

Mitt nästa steg blir dubbel dos igen + VUL och förhoppningsvis ovitrelle för att få ägget att släppa. Läkaren ville alltså inte att jag skulle höja dosen till trippel trots att jag inte ägglossar på dubbel.

Har du ringt och hört med din läkare? :)
  • Jenniepennie031
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 16:30:52 följande:

Åå beklagar missfallen :( ja jag fick mycket äl-flytningar båda gångerna men ingen ägglossning och ingen mens.. jag började själv om med provera på cd 39 och fick mens nu på tablettdag 10.

Mitt nästa steg blir dubbel dos igen + VUL och förhoppningsvis ovitrelle för att få ägget att släppa. Läkaren ville alltså inte att jag skulle höja dosen till trippel trots att jag inte ägglossar på dubbel.

Har du ringt och hört med din läkare? :)

Okej, fan va lurigt att man kan få alla symptom men ändå inte ägglossa :( Jag får väl göra samma sak - vänta ett tag till och annars ta en Provera-kur. Jag tänker att jag kör ännu en cykel med dubbeldos - annars ska jag kontakta Gun igen.

Har dubbeldos fungerat innan för dig eller var detta första gången?
  • Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 22:25:38 följande:

Okej, fan va lurigt att man kan få alla symptom men ändå inte ägglossa :( Jag får väl göra samma sak - vänta ett tag till och annars ta en Provera-kur. Jag tänker att jag kör ännu en cykel med dubbeldos - annars ska jag kontakta Gun igen.

Har dubbeldos fungerat innan för dig eller var detta första gången?

Ja det är verkligen sååå frustrerande, men det låter som en bra idé!! Detta var första gången med dubbel för mig :)
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?