Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Så du tänker sätta dig i djupare skuld, bara för att du kan...? Låter ju väldigt genomtänkt..... Skuldsanering innebär ju inte att hela skulden försvinner, bara en del av det, och om de redan tagit beslutet så kommer du dessutom få en betalningsanmärkning, alltså redan innan saneringen börjar. Är du säker på att du verkligen fortfarande har bra kreditvärdighet?

    Har du hört talas om second hand förresten?? Du kan få jättefräscha kläder för en bråkdel av vad det kostat i butik, utan att gräva ner dig ännu mer i skuld.

  • Anonym (Anonym)

    Sedan kan man också vända sig till Svenska kyrkan om man behöver kläder, eller varför inte till den andra föräldern eller andra släktingar. Tidiga julklappar kan man kalla det.

    Kolla Marketplace på fejjan, där säljs väldigt mycket kläder också.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:29:27 följande:
    Ja precis, bara för att jag kan isf.

    Jo, hela skulden försvinner, inte en del bara.

    De har inte tagit beslutet, fortfarande bra kreditvärdighet.
    Jag vet att hela skulden avskrivs, du betalar bara av en del av den, men det kommer ändå ta flera år.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:42:03 följande:
    Varför inte?

    Damen på KFM trodde det.
    Mm, det var innan hon fattade vad du hade för idiotiska planer på att förstöra din ekonomi ännu mer. Och hon har inte lovat nånting, hon har sagt att hon TROR att du kan bli godkänd. Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken vet du.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:40:56 följande:
    Skuldsaneringen kommer inte ansökas förrän om kanske 6 mån. Och då undrar jag vad tex 10000 gör för skillnad i bedömningen, för att köpa kläder. Har 0 i inkomst just nu i väntan på akassa. Folk tar ju sms lån för att dricka upp?
    Ok, nu blir det ju skrattretande... Du har inte ens ansökt och är så himla tvärsäker på att du kommer att bli godkänd.

    Skillnaden blir som andra påpekat att du motverkar din egen skuld genom att ytterligare bygga på den, alltså helt tvärt emot att "du har gjort vad du kan för att betala dina skulder". Så nej, du blir inte ens godkänd. Enda anledningen att jag påpekar det är för dina barns skull, annars hade du gärna kunnat få bränna ditt liv på egen hand genom att dra på dig mer skulder.

    10 000:- kan du inte jämföra med resten av skulden utan bara iom sig själv, och det är verkligen inget att ignorera. Sedan undrar jag om dragkedjorna till kläderna kommer i 18k guld eller om det möjligen är inlagda diamanter i kragen eller nåt, för den summan innebär i min värld en helt ny garderob för två vuxna.
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:45:29 följande:
    Även om det handlar om lån för bla mat och kläder? Har inte skusan än.
    Gå till soc om du är i akut behov av matpengar, de ska i så fall kunna ge dig kuponger att handla för i matbutiker. Och sen är frågan om ni verkligen är i akut behov av de där lyxjackorna eller om de nuvarande håller en säsong till, eller om ni verkligen inte hittade något på second hand.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:27:03 följande:
    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt. Men om du nu tänker att ts har tre barn och skall köpa vinterkläder till alla tre.

    Overall plus skor landar lätt på 2000 per barn om du köper nytt av inte billigaste märke. Sedan en 500 till på mössor och vantar (1000 om man vill ha mer än en uppsättning). Du ser hur snabbt det går va? Nu är vi uppe i 3000 på ett barn. Alltså nästan 10.000 på tre barn.

    Sedan är det helt befängt att ts i som situation skulle köpa nya kläder av bättre märke. Men inte krävs några dragkedjor i guld för att lyckas med det
    Skämtar du....? En jacka eller overall för max 350:- och ett par skor för upp till 250:- kostar för tre barn 1800:- totalt och man köper inte märkeskläder om man är så fattig att man behöver ansöka om skuldsanering, har noll i inkomst och funderar på att ta ytterligare lån. Även utan den bilden, om man har dålig ekonomi så köper man inte dyra märkeskläder. Två mössor och två par vantar per barn sammanlagt max 500:- för alla tre, då räknar jag även med att man på vantarna kan lyckas få mer än två par per barn inom den summan.

    Så "dina" fattiga märkesbarn behöver 9000:- för att kunna klä sig inför vintern och "mina" beräknade medelsvenssonbarn klarar sig på 2300:- sammanlagt. Och då pratar vi fortfarande nyköpt i butik, inte second hand ens.

    Där ser man skillnaden i tankesätt mellan personer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:27:03 följande:
    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt.
    Jag vill påpeka att jag inte försöker vara otrevlig i mitt längre svar, men vi tänker verkligen olika, och det är sånt som kan vara avgörande om man inte har så mycket att röra sig med. Även med en större inkomst skulle jag aldrig lägga de summor du nämnde.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:48:40 följande:
    Såhär. En overall på Lindex kostar mellan 600-900. Ska du ha en för 350 antar jag att det är typ icamaxi som gäller? Vilket absolut inte är fel.

    Jag kan tycka att det till viss del är försvarbart att köpa dyrare märken såsom reima och ullplagg ja. Det gör jag alltid. MEN. Själv skulle jag aldrig lägga en 1000-lapp på overall. Jag handlar alltid när det är MINST 50% rea.

    Ullplagg är garanterat värt att lägga pengarna på, för andrahandsvärdet är så pass högt att det i slutändan hade varit dyrare att lägga pengar på plagg i bomull som sedan inte är värt mer än 50 kronor om man ska sälja.

    Sedan är naturligtvis med i beräkningen att barnen ärver av varandra. Så att flera barn skulle behöva nytt varje år är inte heller rimligt att anta.

    Gällande skor så vill jag att de håller en säsong (samm här, själv handlar jag aldrig till ordinarie pris). Min erfarenhet av skor som till ordinarie kostar så lite som 300 är att de inte håller.

    Som sagt. Det är inte att tänka på för ts att köpa så fyra kläder. Det enda rimliga är att köpa begagnat i det läget. Jag iftpgsäetter bara ditt överdrivna påstående om att fdragkedjorna skulle vara gjorda i guld. För de små summor du nämner kommer man som sagt inte ens undan med på Lindex
    Jag brukar handla på HM, och förut väldigt mycket på Gekås. Det har aldrig varit problem med varken kvalitet eller pris i de butikerna :) Vill man inte det finns ju kläder där man minst anar det, just Ica kanske. Om man är ute i god tid och tar vara på klädrean så kan man göra riktiga klipp som du också säger. Men enligt min erfarenhet av barn och skor spelar prislappen ingen roll, de går åt i samma takt ändå. Jag räknade nu bara nypris för samtliga "tre" barn, inte att de ärver, men då blir ju summan mycket mindre.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 14:15:25 följande:
    Jag ifrågasätter som sagt inte att det inte går att handla billigare. Bara din överdrift om att det skulle vara så svårt att komma upp i dom summorna
    Mitt svar var inte så mycket om det var svårt eller inte utan mer att man inte måste köpa de dyraste kläderna på marknaden, ens bland vanliga utbudet. Om jag skulle ha dåligt med pengar skulle jag verkligen inte titta på den nivån av prislappar, så visst kan man slänga bort sina pengar men en halvt vettig människa förstår ju att man inte kan göra det just då.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 17:51:50 följande:
    Nej men du besvarade min kommentar om hur lätt det är att komma upp i dom summorna med ?skämtar du?.

    Och jo. Jag tror att det är ganska representativt. På förskolorna hos oss, jag jag har arbetat som vikarier på typ tio förskolor samtidigt. Så kan jag säga att MÅNGA barn har NYA vinterkläder från Didriksson eller reima. Samma sak med regnkläder, och skor från Ecco. Så ja, jag tror många kommer upp i de summorna Iaf till första barnet. Jag säger inte att det är rimligt, men konstaterat att många faktiskt gör så.

    Det är som sagt oavsett inte rimligt för ts att köpa så dyra kläder
    Nja, på dig lät det som att det var rätt så självklart att det är så mycket kläder kostar, och det är inte sant.

    På vår fsk har en del av barnens föräldrar också märkeshysteri men det är inget som drabbat oss, tack och lov ;)

    Men jo, jag tycker det är orimligt av ts OM hon nu skulle ge sig på att köpa dyra märkeskläder, eller dyra kläder öht. Fast vi verkar ju tycka lika på den punkten ändå. Så jag förstår ATT man kan komma upp i de summorna så klart, men det känns mest som att det är konsumtionshysteri bakom många familjers inköp.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 18:14:55 följande:
    Det var inte vad jag menade, men förstår naturligtvis om du tolkade det så.

    Det jag menar är helt enkelt att man lätt kan komma upp i de summorna om man köper nya kläder av de ?dyrare? märkena, vilket många verkar göra. Det var ju ett svar till frågan (som inte var ställd av dig om jag minns rätt) hur ts skulle komma upp i dom summorna och att dragkedjorna Isf skulle vara gjorda i 18k guld.

    Sedan ser jag det inte alltid som konsumtionshysteri att välja de dyrare märkena. Vi gör det av flera skäl, de passar oss bäst ur många aspekter och jag kan oftast sälja vidare till samma pris jag köpt, eller med väldigt litet tapp, då jag alltid handlar när det är riktigt bra rea.

    Jag är extrem gällande reabiten. Hos oss handlar garanterat majoritet till ordinarie priser
    Så skönt att vi kan tycka lite olika, men så väldigt lika ändå! :) Inte alltid det händer på FL haha!

    Jag skulle inte orka hålla på att sälja vidare, vänta på köpare och allt det där. Om vi har kläder som är i brukbart skick åker det oftast till second hand typ RK eller Erikshjälpen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 21:24:57 följande:
    Jag tackar också för input. Du kommer inte bli mer drabbad än av andra skattemässiga kostnader, det är banker som kommer drabbas av nedskrivningarna och jag är helt skrupelfri när det kommer till det, noll skam faktiskt.

    Detta var mer en fundering jag hade, om nån gjort liknande. Vet att många bunkrar inför skusan och är jag beviljad en kredit så varför inte, det ingår ju i deras egen riskbedömning som ger mig den för att vara lite krass.
    Jaa det kan ju du tro, tills den dagen när de kollar igenom din ekonomi och ser att du dragit på dig ännu mer skulder istället för att försöka betala av nånting!
  • Anonym (Anonym)
    elmadumle skrev 2020-10-24 22:31:33 följande:
    Jo,  när skuldsaneringen är avslutad har man inga skulder mer, man betalar en viss procent av skulderna sedan skrivs resten av och man är helt ren sen.
    Jag VET, har redan sagt det redan, jag uttryckte mig fel bara!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 15:13:26 följande:
    Precis. Därav min fråga här från början, om någon tänkt i liknande banor. För i de två exemplen ovan är ju resultatet detsamma = lån man inte kan betala, ingen vet ju att det är medvetet eller inte. Jag hade ju kunnat shoppa loss i god tro på avbetalning, iom att skulderna inte uppkommit officiellt än.
    Men din skuldsanering hänger ju inte bara på att du har en massa skulder utan att du också först gjort ALLT för att försöka betala av dem, och om du då efter att de här skulderna börjat trilla in, börjar "shoppa loss" så kommer de att anse att du inte ens försökt betala av en enda krona på dina skulder, och då lär du kunna få ett nej.
Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering