• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123

Jag ger mig in i denna tråd igen då jag varit gravid genom IVF, fick redan på i vecka 8 att embryot stannat av i utvecklingen, fått sk tyst missfall. Dvs kroppen har inte uppfattat det ännu och ingen blödning har kommit. Var på kvinnokliniken för ett vul som konstaterade samma sak, men de ville inte starta igång en abort då utan vänta en vecka. Så ska dit på fredag för medicinsk abort. Jobbigt, varit ledsen ett tag men det blir lite bättre för varje dag som går. Ja, på fredag och dagarna framåt kommer inte vara så trevliga då. Gjort mitt 3 ivf. Är 41 år så känner mig stressad. Men vi har två blastocyster i frysen så jag får hoppas på dom. Kan dock inte starta igång förrens blödningen från missfallet upphört och efter nästa mens, så förhoppningsvis i början av augusti. Hopp, förtvivlan, glädje, sorg, väntan och väntan. Ni i den här tråden vet hur det är. Kämpa på!

• Smilla93
    Inalina skrev 2021-06-08 13:16:43 följande:

ok, jag tror det du får är en ganska normal dos om man har normala värden för äggreserv etc. och ja bra inställning att du ändå ser detta som en testrunda, för många funkar det ju första gången, men du vet också att det inte är ovanligt att gå igenom processen flera gånger för att det ska lyckas när de vet exakt hur hormonerna påverkar kroppen och blåsornas tillväxt.

hehe ja jag är rutinerad, så bara att fråga på om du undrar något, har nog läst och hört det mesta vid det här laget ;) (och provat hehe!) tack för peppande ord, man försöker ju liksom allt i sin makt för att få ett barn medan 'alla' i ens närhet verkar få barn till höger o vänster på första försöket... närkligt att det kan vara sp olika. MA i v 8 lät väldigt ledsamt, då har man ju ändå ställt in sig lite mer på att man faktiskt är gravid på riktigt, i v 5 är det ändå lite mer som att få en mens som är lite försenad...i alla fall för mig. men lycka till med sprutor etc nu, hur känns det inför kvällens första?

Det är säkert en normal dos, bara att jag sett att många andra har mycket högre! ;) har ingen koll på min äggreserv men har pcos och har sällan egen ägglossning så då kanske det finns många ägg kvar.. Ja jag föröker att hålla mig lugn och inte nojja för mycket inför detta, dock kommer man ju bli besviken om rundan blir misslyckad, det är nog omöjligt att inte bli det. Just inför sprutorna könner jag mig ganska lugn, fick testa på första mötet och då gick det jättebra! Är mest stressad och rädd inför eventuellt äggplock.. Fast nu har de lättat på restriktionerna så nu får partnerna vara med under alla besök vilket känns tryggt och skönt!

tack för att du svarat och peppat, känns skönt att höra från andra som ändå har lite koll på läget!! :) ja det var super tufft men det är det nog oavsett vilken vecka man är i.. Håller med om att det är skitjobbigt när alla bara blir gravida och man själv har försökt i flera år. En av mina närmsta vänner fixk reda på att hon var gravid i sanna veva som mitt missfall och det blev en riktig käftsmäll samtidigt som man blev glad för deras skull.. Vi får bara tänka att det snart är vår tur och inte ge upp!! Håller tummarna och tror starkt på att det kommer gå bra för dig på den nya kliniken!! <3
  • BethArigato
    CarroAnd skrev 2021-06-08 10:48:47 följande:

Åh! Vad roligt för dig! Hur gick insättningen? Äggplock gick bra för min del. Mycket känslor som sköljde över mig och nervositet, men det kändes bara som små stick och spänningar. Det gick hur bra som helst. De hittade 8 äg och min man lämnade två spermaprov för att öka chanserna att hitta bra spermier. Jag har insättning på fredag ?? Jag längtar. Den finaste kärleken man kan ha är till ett barn. Jag har en flicka på 9 år och önskar av hela mitt hjärta att kunna ge henne ett syskon och oss mer kärlek till en liten person till. Berätta gärna hur det gick på insättningen sedan ??.

De punkterade ca 10 äggblåsor vid ÄP och fick veta att det endast fanns ägg i 2 av dem.

Så nedslagen och ledsen hela helgen och 100% beredd på ett samtal under måndag förmiddag om att vi inte skulle ha något befruktat ägg att sätta in..

Men de ringde aldrig! Kom dit, fick veta att 2 av 2 ägg hade befruktats. Den ena lite långsammare som de ville odla vidare och det andra i toppkvalitet <3

Det var magiskt att de få de nyheterna och insättningen var så häftig.

Jag blev så otroligt lycklig för att få göra en insättning och det enda jag kan göra nu är att hoppas. Det var även en enorm lättnad på något vis att få reda på varför jag och min sambo inte lyckats blivit gravida på egen hand. Min gynekolog sa att nu har vi svaret, du har normalt mycket äggreserv/blåsor men väldigt få av dem innehåller ägg. Det kan alltså gå ett år och endast ha en enda riktigt ägglossning med ägg i.

Jag håller så tummarna för dig på fredag!

Förstår din längtan.
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-08 12:22:53 följande:
    Detta är mitt andra äggplock. Första blev 18 ägg ur 18 blåsor men 0 befruktning. Är just nu i total chock. Äggplock igår. Påbörjades med min vetskap om 24 äggblåsor. Avslutades med 21 plockade ägg och fick precis meddelande om att 16 är befruktade!

Nu ytterligare en evig väntan för om något blir till frysen. Vore så härligt att dricka vin och bada hela sommaren och veta att där finns några små blastocyster som väntar i frysen.
    Woow vilket resultat att det gick från noll till 16 befrukade! gud va skönt nu hoppas vi att så många som möjligt klarar sig till dag 5!' Uppdatera gärna det är spännande att följa.
    Nu är de inte långt kvar tills mitt plock cirka 12h e så spänd och förväntansfull nu. Räknas det första som en IVF behandling då om inget blev befruktat?
  • Iväntanpåivf

Va tvungen att ta ett nytt test idag.

Har ju typ fortfarande inga symptom så blir lite nojig och tiden fortsätter att gå sååå långsamt. :)

Digitalt visade gravid 3+ Så verkar som hcg ökar iaf. :)

Så nu känns det bra igen.

Håller tummarna för alla <3

• Smilla93
    Livetutandig skrev 2021-06-08 17:02:32 följande:

[quote=81176114][quote-nick]Smilla93 skrev 2021-06-08 11:36:10 följande:[/quote-nick]Ja verkligen spännande att få köra igång! Jag fick menopur 137,5 ie, så ganska låg dos jämfört med vad andra här i gruppen får.. Men det är ju också vårt första försök så vi får väl se det som en liten testrunda. De vet ju inte hur man reagerar på hormoner och då är det väl bättre att börja lägre antar jag! Fick tid för vul om en vecka så då får vi ju svar om dosen är lagom, dock vågar jag inte hoppas på för mycket nu första rundan.

Hej smilla93. Lycka till! Jag är också inne på första IVF och ska snart börja med menopur och sprayar just nu med synarela. Dock blir det maxdos menopur pga låg äggreserv hos mig. Lite orolig för hur kroppen reagerar med så mycket hormoner, men samtidigt så peppad för att äntligen vara igång. Håller tummarna att allt går bra för dig

Hej! Vad kul att höra att någon annan också är i på g att börja !! Ja eller hur, det är ju sjukt nervöst samtidigt som man är astaggad! ;) då kör du långt protokoll eller? Alltså jag är också lite orolig, men man får väl lita på läkarnas bedömning tänker jag. Ska försöka bara chilla nu fram till första vul och så får man se då.. Vet du när du kommer att börja? Kul att följas åt! :)
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-06-08 18:21:19 följande:

Jag ger mig in i denna tråd igen då jag varit gravid genom IVF, fick redan på i vecka 8 att embryot stannat av i utvecklingen, fått sk tyst missfall. Dvs kroppen har inte uppfattat det ännu och ingen blödning har kommit. Var på kvinnokliniken för ett vul som konstaterade samma sak, men de ville inte starta igång en abort då utan vänta en vecka. Så ska dit på fredag för medicinsk abort. Jobbigt, varit ledsen ett tag men det blir lite bättre för varje dag som går. Ja, på fredag och dagarna framåt kommer inte vara så trevliga då. Gjort mitt 3 ivf. Är 41 år så känner mig stressad. Men vi har två blastocyster i frysen så jag får hoppas på dom. Kan dock inte starta igång förrens blödningen från missfallet upphört och efter nästa mens, så förhoppningsvis i början av augusti. Hopp, förtvivlan, glädje, sorg, väntan och väntan. Ni i den här tråden vet hur det är. Kämpa på!

Nej vad ledsamt att höra!! Beklagar verkligen!!

Jag har varit med om samma sak, dock vid en spontan graviditet och vet hur jävligt det känns. Man tror att man ska få se en lite böna med tickande hjärta och så finns det inget som slår. Det var både en enorm chock som snabbt övergick i en obeskrivlig sorg. Och jag var ledsen läänge och tillät mig att vara det, för det är ju en förlust oavsett om det är tidigt i en graviditet!!

inför den kemiska aborten så rekommenderar jag att ta morfin tabletten så fort du märker att det gör minsta ont! Jag tog den för sent så den kickade igång först efter det värsta var över.. Det är en jobbig process men du kommer att fixa detta och det är ju väldigt hoppfullt att du inte bara har ett utan två kvar i frysen! <3
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-06-08 22:02:08 följande:

Woow vilket resultat att det gick från noll till 16 befrukade! gud va skönt nu hoppas vi att så många som möjligt klarar sig till dag 5!' Uppdatera gärna det är spännande att följa.

Nu är de inte långt kvar tills mitt plock cirka 12h e så spänd och förväntansfull nu. Räknas det första som en IVF behandling då om inget blev befruktat?

Jag är fortfarande helt paff över resultatet. Om vi får några blastocyster av det är det värt smärtan och svullnaden som blir av att ha haft lite för många äggblåsor. Förra gången var jag risig i 2 veckor. Så inte värt när jag samtidigt visste att det inte gett något resultat. Nu en veckas väntan. Återkommer!

Så snart det är ett äggplock är det ett försök, har kah förstått det som. Kanske någon annan som har bättre koll?

Hur ser det ut inför ditt plock imorgon? Nervöst? Stort lycka till! Jag tyckte det var mycket mer ok än vad jag läst om. Inte skönt men verkligen inte outhärdligt. Har förstått det som att det kan vara mer smärtsamt både vid och efter plock om man har endometrios. Jag tror jag har någon lindrig variant för jag hade ingen aning om att jag hade det förrän jag drog igång med IVF. Håller tummarna för dig imorgon!
  • Chajsa
    Frida123123 skrev 2021-06-08 18:21:19 följande:

Så ledsen för din skull! Vilken jättejobbig situation. Jag har både tvingats avbryta en graviditet i v 20 pga fosterskador och haft tidigt missfall. Som du säger blir det lättare att hantera med tiden, men också viktigt att få vara ledsen och sörja det man hoppats på och som inte blev. Hoppas att det går bra på fredag trots allt och att du snabbt kan sätta in en liten fryst <3
  • CarroAnd
    BethArigato skrev 2021-06-08 21:49:31 följande:

De punkterade ca 10 äggblåsor vid ÄP och fick veta att det endast fanns ägg i 2 av dem.

Så nedslagen och ledsen hela helgen och 100% beredd på ett samtal under måndag förmiddag om att vi inte skulle ha något befruktat ägg att sätta in..

Men de ringde aldrig! Kom dit, fick veta att 2 av 2 ägg hade befruktats. Den ena lite långsammare som de ville odla vidare och det andra i toppkvalitet <3

Det var magiskt att de få de nyheterna och insättningen var så häftig.

Jag blev så otroligt lycklig för att få göra en insättning och det enda jag kan göra nu är att hoppas. Det var även en enorm lättnad på något vis att få reda på varför jag och min sambo inte lyckats blivit gravida på egen hand. Min gynekolog sa att nu har vi svaret, du har normalt mycket äggreserv/blåsor men väldigt få av dem innehåller ägg. Det kan alltså gå ett år och endast ha en enda riktigt ägglossning med ägg i.

Jag håller så tummarna för dig på fredag!

Förstår din längtan.

Åh! Vad skönt att 2 av 2 blev befruktade. Jag håller tummarna för dig också. Jag förstår känslan av att sätta in det befruktade ägget, då är man långt mer än halvvägs. Hoppas det går vägen för er!

Jag mår inte riktigt bra efter äggplock ????. Fryser, har ont i ?huden? och kan inte sova.. hoppas det snart går över annars får jag nog åka in.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021