• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Olivia1992 skrev 2021-04-21 08:56:18 följande:
    Gomorgon! 
    Precis, var på mitt VUL igår morse, var ett väldigt tidigt VUL. tidigare stimuleringar har jag väntat ytterligare en/två dagar. 
    och är så lycklig att hon hittade 8 blåsorHjärta
    dom växte och jämt alla, tidigare har dom under första VUL hittat 3-5 blåsor i alla storlekar. 
    ska dit igen på fredag morgon för att kolla en sista gång innan äggplock på måndag nästa vecka. beräknas då ta Ovitrelle på lördag kväll. 

aahaa, okej. förstår! kanske inte är jätte bra tajmat? precis som du säger så satsa på en behandling innan och efter återföringenSkrattande låter som en toppen idé! har läst många som gjort så. 
    Hör av dig hur ditt VUL går idag! håller alla tummar under dagenHjärta
    hejsan!!! låter ju toppenbra med 8 äggblåsor vid första VUL som dessutom har typ samma stlSkrattande

precis som du har jag också haft lite seg start innan men denna gången verkade det vara mera fart på äggstockarna här med! (I alla fall den ena..) läkaren såg 8-9 på ena och 3 typ på andra så det känns lovande. vi har samma schema du o jag, ska också tillbaka på fre och bestämma om ÄP blir måndag eller ons. (tror de inte gör återföring på tisdagar så därav mån, ons.) bäst vore nog ons för min del, hoppas mina äggblåsor också tycker det haha, mannen har en viktig workshop på måndag som måste flyttas annars.. och jag är ju ändå lite orolig för omogna ägg så dag 14 låter liksom bättre i mina öron...;)

jag börjar även med Orgalutran idag som ska göra att äggen inte mognar för fort innan ÄP, och tydligen kan det saktas ner lite då så blir spännande att se fredag morgon hur det går. sen är jag väldigt spänd inför att se hur befruktningen går denna gången också såklart, har ju hivat i mig vitaminer för kung o fosterland här i 5-6 v så hoppas att det ger ngt resultat på kvaliteten också. 

får se om vi kör äggplock 'tillsammansä på måndag då ;)
  • Inalina
    Krizty88 skrev 2021-04-21 11:36:12 följande:
    Det låter jättebra ju, heja heja!

Min ena sida var också betydligt trögare än den andra. Man förstår lite när man gör IVF hur mycket det är som måste klaffa för att det ska bli en graviditet. Så många led i kedjan som ska falla rätt. Hoppas allt fortsätter se bra ut på fredag :)
    hej!! och heja dej idag med återföring o allt, sååå spännande!!! Solig 

ja jag är nöjd med utfallet och känner mig fortfarande försiktigt positiv till denna gången, minns att jag var rätt besviken senast då det var en annan läkare som inte visade en min (de har i o för sig munskydd men ändå...) allt gick så snabbt och hon sa bara att hon såg 3-4 st.

jag fick ju heller inte öka någon dos då den gången så att jag fick ut 12 ägg till slut lät ju mer eller mindre konstigt. (men bara 4-5 befruktades - kanske var de 4-5 man såg från början..?)

Vilken tid ska du till kliniken?? 
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-04-21 10:55:35 följande:

Kul med så många blåsor! Hoppas vi på plock nu på måndag {#emotions_dlg.flower} Tar du sprutan på morgonen av någon särskild anledning?

Låter vettigt att köra ICSI och inte chansa Solig

Hej! Jag vet faktiskt inte varför man tar sprutan på morgonen här, kanske för de tycker synd om en att behöva på med så mkt sprutor på kvällarna HAHA!Flört

ja jag ska komma ihåg att säga till om iCSI så det blir rätt denna gången, kör ni naturlig eller ICSI?
  • Inalina
    Estelle011 skrev 2021-04-21 09:31:24 följande:

Dricker ni kaffe under ruvning? 

Hej! Jag dricker bara koffeinfritt och har gjort så sedan nyår, tycker det smakar samma ändå (med Nespresso i alla fall) och då känner jag inte att jag går miste om nåt eller måste hitta andra substitut ;) så länge man tar sig över den första huvudvärken de första dagarna är det ju lugnt sen Flört
  • dasj

Varför gör man inte icsi direkt om det är säkrare? Misstänker att det finns större risker med ICSI då man tvingar in spermierna i äggen?

Vi ska få göra ICSI nu och är inne på andra försöket.

• Krizty88
    Inalina skrev 2021-04-21 13:10:58 följande:

hej!! och heja dej idag med återföring o allt, sååå spännande!!!  

ja jag är nöjd med utfallet och känner mig fortfarande försiktigt positiv till denna gången, minns att jag var rätt besviken senast då det var en annan läkare som inte visade en min (de har i o för sig munskydd men ändå...) allt gick så snabbt och hon sa bara att hon såg 3-4 st.

jag fick ju heller inte öka någon dos då den gången så att jag fick ut 12 ägg till slut lät ju mer eller mindre konstigt. (men bara 4-5 befruktades - kanske var de 4-5 man såg från början..?)

Vilken tid ska du till kliniken?? 

Ja jag kände lite samma, första ultraljudet visade ju ca 8 ägg för mig, och på andra sa hon plötsligt 12. Och sen blev det 7 ägg. Så antingen var det 5 tomma blåsor eller så var det aldrig 12 där.

Ska dit om 1,5 timme! Så nu tänker jag att de måste ha hört av sig om det inte skulle bli något...... hoppas!! Och hoppas ju såklart helst på något till frysen. Hade varit så väldigt skönt att veta att man slipper göra om precis allt det här i närtid. Men en sak i taget!
  • Inalina
    dasj skrev 2021-04-20 23:15:30 följande:
    tack för dem fina orden och peppen!

Idag fick vi informationen om att det är varken fel på äggen eller spermierna. Felet ligger i att dem inte vill umgås, vilket kan hända. Det är också anledningen, utöver endometriosen till varför vi har så svårt att bli gravida.

Vi kör igång med andra försöker av IVF snart, och då är det ICSI som gäller.
    Nu håller vi hoppet uppe!
    det är därför vi finns här inne i tråden, o dela med oss av erfarenheter Solig

jag tror vi har samma problem att våra ägg o spermier heller inte vill umgås, eller ev mitt eget immunsystem tar kål på mannens spermier när de närmar sig ett ägg, men det där är svårt att få bevisat så man får försöka köra med de metoder som erbjuds, jag tror ICSI gör susen för er! hoppas din fru mår bättre!Glad
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-04-20 21:27:41 följande:
    Tack för svar! Vågade de sätta in något på dig sen eller fick du avvakta i väntan på självläkning? Och hur har försöken gått sen, om du hunnit med något mer försök..?
    Nej, blev ingen insättning utan nu har jag väntat och väntat och snart förhoppningsvis ÄL och en FET. :) 
    Så nervör nu när det börjar närma sig. Katastroftankarna är många. 
  • Iväntanpåivf
    Olivia1992 skrev 2021-04-21 09:00:21 följande:
    jag förstår det, men äntligen är det dags! och från FET dagen är du gravid tills motsatsen bevisar något annat! Hjärta
    sant. tack <3
  • Inalina
    dasj skrev 2021-04-21 13:15:56 följande:

Varför gör man inte icsi direkt om det är säkrare? Misstänker att det finns större risker med ICSI då man tvingar in spermierna i äggen?

Vi ska få göra ICSI nu och är inne på andra försöket.

hej igen, jag fick förklarat av min läkare att det är ju mer 'invasivt' att sticka hål på ägget och sätta dit spermien, att man ev kan skada ägget.

och att det 'naturliga urvalet' egentligen var bättre. Men vi fick en alldeles perfekt lite dotter vid en av våra IVF 2018 så jag tror inte riktigit på det där med naturligt urval haha! 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021