• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    IVF2021 skrev 2021-06-08 12:22:53 följande:
    Detta är mitt andra äggplock. Första blev 18 ägg ur 18 blåsor men 0 befruktning. Är just nu i total chock. Äggplock igår. Påbörjades med min vetskap om 24 äggblåsor. Avslutades med 21 plockade ägg och fick precis meddelande om att 16 är befruktade!

Nu ytterligare en evig väntan för om något blir till frysen. Vore så härligt att dricka vin och bada hela sommaren och veta att där finns några små blastocyster som väntar i frysen.
    Men wow vilket fint resultat med befruktningen! Vad gjordes annorlunda denna gången mot förra ÄP? Det känns ju som att allt ändå inte kan vara 'chansen' utan att något gjorde att dina ägg var mer mogna denna gången? 

Håller med om att vindrickande o bad i sommar låter underbart, så bakar vi på en bebis i höstHjärta
  • Inalina
    Smilla93 skrev 2021-06-08 11:36:10 följande:
    Ja verkligen spännande att få köra igång! Jag fick menopur 137,5 ie, så ganska låg dos jämfört med vad andra här i gruppen får.. Men det är ju också vårt första försök så vi får väl se det som en liten testrunda. De vet ju inte hur man reagerar på hormoner och då är det väl bättre att börja lägre antar jag! Fick tid för vul om en vecka så då får vi ju svar om dosen är lagom, dock vågar jag inte hoppas på för mycket nu första rundan.

Oj ja då är du verkligen rutinerad!! Så härligt att du fått en dotter det måste ju vara helt fantastiskt! <3 vad tråkigt att syskonförsöken inte gått som ni tänkt.. Men skönt att ni är tillbaka där ni fått bra resultat vid tidigare försök och att ni har tilltro till kliniken. Även om det ena resulterade i ett missfall (vilket är det tuffaste man kan gå genom, fick MA V 8 i januari förra året) så har du ju ändå blivit gravid 2 gånger vilket ju bådar gott inför kommande försök! Håller tummarna att du får börja snart och att dina ägg blivit boostade och har nått toppkvalitet!! :D
    ok, jag tror det du får är en ganska normal dos om man har normala värden för äggreserv etc. och ja bra inställning att du ändå ser detta som en testrunda, för många funkar det ju första gången, men du vet också att det inte är ovanligt att gå igenom processen flera gånger för att det ska lyckas när de vet exakt hur hormonerna påverkar kroppen och blåsornas tillväxt.Glad

hehe ja jag är rutinerad, så bara att fråga på om du undrar något, har nog läst och hört det mesta vid det här laget ;) (och provat hehe!) tack för peppande ord, man försöker ju liksom allt i sin makt för att få ett barn medan 'alla' i ens närhet verkar få barn till höger o vänster på första försöket... närkligt att det kan vara sp olika. MA i v 8 lät väldigt ledsamt, då har man ju ändå ställt in sig lite mer på att man faktiskt är gravid på riktigt, i v 5 är det ändå lite mer som att få en mens som är lite försenad...i alla fall för mig. men lycka till med sprutor etc nu, hur känns det inför kvällens första?
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-06-08 11:15:49 följande:
    Haha, håller tummarna för att det ska gå naturligt! :)
    Hehe tack, man griper ju efter halmstrån här men större mirakel har nog skett ändå Tungan ute
  • Truuly
    IVF2021 skrev 2021-06-08 12:22:53 följande:

Detta är mitt andra äggplock. Första blev 18 ägg ur 18 blåsor men 0 befruktning. Är just nu i total chock. Äggplock igår. Påbörjades med min vetskap om 24 äggblåsor. Avslutades med 21 plockade ägg och fick precis meddelande om att 16 är befruktade!

Nu ytterligare en evig väntan för om något blir till frysen. Vore så härligt att dricka vin och bada hela sommaren och veta att där finns några små blastocyster som väntar i frysen.

Oh wow vilket fint resultat! Nu håller vi tummarna att det blir flera blastisar till frysen!! :D
  • Chajsa

Heej alla, jag är på RD 8 med en tredagars färsk... tredje insättningen. Väntan är helt olidlig. Tänkte vänta till 4 dagar före testdag med att testa om jag inte får mens. Jag har egentligen BIM imorgon och undrar hur det ser ut för er som fått mens efter misslyckat försök- hur mycket senare än vanligt kom den? Hur vanligt är det att lutinus gör så mensen helt uteblir och inte kommer förrän man slutar med dem?

Heja er alla som längtar <3

• IVF2021
    Inalina skrev 2021-06-08 13:09:45 följande:

Men wow vilket fint resultat med befruktningen! Vad gjordes annorlunda denna gången mot förra ÄP? Det känns ju som att allt ändå inte kan vara 'chansen' utan att något gjorde att dina ägg var mer mogna denna gången? 

Håller med om att vindrickande o bad i sommar låter underbart, så bakar vi på en bebis i höst

Är så nöjd (och nervös inför hur det ska gå de kommande dagarna)! De bytte från Menopur till Gonal-F och sänkte dosen till 87,5 som sen höjdes till 100. Mitt problem verkar vara att jag får alldeles för högt estradiolvärde snabbt och så måste de avbryta pga risk för överstimulering. Så denna gången lyckades stimuleringen pågå 2 dagar till (10 dagar med sprutor) och därav få fler mogna ägg gissar jag. Börjar nog en dag tidigare i cykeln och väntade en dag längre innan jag började med Fyremadel också. Lite oklart, men något blev mer rätt! De lät inte ens själva särskilt hoppfulla innan plocket.

Fantastiskt också att få tillbaka papper på 24 ägg plockade när jag bara trodde jag hade 14 blåsor. Var så nöjd med att de fått fram färre blåsor och därför kunnat stimulera någon dag länge. Hehe.

I höst kör vi bebis! Heja oss. Du passar också på att njuta av sommaren och dricka lite vin mellan alla vitamintillskott hoppas jag?
    Truuly skrev 2021-06-08 13:19:38 följande:

Oh wow vilket fint resultat! Nu håller vi tummarna att det blir flera blastisar till frysen!! :D

Tack! Är så otroligt lättad. Har inte alls vågat glädjas åt de 21 äggen från äggplock till besked eftersom det inte blev någon befruktning alls förra gången. Jag hoppas sååå på något eller några till frysen.
  • Estelle011
    Chajsa skrev 2021-06-08 15:30:11 följande:

Heej alla, jag är på RD 8 med en tredagars färsk... tredje insättningen. Väntan är helt olidlig. Tänkte vänta till 4 dagar före testdag med att testa om jag inte får mens. Jag har egentligen BIM imorgon och undrar hur det ser ut för er som fått mens efter misslyckat försök- hur mycket senare än vanligt kom den? Hur vanligt är det att lutinus gör så mensen helt uteblir och inte kommer förrän man slutar med dem?

Heja er alla som längtar <3

Jag har fått mens alla tre gånger på RD10! Med lutinus och utan den, alltid på samma dag. Det är då jag skulle egentligen få den, nån dag förre eller efter, så den blev inte jätteförsenad. 
  • Chajsa
    Estelle011 skrev 2021-06-08 16:22:00 följande:

Jag har fått mens alla tre gånger på RD10! Med lutinus och utan den, alltid på samma dag. Det är då jag skulle egentligen få den, nån dag förre eller efter, så den blev inte jätteförsenad. 

Tack för svar!! Jag har haft kemisk innan så vet inte hur det funkar för mig. Har du känt att mensen varit på väg eller har den helt plötsligt kommit utan förvarning? :)
  • Livetutandig

[quote=81176114][quote-nick]Smilla93 skrev 2021-06-08 11:36:10 följande:[/quote-nick]Ja verkligen spännande att få köra igång! Jag fick menopur 137,5 ie, så ganska låg dos jämfört med vad andra här i gruppen får.. Men det är ju också vårt första försök så vi får väl se det som en liten testrunda. De vet ju inte hur man reagerar på hormoner och då är det väl bättre att börja lägre antar jag! Fick tid för vul om en vecka så då får vi ju svar om dosen är lagom, dock vågar jag inte hoppas på för mycket nu första rundan.

Hej smilla93. Lycka till! Jag är också inne på första IVF och ska snart börja med menopur och sprayar just nu med synarela. Dock blir det maxdos menopur pga låg äggreserv hos mig. Lite orolig för hur kroppen reagerar med så mycket hormoner, men samtidigt så peppad för att äntligen vara igång. Håller tummarna att allt går bra för dig

• Estelle011
    Chajsa skrev 2021-06-08 16:53:41 följande:
    Tack för svar!! Jag har haft kemisk innan så vet inte hur det funkar för mig. Har du känt att mensen varit på väg eller har den helt plötsligt kommit utan förvarning? :)
    Jag har haft mensvärk från rd4, inte hela tiden, men då och då. Läste att det är positivt, många kände så och sen kom den aldrig och dem har fått plus. Svårt att veta om det är mensvärk eller lutinus/ovitrelle...
    Det är så olika från person till person så svårt att säga. Men testa efter dag 10, då borde du kunna se :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021