• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Johan70
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 10:23:18 följande:
    Du har fel. Han måste ge henne en skriftlig uppsägning om han ska kunna hävda sin rätt och efter det har hon tre månader på sig att flytta. Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, hon har besittningsrätt. Man kan inte bara slänga ut en person från deras hem.
    Nej, han är inte hennes hyresvärd, hon har inte varit hyresgäst eller inneboende.

Om hon håller sig kvar sedan de har bestämt sig att inte bo ihop längre, gör hon intrång på hans bostad och han kan i princip få KFM att slänga ut henne med en gång. Sedan brukar det ju inte gå så långt, men principiellt är det så.
  • Johan70
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-05 11:00:07 följande:
    Då får man underhållsstöd via FK som sedan begär in pengarna från pappan, och betalar han inte då får han en skuld till dem. Så smita går inte.
    Jo, det är klart att det går att smita, det skriver du ju själv.

Hon kommer att få underhåll via FK om han inte betalar, så hon blir inte utan (under förutsättning att FK har en vettig handläggare, det förekommer brister där också). Men han kan smita från att betala ändå. Hans skuld blir till FK, men det finns många människor i det här landet som har stora skulder av det slaget som aldrig betalas.
  • smulpaj01
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-05 09:43:16 följande:

Jag täbker att det här är viktigt. Bor du där det är svårt att få tag på nytt boende, kolla upp dina rättigheter.

Ts ungar är små och de är inte gemensamma. Mao kan de inte ha bott ihop särskilt länge. Hans barn är tonåringar och har troligen bott i pappas lägenhet länge, kanske hela livet. Att då försöka ta DERAS boende vore helt sjukt förkastligt så det hoppas jag VERKLIGEN inte att hon ens försöker med. Då får hon bo i andra hand, hos föräldrar eller vänner tills hon hittar något eget!
  • smulpaj01
    Johan70 skrev 2020-12-05 12:01:47 följande:

Jo, det är klart att det går att smita, det skriver du ju själv.

Hon kommer att få underhåll via FK om han inte betalar, så hon blir inte utan (under förutsättning att FK har en vettig handläggare, det förekommer brister där också). Men han kan smita från att betala ändå. Hans skuld blir till FK, men det finns många människor i det här landet som har stora skulder av det slaget som aldrig betalas.

Ja men det skadar ju bara honom, för ts skiter väl totalt i det!
  • Johan70
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 12:06:03 följande:
    Ja men det skadar ju bara honom, för ts skiter väl totalt i det!
    Vi får hoppas att det bara skadar honom. Jag har en bekant som har varit med om att försäkringskassehandläggare har varit obenägna att betala ut pengar för underhåll i en sådan här situation och då hade mannen ändå begått brott mot såväl kvinnan som barnet.
  • smulpaj01
    Johan70 skrev 2020-12-05 11:59:09 följande:

Nej, han är inte hennes hyresvärd, hon har inte varit hyresgäst eller inneboende.

Om hon håller sig kvar sedan de har bestämt sig att inte bo ihop längre, gör hon intrång på hans bostad och han kan i princip få KFM att slänga ut henne med en gång. Sedan brukar det ju inte gå så långt, men principiellt är det så.

Kollade upp det där med 3 månaders uppsägningstid och det stämmer att han får kasta ut ts omgående och byta lås om han vill. 3 månader gäller bara vid inneboende kontrakt, inte när man är sambos. Detta visste jag inte då jag själv alltid har gett 3 mån när jag velat att nån ska flytta. Fast då har vi alltid varit överens
  • smulpaj01
    Johan70 skrev 2020-12-05 12:20:23 följande:

Vi får hoppas att det bara skadar honom. Jag har en bekant som har varit med om att försäkringskassehandläggare har varit obenägna att betala ut pengar för underhåll i en sådan här situation och då hade mannen ändå begått brott mot såväl kvinnan som barnet.

Av vilket skäl? Jag har fått från FK från start och "pappan" lär ha en stor obetald skuld nu.
  • Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 11:59:09 följande:

Du kan inte lagen, läs på innan du svarar igen. 
  • smulpaj01
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 12:29:04 följande:

Från lawline:

Ni har haft ett samboförhållande och därmed är reglerna för uppsägningstid för inneboende inte tillämpligt. Det finns undantag i sambolagen, men dessa gäller endast om det finns barn med i bilden.
  • Johan70
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 12:29:04 följande:
    Jo, jag kan lagen.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort