• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 13:02:35 följande:
    Det är fel. Om de inte längre är tillsammans, "blir" de inte hyresvärd och hyresgäst för det. Den som bor i den andras bostad blir inneboende. Inneboende har ingen uppsägningstid.
    Skönt att du vet bättre om sånt än advokater :) Inneboende har definitivt uppsägningstid, bara så du vet, och man blir inte inneboende bara för att man gjort slut. Även om relationen kraschar så har alltså den tidigare sambon rätt till uppsägningstid. Om du hade läst citatet lite noggrannare så kanske du hade förstått att de är att räkna som "hyresvärd" och "hyresgäst".
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 14:00:30 följande:

Fast nu handlade om sambons dåliga beteende.Han kunde ha steriliserat sig redan eller använd gummi,eller hur ?Oavsett åsikter hit och dit ,så är hans beteende dålig .

Du vet väl att inget preventivmedel är 100% säkert? De kan mycket väl skyddat sig, gjort allt rätt, och ändå blivit gravida.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 14:00:30 följande:

Fast nu handlade om sambons dåliga beteende.Han kunde ha steriliserat sig redan eller använd gummi,eller hur ?Oavsett åsikter hit och dit ,så är hans beteende dålig .

Ja det kunde han. Men nu är skadan skedd.
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 15:28:18 följande:
    Varför ska man skydda skitstövlar?Bara min åsikt idag.
    Skydda skitstövlar?
    Ts har precis lika mycket skuld till att graviditeten blev till. Precis som hon har rätt att välja abort eller behålla, så kan pappan välja betala eller va närvarande. 
    Han står inte och ljuger och lovar det ena eller andra, utan ts vet redan nu att hon kommer bli ensamförälder om hon väljer att behålla. Hade han varit en skitstövel så hade han lovat guld och gröna skogar, och sen när babyn var född hade han gjort slut och sagt att han inte ville ha med dem att göra mer.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Laura) skrev 2020-12-05 15:54:54 följande:

Du vet väl att inget preventivmedel är 100% säkert? De kan mycket väl skyddat sig, gjort allt rätt, och ändå blivit gravida.

Är inte alls förvånad hur vissa män beter sig.Bara den här situationen bevisar detta återigen.
  • Anonym (Sanna)
    Johan70 skrev 2020-12-05 13:04:16 följande:

Jag tror att du läser om frågor som inte rör samma förhållande som detta.

Jag har läst om personer som är samboi en hyresrätt som enbart den ene står på kontraktet för men där båda har varit ,ed om att betala hyran. Drt framgår då att lägenheten inte ingår i det gemensamma och att den som inte står på kontraktet därför kan tvingas flyttas ut. I det sammanhanget räknas den före detta sambon som motsvarande inneboende och har 3 månaders uppsägningstid (om inget annat kommits överens om)

Jag tycker att det låter likt ts situation..
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 15:28:18 följande:

Varför ska man skydda skitstövlar?Bara min åsikt idag.

Så man är skitstövel för att man inte vill ha barn?
  • Missermajser

Då tycker jag du ska flytta och göra abort. Flytten därför att ni inte drar jämt och han orkar inte fler. Du förstör ju hans liv för gott och han förstör ditt.

Abort därför att det är bättre du skaffar en barn till med någon som vill så slipper du förstöra ett barns liv med en förälder som inte vill.

• FuckGoggleAskMe

I fallet som länkas, är A och B sambos, A står på hyreskontraktet, och ber B flytta ut. Ingen uppsägningstid, enligt svaret.

Detta medför att ifall den ena sambon däremot införskaffar hyreslägenheten med avsikten att bo där ensam och den andre samboflyttar in i efterhand, ska lägenheten inte räknas som samboegendom och därmed inte ingå i en bodelning. Detta innebär i praktiken att den sambo som står för hyreslägenheten (hyreskontraktet), i princip rätten att be den andre sambon att flytta ut omgående. I och med att situationen rör ett samboförhållande, är reglerna om uppsägningstid för inneboende inte tillämpliga i det här fallet.

lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-kasta-ut-sin-sambo-fran-lagenhetenägenhet+separation

• Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Vilken jävla gris han är.

Du ska lämna honom hoppas jag?

Han kan inte tvinga er att flytta över en natt.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort