• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Smilla93 skrev 2021-06-08 10:55:24 följande:
    Ja men det är ju säkert som du säger då att de bara har tillgång till vissa läkare vid vissa tillfällen!

De ringde precis och så att jag får börja idag.. Hjälp vad allt blev verkligt helt plötsligt!! Är nervös samtidigt som jag är sjukt taggad att äntligen få köra igång!

Var i processen är du nu? Är du i startgroparna eller måste du vänta tills efter sommaren?
    Åh men så bra då var det precis det önskade utfallet =) vad har du fått för sprutor och vilken dos?

Jag är ganska gammal i IVF-svängen, fick en dotter för 2 år sedan med IVF i Prag. Sedan har vi försökt med syskonförsök i Schweiz (där vi bor) och gjort 2 omgångar IVF i feb och nu i maj, men tyvärr utan resultat.

Mina ägg verkar ha ganska dålig kvalitet nuförtiden och jag fick väldigt få befruktade av 12 ägg som de fick ut båda gångerna. Så hoppet fanns där vid äggplock för att sedan nästan släckas dagen efter med låg befruktningsnivå. Jag fick tillbaka en blastocyst vid första försöket i år men testade minus, och andra gången fick jag tillbaka ett väldigt långsamt 3-dagars som inte heller blev något, och inget till frysen.

Nu försöker jag boosta mina ägg med diverse tillskott och vitaminer för att köra igång 3 IVF för i år fast i Prag denna gången. =) har mer tilltro till Prag ändå då de lyckats få mig gravid 2 gånger (där första försöket blev ett tidigt MF i v 5), och andra gången blev det vår underbara dotter.

Spännande att du är igång nu{#emotions_dlg.flower}!
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-06-07 17:06:56 följande:

Jag ska testa igen imorgon, det var min förra kliniks testdag, RD16 med 5-dagars. Så jag ser det lite som ett delmål. Annars mår jag bra, känner inte något speciellt. Lite ömma bröstvårtor och lite molande.

Inför den här omgången gjorde jag akupunktur i samband med sprutbehandlingen och fram till insättning, hann med 4 gånger.

Sedan kanske hyseroskopin påverkade lite, samt synarelan som jag tar varannan dag, plus 3st lutinus om dagen. Maxade med mycket vitaminer också. Undrar om det var något av detta som gav effekt eller om det helt enkelt var det rätta embryot denna gången. Nu tar jag en dag i taget och hejar på er <3

När tror du att det blir insättning för dig nu när det styrs?

Åh då är jag med! Hur gick det idag? Det låter helt rimligt att inte känna så mycket redan i vecka 5. Så har det ju varit för flera andra i tråden.

Så svårt att veta vad det var som gjorde skillnad när det var mycket som var annorlunda. Men det viktigaste är ju att det funkade. Tänker att jag kanske ska testa akupunktur den här gången då. Fortsätter du nu?

Tror på insättning runt midsommar men förmodligen någon dag innan om det blir som sist. :)
  • Clemmentina
    CarroAnd skrev 2021-06-07 18:22:13 följande:

Okej. Vi får se vad de säger. Undra vad man ska säga till arbetsgivaren när man helt plötsligt inte kan komma. Man vill ju inte skylla på "ont i halsen" då får man ju 7 dagars karens.

Det är helt klart en svår fråga. Kan du skylla på migrän/huvudvärk, dålig mage, tid på banken eller att du måste hjälpa en äldre släkting med något?
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-06-08 08:31:26 följande:

hej vännen =) hur mår du?? känner du några symptom ännu?

Tänk att det förmodligen var den där hystereskopin som gjorde att embryot tog sig denna gången för dig! och att du har ett par till i frysen

jag tycker det är så BRA att de har gjort ordentliga undersökningar och förmodligen löst problemet för dig nu framöver så du slipper fundera så mkt över varför det inte funkat tidigare.

Här händer inget särskilt, fick starkt utslag på ÄL testet idag så nu blir det full rulle här hemma HAHA  kram!

Haha, håller tummarna för att det ska gå naturligt! :)
  • Smilla93
    Inalina skrev 2021-06-08 11:06:36 följande:

Åh men så bra då var det precis det önskade utfallet =) vad har du fått för sprutor och vilken dos?

Jag är ganska gammal i IVF-svängen, fick en dotter för 2 år sedan med IVF i Prag. Sedan har vi försökt med syskonförsök i Schweiz (där vi bor) och gjort 2 omgångar IVF i feb och nu i maj, men tyvärr utan resultat.

Mina ägg verkar ha ganska dålig kvalitet nuförtiden och jag fick väldigt få befruktade av 12 ägg som de fick ut båda gångerna. Så hoppet fanns där vid äggplock för att sedan nästan släckas dagen efter med låg befruktningsnivå. Jag fick tillbaka en blastocyst vid första försöket i år men testade minus, och andra gången fick jag tillbaka ett väldigt långsamt 3-dagars som inte heller blev något, och inget till frysen.

Nu försöker jag boosta mina ägg med diverse tillskott och vitaminer för att köra igång 3 IVF för i år fast i Prag denna gången. =) har mer tilltro till Prag ändå då de lyckats få mig gravid 2 gånger (där första försöket blev ett tidigt MF i v 5), och andra gången blev det vår underbara dotter.

Spännande att du är igång nu!

Ja verkligen spännande att få köra igång! Jag fick menopur 137,5 ie, så ganska låg dos jämfört med vad andra här i gruppen får.. Men det är ju också vårt första försök så vi får väl se det som en liten testrunda. De vet ju inte hur man reagerar på hormoner och då är det väl bättre att börja lägre antar jag! Fick tid för vul om en vecka så då får vi ju svar om dosen är lagom, dock vågar jag inte hoppas på för mycket nu första rundan.

Oj ja då är du verkligen rutinerad!! Så härligt att du fått en dotter det måste ju vara helt fantastiskt! <3 vad tråkigt att syskonförsöken inte gått som ni tänkt.. Men skönt att ni är tillbaka där ni fått bra resultat vid tidigare försök och att ni har tilltro till kliniken. Även om det ena resulterade i ett missfall (vilket är det tuffaste man kan gå genom, fick MA V 8 i januari förra året) så har du ju ändå blivit gravid 2 gånger vilket ju bådar gott inför kommande försök! Håller tummarna att du får börja snart och att dina ägg blivit boostade och har nått toppkvalitet!! :D
  • CarroAnd
    Clemmentina skrev 2021-06-08 11:14:51 följande:

Det är helt klart en svår fråga. Kan du skylla på migrän/huvudvärk, dålig mage, tid på banken eller att du måste hjälpa en äldre släkting med något?

Det ordnade sig, återföringen är planerad på min lediga dag. Men om det ändrar sig får jag väl säga att jag har tid pga. Problem med underlivet, för att sedan komma tillbaks till jobbet efteråt..
  • Clemmentina
    CarroAnd skrev 2021-06-08 11:41:20 följande:

Det ordnade sig, återföringen är planerad på min lediga dag. Men om det ändrar sig får jag väl säga att jag har tid pga. Problem med underlivet, för att sedan komma tillbaks till jobbet efteråt..

Då håller vi tummarna för det! :)
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-06-07 18:29:09 följande:

Åh visst blir man lite snopen när man tänkt att insättningen ska ske inom snar framtid och sen behöva vänta.. Men är glad att det är sommar så man kan se något ljus i det hela iallafall trots att väntan är olidlig. Men man får försöka slappna av och känna att det är okej att ha en trevlig kväll med ett glas vin under sommaren då om man behöver vänta till juli/ augusti. Min läkare sa även att jag var på gränsen för överstimulering nu..  är detta då ditt andra ägguttag?

Tack tjejer för svar era förklaringar har gjort det mycket tydligare just nu. Kommer lägga ut hur planen blir för mig när jag får mer svar så får ni höra om jag får göra insättningen nu eller om jag behöver vänta.. hoppas inte men jag tänker hela tiden att läkarna vet bäst osv.. 

Detta är mitt andra äggplock. Första blev 18 ägg ur 18 blåsor men 0 befruktning. Är just nu i total chock. Äggplock igår. Påbörjades med min vetskap om 24 äggblåsor. Avslutades med 21 plockade ägg och fick precis meddelande om att 16 är befruktade!

Nu ytterligare en evig väntan för om något blir till frysen. Vore så härligt att dricka vin och bada hela sommaren och veta att där finns några små blastocyster som väntar i frysen.
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-06-08 12:22:53 följande:
    Detta är mitt andra äggplock. Första blev 18 ägg ur 18 blåsor men 0 befruktning. Är just nu i total chock. Äggplock igår. Påbörjades med min vetskap om 24 äggblåsor. Avslutades med 21 plockade ägg och fick precis meddelande om att 16 är befruktade!

Nu ytterligare en evig väntan för om något blir till frysen. Vore så härligt att dricka vin och bada hela sommaren och veta att där finns några små blastocyster som väntar i frysen.
    vilket fint resultat! 
    Nu hoppas vi på flera till frysen så du kan slappna av riktigt ordentligt i sommar. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021