• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Jenzia
    Dibella skrev 2021-04-21 08:11:29 följande:

När jag tog Fyremadelen igårkväll så ville det inte riktigt hållas, trots att man väntar när man drar ut nålen, så rann det ut?! Svårt att avgöra hur mkt som är i sprutorna, men 2-3 stora droppar (eller mer) rann ut över halva magen. Idag har jag ÄL flytningarna som aldrig förr...detta gör mig nojig som f*n.

Mina ÄL flytningar brukar sluta när fyremadelen drar igång. Någon annan som vart med om att det kan rinna ut efter man drar ut nålen?

Jag var mer om samma sak med min första spruta fyremadel, det rann ut några droppar. Men det var ingen fara alls. Jag hade äggviteflytningar ända fram till äggplock.
  • Jenzia
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-21 13:26:28 följande:

Nej, blev ingen insättning utan nu har jag väntat och väntat och snart förhoppningsvis ÄL och en FET. :) 

Så nervör nu när det börjar närma sig. Katastroftankarna är många. 

Nu har jag fått positivt på ägglossningsstickan, borde bli insättning på tisdag nästa vecka. Hoppas det är din tur snart!
  • Jenzia
    Estelle011 skrev 2021-04-21 09:31:24 följande:

Dricker ni kaffe under ruvning? 

Ingen kaffe och ingen cola! Eller energidryck för den delen! Det är koffeinet som inte är bra!
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-04-21 14:33:25 följande:
    Nu har jag fått positivt på ägglossningsstickan, borde bli insättning på tisdag nästa vecka. Hoppas det är din tur snart!
    woohoo nu kör vi! så nära nu!!Solig
  • Inalina
    Krizty88 skrev 2021-04-21 13:17:42 följande:
    Ja jag kände lite samma, första ultraljudet visade ju ca 8 ägg för mig, och på andra sa hon plötsligt 12. Och sen blev det 7 ägg. Så antingen var det 5 tomma blåsor eller så var det aldrig 12 där.

Ska dit om 1,5 timme! Så nu tänker jag att de måste ha hört av sig om det inte skulle bli något...... hoppas!! Och hoppas ju såklart helst på något till frysen. Hade varit så väldigt skönt att veta att man slipper göra om precis allt det här i närtid. Men en sak i taget!
    ja hur många ägg de verkligen får ut i slutändan kan ju tydligen vara en helt annan historia. men 7 ägg låter ju bra spännande att höra hur det gick med befruktning etc. så detta är återföring på dag 2 då? eller jag minns inte när du hade ÄP? 
  • Jenzia
    Inalina skrev 2021-04-21 10:25:31 följande:

hejsan!! Tack =) har vart i väg på VUL nu där de såg 8-9 blåsor på ena sidan och ca 3 på andra (har ju uppenbarligen en vääääldigt seg höger äggledare av ngn anledning!) men jag är jättenöjd över resultatet såklart, flera av blåsorna hade samma stl, ungefär 11-13 mm.  

Ska börja med Orgalutran nu också (funkar som Fyremadel eller vad ni får där i Sverige..) och den ska jag ta på morgnarna. 

Läkaren trodde eventuellt ÄP på måndag redan, men jag ska dit igen fre morgon och kolla hur det ser ut! så nu är man igång på riktigt! 

Jag tror jag säger till läkaren att jag vill göra ICSI på alla denna gången får ta det med honom på fredag men jag känner att det är dumt att chansa med några på vanligt sätt. 

spännande med ditt VUL i morgon, nu ska jag stressa i väg till min akupunktör (inte lätt att försöka jobba med alla olika möten man har hela tiden haha!= 

Åhh! Vilket bra resultat! Vi gillar när de är flera i samma storlek! Får ni välja om det görs vanlig IVF eller ICSI? Trodde det var embryologen som bestämde det. Fast så klart, gör man behandling privat verkar man kunna påverka en hel del

Jag har fått positivt nu på ägglossningsstickan, så nu väntar jag på besked från RMC om när insättning blir! Så då ruvar vi snart tillsammans igen!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-04-21 13:13:07 följande:
    Hej! Jag vet faktiskt inte varför man tar sprutan på morgonen här, kanske för de tycker synd om en att behöva på med så mkt sprutor på kvällarna HAHA!Flört

ja jag ska komma ihåg att säga till om iCSI så det blir rätt denna gången, kör ni naturlig eller ICSI?

Haha, kanske mer rimligt att sprida ut dem när det blir ett par stycken. 

Läkaren sa att de förmodligen kommer köra på ICSI denna gången med, förra gången gjordes det pga få ägg men även för att under utredning så visade min mans spermier som få och dålig rörlighet, så de  ville ju inte chansa. När han sedan lämnade prov inför ÄP så var det ett normalt prov men de ville inte chansa med få ägg. Och hon sa att de *förmodligen* kommer tänka samma denna gången, men jag kommer nog dubbelkolla, vill inte stå utan några befruktade i slutändan... 

Blev din dotter till med vanlig eller ICSI?

Jenzia skrev 2021-04-21 14:30:49 följande:
    Jag var mer om samma sak med min första spruta fyremadel, det rann ut några droppar. Men det var ingen fara alls. Jag hade äggviteflytningar ända fram till äggplock.
    Känns som det är så lite i sprutorna att varenda droppe räknas. Mardrömmen vore ju att få ÄL innan plock för att Fyremadelen inte höll måttet Drömmer

• dasj
    Inalina skrev 2021-04-21 13:18:16 följande:
    det är därför vi finns här inne i tråden, o dela med oss av erfarenheter Solig

jag tror vi har samma problem att våra ägg o spermier heller inte vill umgås, eller ev mitt eget immunsystem tar kål på mannens spermier när de närmar sig ett ägg, men det där är svårt att få bevisat så man får försöka köra med de metoder som erbjuds, jag tror ICSI gör susen för er! hoppas din fru mår bättre!Glad
    Ja, man blir så otroligt glad av att se allas kommentarer här. Full av hopp!

Hoppas att ICSI hjälper oss nu :)

Frugan mår bättre. Läkaren har tittat på henne och konstaterade att endimetriosen gör det 10x värre när det kommer till smärtan, och att det tar väldigt lång tid att återhämta sig efter ett äggplock. Hon är otroligt rädd för nästa äggplock, vilket jag förstår... men stark är hon!!!
  • Krizty88
    Inalina skrev 2021-04-21 14:40:56 följande:

ja hur många ägg de verkligen får ut i slutändan kan ju tydligen vara en helt annan historia. men 7 ägg låter ju bra spännande att höra hur det gick med befruktning etc. så detta är återföring på dag 2 då? eller jag minns inte när du hade ÄP? 

Ja, 7 ägg, varav 6 var mogna, 3 blev befruktade! Det var faktiskt vad jag hade ställt in mig på, vi har inte så bra spermier att jobba med och spermieprovet i samband med äggplocket var inte så imponerande. Så ändå nöjd att 6 av 7 ägg var mogna så inte den delen också börjar tjafsa. Men ett embryo hade delat sig jättefint sa de, så det blev återföring på det för en timme sedan. Nu är det väl bara att luta sig tillbaka och hoppas på det bästa! Glad att vi åtminstone tog oss till det här steget och även fick se att befruktning var möjligt!
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-21 14:33:25 följande:
    Åh vad spännande! vilken cd är du på?  
    jag är på cd12 och fick negativt i morse. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021