• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Du har tagit ett klokt beslut. Kommer du att lämna honom också? Jag hoppas det, för man kan inte ha en relation med någon som utpressar en känslomässigt och hotar med att göra en själv och ens barn hemlösa. Det går så långt bortanför gränsen att han inte ens finns med på kartan längre. Omänskligt!
  • Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 09:25:40 följande:
    Nej, hon skriver att bostaden är hans. Om han redan bodde där innan hon flyttade in, har han all rätt att be henne att flytta. Det finns ingen särskild uppsägningstid i en sådan här situation där de är sambor, det finns det bara om det handlar om hyresvärd - hyresgäst.
    Du har fel. Han måste ge henne en skriftlig uppsägning om han ska kunna hävda sin rätt och efter det har hon tre månader på sig att flytta. Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, hon har besittningsrätt. Man kan inte bara slänga ut en person från deras hem.
  • Anonym (Ia)
    Johan70 skrev 2020-12-05 09:33:19 följande:

Det är inte ens säkert att han kommer att betala underhåll. Många försöker smita från det, trots att de har skyldigheten.

Då får man underhållsstöd via FK som sedan begär in pengarna från pappan, och betalar han inte då får han en skuld till dem. Så smita går inte.
  • smulpaj01
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 10:23:18 följande:

Du har fel. Han måste ge henne en skriftlig uppsägning om han ska kunna hävda sin rätt och efter det har hon tre månader på sig att flytta. Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, hon har besittningsrätt. Man kan inte bara slänga ut en person från deras hem.

Exakt, så är det! Men han måste göra detta skriftligt om de inte gemensamt kommer överens.
  • smulpaj01
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-05 11:00:07 följande:

Då får man underhållsstöd via FK som sedan begär in pengarna från pappan, och betalar han inte då får han en skuld till dem. Så smita går inte.

Japp, mitt barns pappa har aldrig betalat underhåll. Det har jag alltid fått via FK.
  • Anonym (Q)
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 11:04:39 följande:
    Exakt, så är det! Men han måste göra detta skriftligt om de inte gemensamt kommer överens.
    Precis Plus Man kan ju ibland komma överens också, så har det varit i mina relationer men sen finns det ju de som krånglar onödigt mycket. Bäst för ts är att genast börja söka nytt boende.
  • Physalis
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Det är det som är problemet med såna här personer. De kommer hävda sig som rätt in i absurdum. Det spelar ingen roll vilken logik du lägger fram. Spara den här tråden om du börjar tvivla på dig själv, och prata med dina vänner, bekanta och släktingar så att du inte står ensam och kanske börjar tvivla på dig själv.
    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 09:32:09 följande:

Detta skulle jag tolka som att han vill att du flyttar, punkt! Abort eller inte, ert förhållande är över nu. Jag ser att du bokat tid för abort och jag hade med största sannolikhet också gjort det.

Samtidigt kan jag också förstå honom på så sätt att ni redan har 4 ungar varav hans börjar bli stora och självgående. Då vill många nog inte starta om med en bebis, räcker med dina småungar.

Hoppas du hittar nytt boende snabbt. Önskar dig all lycka till!

Jag håller med dig. Det är inget konstigt i sig att inte vilja ha fler barn oavsett anledning, däremot att skrämmas, hotas osv är förkastligt.

Jag tycker det är ett väldigt bra synsätt att se det som att han med all sin kraft och med alla metoder säger åt henne att flytta.
    Korrekturläser som en kratta
  • Johan70
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-05 09:48:26 följande:
    3 månaders uppsägningstid gäller ändå.
    Nej, det gör det inte.
  • Anonym (oplaneratgravid.se)
    Beklagar verkligen att din sambo sätter detta ultimatum!! 
    Har du kollat https://www.oplaneratgravid.se ? Där finns rätt mycket bra att läsa och även chatt. Man kan va anonym och få hjälp att reda ut tankar och känslor med nån som är van att bolla många olika scenarion vid en oplanerad graviditet. De kan också hjälpa till praktiskt med att leta bostad och bygga kontaktnät om det skulle behövas. 
    De har även en manlig rådgivare (vet inte vad som ligger bakom sin sambos reaktion, men det låter som att han skulle må bra av att bolla med någon. Det kanske finns andra sätt som han kan få möjlighet att fokusera på sig och sina behov?) 
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort