• Anonym (Kalle)

Bråk över magtröja

Min dotter går i femman.

Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Anonym (Linnea)

Tycker inte det är sexualiserande med magtröjor faktiskt. Det hade vi när vi gick i mellanstadiet, vi/de som hade det hade det försatt det var coolt. En coolare klädstil, hipp. Vad skulle vara fel med det egentligen? Men visst det var väl mest på discon man hade det :) Däremot de barn som hade kort kort kjol, urringat och dessutom magtröja var ju alldeles för mycket. Det var ju ganska olämpligt. Men en magtröja ganska oskyldigt. Nu har jag söner så jag kanske hade tänkt annorlunda om jag hade en dotter.

• Anonym (2 barns mor)

Inget att bråka över.
    Som allt annat så är det hur hon kombinerar sina kläder som räknas.
    Avklippta jeans som visar halva rumpan och magtröja, näe aldrig.
    Träningsbyxa eller andra höga byxor, linne och magtröja, ja det kan vara helt ok.
    Att som äldre småfet mamma humoristiskt klä sig fel eller osmakligt och utföra ett dansnummer framför modesökande ungdomar ledde till att mina klär sig hyggligt.

• Anonym (Linnea)

Sen är det väl dumt att ställa till ett stort bråk för detta, dra in pengar mm, så allvarligt är det ju inte.

• Anonym (R)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-09 15:53:21 följande:

Låt det bero. Hon lär inte våga ha den på sig så att du ser det nu efter att du sa ifrån. Leta efter den när hon inte är hemma så hittar du den säkert. Försök att inte skapa alltför jobbiga diskussioner om detta. 

Hade en diskussion med 13-åring för ett tag sedan. Det dök upp ett par svarta stringspetstrosor i tvätten. Förklarade att vi inte tycker det är ok för hennes ålder, och att hon får vänta tills hon är ca 15. Hon gick med på det.  Hon har inte köpt några fler och de hon köpte ligger i garderoben. Gjorde ingen jättesak av det. Försökte prata som vuxen till vuxen och att sådana plagg inte riktigt är menade för 13-åringar. 

Samtidigt tycker jag att tjejer ska kunna få klä sig fritt, men ändå - jag kan inte tycka det är ok att 13-åringar bär så sexualiserade plagg som svarta stringspetstrosor. De är så uppenbart påhittade för att behaga sexuellt, även om typ alla unga tjejer säger att det är ju inte därfööööör, det är ju för att de är så fiiiina, så fiiiint med spetstyg. Så nej, minst 15. Det finns ju så otroligt mycket kläder att välja på idag så de måste inte ha detta. 

Jag förstår att alla i denna tråden vill sina barn väl, och jag förstår känslan av att man vill att de ska fortsätta vara barn osv, det känns ju helt sjukt när dessa då börjar klä sig utmanande/sexigt. (Även om jag inte klassar en magtröja som utmanande/sexigt, men string definitivt)

Men jag tycker att det är ett väldigt känsligt ämne. Vi tjejer och kvinnor generellt har ett väldigt komplext förhållande till sex och kroppen. Vi är aldrig bra nog. Antigen är vi för pryda eller för slampiga. Det ligger mycket skam och osäkerhet där för de flesta. Därför skulle jag aldrig kommentera mina barns klädsel/förbjuda denna. I alla fall inte om underkläder som ändå inte syns. Inte heller en magtröja om den är som en avklippt T-shirt, kanske om den hade varit tight. Jag själv vågade aldrig köpa sk sexiga underkläder förns jag började tvätta själv i typ 19-års åldern. Jag ville så gärna prova, men skämdes också enormt för att jag ville det. Skämdes för mina stora bomullstrosor. Skämdes även inför lust och onani med mera. Jag växte upp med att sex var något skamfyllt och kanske lite fult som man inte pratade om. Kan tycka det känns sorgligt idag.

Vet att jag köpte mitt första par string i ungefär samma ålder när jag och en kompis varit i London på en weekend. Dessvärre bodde vi på ett hotell som hade vägglöss och därför packade jag och min familj upp min resväska ute på gräsmattan, jag hade helt glömt bort de där trosorna- och gud skammen! Min mamma skrattade bara men jag skämdes så. Önskar ingen det!

Hade kanske reagerat vid en sjukt kort kjol, nätstrumpbyxor eller liknande. Men då hade jag vinklat det som att det är för naket och att snuskgubbar och pedofiler kanske tittar på henne.

Ville bara ge input, men alla föräldrar bestämmer såklart själva hur de vill göra.
  • ljusglimtan

Var verbalt hård. Fråga henne "Är du dum i huvudet eller? Tror du att det är normalt att gå runt i såna kläder?? Ta fram tröjan nu på en gång annars får du utegångsförbud i en hel j-a 1 månad! Är det uppfattat?!" Sen när hon gör som du säger, berömmer du henne verbalt och materiellt. Säg att hon är smart och ge henne något annat hon uppskattar. Säg att du älskar henne och bara vill väl, köp något som stimulerar och utvecklar hjärnan på henne helst .. kan nog behövas

• ljusglimtan

Oj. Trodde du var mamman , som pappa gör du bäst i att hålla käft och hålla med mamman. Visa min kommentar till mamman istället. Min kommentar var riktad till henne och absolut inte till någon pappa!

• Anonym (Överdrivet)

Tycker en magtröja inte är något problem.

Hon kommer nog bara ha den en gång nu under vintern när det är kallt.

• Anonym (Kalle)

Tröjan är tajt och framhävde alla former, köpt på damavdelningen. Känns inte som ett lämpligt plagg till en elvaåring.

• Anonym (String)

Jag köpte stringtrosor när jag var 12 eftersom den största modemissen du kunde göra var om troskanten syntes. Det hade ingenting med sex att göra. Varför inte säga att hon kan ha den i sommar när vädret tillåter. Den täcker ju mer än en bikini.

• ljusglimtan
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-09 17:47:59 följande:

Tröjan är tajt och framhävde alla former, köpt på damavdelningen. Känns inte som ett lämpligt plagg till en elvaåring.

Nej det är inte det. Det är bara pedofiler som vill se barn i såna kläder
Svar på tråden Bråk över magtröja