• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Johan70
    Anonym (K) skrev 2020-12-05 00:32:28 följande:

För det första: Han kan inte slänga ut er. Det är ert hem. Om jag minns rätt gäller tre månaders uppsägningstid.

För det andra: ...

Nej, hon skriver att bostaden är hans. Om han redan bodde där innan hon flyttade in, har han all rätt att be henne att flytta. Det finns ingen särskild uppsägningstid i en sådan här situation där de är sambor, det finns det bara om det handlar om hyresvärd - hyresgäst.
  • Johan70
    Physalis skrev 2020-12-04 10:35:53 följande:

...

Läs på om dina rättigheter kring lägenheten och annat du undrar över. Oftast har man juridiken på sin sida, ...

Hon skriver att lägenheten är hans. Om han redan hade den innan hon flyttade in, är den hans och hon behöver flytta om de inte skall bo ihop längre.
  • smulpaj01

Detta skulle jag tolka som att han vill att du flyttar, punkt! Abort eller inte, ert förhållande är över nu. Jag ser att du bokat tid för abort och jag hade med största sannolikhet också gjort det.

Samtidigt kan jag också förstå honom på så sätt att ni redan har 4 ungar varav hans börjar bli stora och självgående. Då vill många nog inte starta om med en bebis, räcker med dina småungar.

Hoppas du hittar nytt boende snabbt. Önskar dig all lycka till!

• Johan70
    Ess skrev 2020-12-05 09:24:25 följande:
    Nä han bestämmer inte, MEN ts har redan två barn och att bli ensamstående med tre barn är väl inget som någon drömmer om. 
    Behåller hon barnet så kommer hon få ta en betydligt större smäll än om hon gör abort. Han kommer betala underhåll, men allt annat kommer hon att få lösa på egen hand. 
    Det är inte ens säkert att han kommer att betala underhåll. Många försöker smita från det, trots att de har skyldigheten.
  • smulpaj01
    Johan70 skrev 2020-12-05 09:30:05 följande:

Hon skriver att lägenheten är hans. Om han redan hade den innan hon flyttade in, är den hans och hon behöver flytta om de inte skall bo ihop längre.

Är du säker på det? Jag tror nämligen det är 3 mån som gäller även vis samboskap? Antar att de är skrivna på samma adress?
  • smulpaj01

[quote=80806373][quote-nick]smulpaj01 skrev 2020-12-05 09:34:16 följande:[/quote-nick]

Är du säker på det? Jag tror nämligen det är 3 mån som gäller även vis samboskap? Antar att de är skrivna på samma adress?

[/quote

Däremot blir jag förbannad (REJÄLT!) på de som skriver att hon ska pröva om hon har mer rätt till lägenheten så att han och hans barn måste flytta från HANS egen lägenhet. Sånt agerande är så vidrigt och helt oförlåtligt!

Det är möjligt att hon hade lyckats med det om hon behåller deras gemensamma unge och hennes små barn.

• MsFry
    NuxVomica skrev 2020-12-05 09:16:09 följande:

Hej,

Jag gjorde abort när ett förhållande tagit slut, och jag upptäckte att jag var gravid. Jag ville behålla barnet men mannen var stenhård. Han gav sig inte förrän jag gjort abort. Jag har ångrat detta beslut i 28 år nu. Och  jag kommer att ångra mig så länge jag lever.

Jag mådde mycket dåligt efter aborten och var suicidal i många år efter. Min dotter var 2,5 år då, och jag orkade inte vara en bra mamma till henne. 

Ta kontakt med Livlinan och prata med någon där innan du tar detta oåterkalleliga beslut.

Jag arbetar nu med att skicka ut baby-boxar till kvinnor - och deras män, som blivit oplanerat gravida. Det är ett sätt som jag arbetar på för att gottgöra att jag gjorde abort.

manniskovarde.se/jourlinje/

Önskar dig lycka till!

Varför hänvisar du någon som är i en uppenbar kris till en antiabort-organisation? Känns det ansvarsfullt? Eller är det viktigaste för dig att sprida propanganda?
  • Anonym (Sanna)
    sextiotalist skrev 2020-12-04 08:19:44 följande:

Då kan du upplysa honom att oavsett varför han vill att du ska flytta, så kan han inte tvinga dig. Man kan även kräva bodelning för en hyresrätt och den som har mest behov får den.

Utöver det så ska den som flyttar ha en skälig tid att hitta ett nytt boende

Jag täbker att det här är viktigt. Bor du där det är svårt att få tag på nytt boende, kolla upp dina rättigheter.
  • Anonym (Sanna)
    Johan70 skrev 2020-12-05 09:30:05 följande:

3 månaders uppsägningstid gäller ändå.
  • Dekadensen

Jag förvånas ständigt över dessa trådar.

Hur kan så många män har så svårt att begripa att oskyddat sex kan leda till graviditeter... Jag skäms å alla mäns vägnar.

Hur kan så många par inte prata med varandra? Känns rätt grundläggande att prata om saker som gäller tex skydd m.m...

Försök se det positiva bättre att din karl visar sitt rätta tryne nu och inte om något år.

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort