• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Man)

Gör inte abort om du känner själv att du vill ha barnet.

Din känsla och önskan i detta är viktigare än allt annat.

Om du låter dig pressas till abort kommer du aldrig förlåta honom, kanske inte dig själv heller, längre fram i livet.

Som fler har sagt, börja planera för ett liv utan mannen, det kommer inte funka om du vill leva ett lyckligt liv.

Fy fan vilket as!

• Anonym (Fia)

Behåll barnet och lämna honom. Så får han sin tid för sig själv. Kanske han kan då få tid att fundera på att bli delaktig i sitt barns liv. Tror att du klarar dig alldeles utmärkt med barnen utan honom. Men han sviker dig stort när han hotar dig så. Han är inget att ha när det stormar.

• Anonym (Ida)

Det där är inte kärlek TS. Han älskar bara sig själv. Så sorgligt att du hamnat här.

Du kan göra abort, bo kvar och låtsas att han älskar dig, och försöka glömma, eller så är du kvar och ser till att få lägenheten då du faktiskt är gravid och har större rätt till den än han. Ni är sambos, det spelar ingen roll att han står på kontakter.

• Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

• Egon den stora
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Stor risk att du ångrar dig. Ska du fortsätta leva med någon sin behandlat dig så här?
  • Anonym (Ledsen)
    Egon den stora skrev 2020-12-05 07:54:13 följande:

Stor risk att du ångrar dig. Ska du fortsätta leva med någon sin behandlat dig så här?

Nej, detska jag inte.
  • Anonym (Mia)

Han är egoistisk.Han bestämmer inte över dig!Det var han som gjorde dig gravid,så han får skylla på sig själv.Det är kvinnor som får ta smällen ,män behöver inte gå genom abort i sin kropp och därför struntar i det fullständigt.Trött på det där.

• NuxVomica

Hej,
    Jag gjorde abort när ett förhållande tagit slut, och jag upptäckte att jag var gravid. Jag ville behålla barnet men mannen var stenhård. Han gav sig inte förrän jag gjort abort. Jag har ångrat detta beslut i 28 år nu. Och  jag kommer att ångra mig så länge jag lever.

Jag mådde mycket dåligt efter aborten och var suicidal i många år efter. Min dotter var 2,5 år då, och jag orkade inte vara en bra mamma till henne. 

Ta kontakt med Livlinan och prata med någon där innan du tar detta oåterkalleliga beslut.

Jag arbetar nu med att skicka ut baby-boxar till kvinnor - och deras män, som blivit oplanerat gravida. Det är ett sätt som jag arbetar på för att gottgöra att jag gjorde abort.

manniskovarde.se/jourlinje/

Önskar dig lycka till!

• Ess
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 09:08:14 följande:
    Nej, detska jag inte.
    Jag tycker du tagit rätt beslut, både med aborten och att separera.
    Hoppas du hittar nytt boende hyfsat snabbt, sedan kan du fokusera på de barnen du redan har. Skulle du vilja ha ett tredje barn, så är det bättre att vänta tills du hittat en man som vill ha barn och som blir glad när pluset kommer.
    Lycka till!
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 09:13:40 följande:

Han är egoistisk.Han bestämmer inte över dig!Det var han som gjorde dig gravid,så han får skylla på sig själv.Det är kvinnor som får ta smällen ,män behöver inte gå genom abort i sin kropp och därför struntar i det fullständigt.Trött på det där.

Nä han bestämmer inte, MEN ts har redan två barn och att bli ensamstående med tre barn är väl inget som någon drömmer om. 
    Behåller hon barnet så kommer hon få ta en betydligt större smäll än om hon gör abort. Han kommer betala underhåll, men allt annat kommer hon att få lösa på egen hand. 
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort