• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Q)
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 12:34:09 följande:
    Från lawline:

Ni har haft ett samboförhållande och därmed är reglerna för uppsägningstid för inneboende inte tillämpligt. Det finns undantag i sambolagen, men dessa gäller endast om det finns barn med i bilden.
    Johan70 skrev 2020-12-05 12:43:09 följande:
    Jo, jag kan lagen.
    Citerat från en advokatfirma: I den situation lägenheten är den ena sambons egna och inte ska ingå i någon bodelning är den som äger boendet att betrakta som hyresvärd och den som bor hos ägaren dennes hyresgäst. Man har som hyresgäst rätt till en uppsägningstid på tre månader.

zeijersborger.se/fraga-advokaten/kan-min-sambo-kasta-ut-mig-fran-lagenheten/

• Anonym (Sanna)
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 12:22:39 följande:

Kollade upp det där med 3 månaders uppsägningstid och det stämmer att han får kasta ut ts omgående och byta lås om han vill. 3 månader gäller bara vid inneboende kontrakt, inte när man är sambos. Detta visste jag inte då jag själv alltid har gett 3 mån när jag velat att nån ska flytta. Fast då har vi alltid varit överens

Jag hittar jättemånga källor som säger motsatsen, bland annat lawline. Också att det gäller för den utflyttande som inte står på kontraktet. Denne är då skyldig att betala halva hyran (eller den fördelning av hyran som de tidigare haft) u der 3 månader.

Är det dock så att den som står på kontraktet betalat hela hyran under den tid de bott tillsammans kan det nog vara annat som gäller.
  • Johan70
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 12:26:38 följande:
    Av vilket skäl? Jag har fått från FK från start och "pappan" lär ha en stor obetald skuld nu.
    Skälet var, vad jag förstod, handläggare som obstruerade och inte följde reglerna.
  • Johan70
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 12:46:17 följande:
    Johan70 skrev 2020-12-05 12:43:09 följande:
    Jo, jag kan lagen.
    Citerat från en advokatfirma: I den situation lägenheten är den ena sambons egna och inte ska ingå i någon bodelning är den som äger boendet att betrakta som hyresvärd och den som bor hos ägaren dennes hyresgäst. Man har som hyresgäst rätt till en uppsägningstid på tre månader.

zeijersborger.se/fraga-advokaten/kan-min-sambo-kasta-ut-mig-fran-lagenheten/

Det är fel. Om de inte längre är tillsammans, "blir" de inte hyresvärd och hyresgäst för det. Den som bor i den andras bostad blir inneboende. Inneboende har ingen uppsägningstid.
  • Johan70
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-05 12:52:09 följande:
    Jag hittar jättemånga källor som säger motsatsen, bland annat lawline. Också att det gäller för den utflyttande som inte står på kontraktet. Denne är då skyldig att betala halva hyran (eller den fördelning av hyran som de tidigare haft) u der 3 månader.

Är det dock så att den som står på kontraktet betalat hela hyran under den tid de bott tillsammans kan det nog vara annat som gäller.
    Jag tror att du läser om frågor som inte rör samma förhållande som detta.
  • Just Precis
    NuxVomica skrev 2020-12-05 09:16:09 följande:

Hej,

Jag gjorde abort när ett förhållande tagit slut, och jag upptäckte att jag var gravid. Jag ville behålla barnet men mannen var stenhård. Han gav sig inte förrän jag gjort abort. Jag har ångrat detta beslut i 28 år nu. Och  jag kommer att ångra mig så länge jag lever.

Jag mådde mycket dåligt efter aborten och var suicidal i många år efter. Min dotter var 2,5 år då, och jag orkade inte vara en bra mamma till henne. 

Ta kontakt med Livlinan och prata med någon där innan du tar detta oåterkalleliga beslut.

Jag arbetar nu med att skicka ut baby-boxar till kvinnor - och deras män, som blivit oplanerat gravida. Det är ett sätt som jag arbetar på för att gottgöra att jag gjorde abort.

manniskovarde.se/jourlinje/

Önskar dig lycka till!

Hur fan kan fyra vuxna människor gå in och ogilla detta inlägg? Hon skriver om sin upplevelse, hur dåligt hon har mått, och uppmanar TS, som helt uppenbart har vacklat i sitt beslut, att tänka noggrant på saken och inte låta sig pressas till något. - Vilken jävla skitåsikt! tänker då fyra personer. Alltså va?!!!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Vilken vedervärdig man TS. Lider med dig! Jag hoppas att du har stöd från vänner och familj.
  • Anonym (Mia)
    Ess skrev 2020-12-05 09:24:25 följande:

Nä han bestämmer inte, MEN ts har redan två barn och att bli ensamstående med tre barn är väl inget som någon drömmer om. 

Behåller hon barnet så kommer hon få ta en betydligt större smäll än om hon gör abort. Han kommer betala underhåll, men allt annat kommer hon att få lösa på egen hand. 

Fast nu handlade om sambons dåliga beteende.Han kunde ha steriliserat sig redan eller använd gummi,eller hur ?Oavsett åsikter hit och dit ,så är hans beteende dålig .
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 14:00:30 följande:

Fast nu handlade om sambons dåliga beteende.Han kunde ha steriliserat sig redan eller använd gummi,eller hur ?Oavsett åsikter hit och dit ,så är hans beteende dålig .

Det framgår inte att de inte försökt skydda sig.

Ts skriver själv att han inte mår bra, och nu när det ändå råkat bli en graviditet så måste han också ha rätt att säga hur han känner. Visst han kunde sagt det annorlunda, men det förändrar ändå inte det faktum att han inte vill och orkar med ett litet barn.

Vill ts behålla barnet så står det henne fritt att göra det, men hon kommer bara få underhållet från honom.

Varför ska man sätta ett barn till världen som helt säkert kommer få en förälder som inte vill ha det och inte kommer befatta sig med det, som dessutom mår dåligt redan nu?
  • Anonym (Mia)
    Ess skrev 2020-12-05 14:56:08 följande:

Det framgår inte att de inte försökt skydda sig.

Ts skriver själv att han inte mår bra, och nu när det ändå råkat bli en graviditet så måste han också ha rätt att säga hur han känner. Visst han kunde sagt det annorlunda, men det förändrar ändå inte det faktum att han inte vill och orkar med ett litet barn.

Vill ts behålla barnet så står det henne fritt att göra det, men hon kommer bara få underhållet från honom.

Varför ska man sätta ett barn till världen som helt säkert kommer få en förälder som inte vill ha det och inte kommer befatta sig med det, som dessutom mår dåligt redan nu?

Varför ska man skydda skitstövlar?Bara min åsikt idag.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort