• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-06-10 18:43:42 följande:

Ni som har erfarenhet av landstinget (mer specifikt Sahlgrenska kanske). Jag har fått hem ett brev på posten där de beräknat mensstart för mig att börja med korta protokollet i mitten av september. De har ju dock noll koll på när jag har mens, och jag kommer ha en mens i augusti också. Om man rapporterar mensstart i augusti, finns det chans att man får börja då? Eller är det satt datum som gäller?

När vi pratade med läkaren så uppfattade jag det som att det mötet jag har inbokat nästa vecka skulle vara för att boka in prel startdatum gemensamt med en SSK, men verkar vara lite olika bud :) Någon som är lite sugen på att beskriva lite kort hur det gått till via landstinget?

Jag hade möte med en barnmorska och då bestämdes det när vi skulle börja. Har du inte haft mötet ännu har de nog bara utgått från det du uppgett och hur deras planering ser ut men allt är ju preliminärt. Klart du ska ringa in när mensen kommer i augusti och kolla om möjlighet finns. Det kan såklart vara fullbokat men det kan också uppstå luckor. :)
  • Estelle011
    endotjej92 skrev 2021-06-10 19:27:55 följande:
    åh va härligt!!
    Jag läste lägre ner att du också ska vänta tills måndag det ska jag med!!
    Så olidligt att vänta för å sen höra hur de har gått för dom. Går du i sthlm?
    Jag håller med. Förra gången hade jag så lite koll att jag visste inte ens att alla kanske klarar sig inte till dag 5. Det är kanske bättre, då var jag inte nervös alls Skrattande Ja, jag går i sthlm.
  • Dibella
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-10 19:45:01 följande:
    Hej

De räknar på ett ungefär utifrån den cykel längd man angett tidigare.

Sahlgrenska har sommarstängt v28-32 så det kanske är därför de har bokat september eller för att de har fullt innan dess.

Man kan alltid ringa och fråga :)
    Jag hoppas för fullt på att augusti inte är fullbokat redan,  men känns lite så när de lägger prel början i september, men har möte på måndag för att veta mer förhoppningsvis.
    Clemmentina skrev 2021-06-11 08:24:19 följande:
    Jag hade möte med en barnmorska och då bestämdes det när vi skulle börja. Har du inte haft mötet ännu har de nog bara utgått från det du uppgett och hur deras planering ser ut men allt är ju preliminärt. Klart du ska ringa in när mensen kommer i augusti och kolla om möjlighet finns. Det kan såklart vara fullbokat men det kan också uppstå luckor. :)
    Jo precis, jag har möte på måndag med en bmsk som skulle gå igenom när vi skulle börja, därför jag blev lite paff igår när jag fick hem ett brev med ett redan "klart datum". Vill ju så gärna få börja i augusti, redan en pina att vänta ut sommaren. Men får kolla närmare med henne på måndag, får panik av varje bakslag ju längre tiden går in i processen känns det som. Att få börja i september istället för augusti är som ett oöverstigligt berg..

• AndraSladdis
    Dhalia skrev 2021-06-10 21:14:41 följande:

Ååh grattis så underbart :) hoppas så att allt ska gå bra nu <3 kommer ni göra NIPT igen?

Tack! Jag hade lite bruna flytningar kvällen innan UL och får fortfarande ut brun Crinone, så jag är lite orolig ändå.

Jag tror vi kommer att göra NIPT eftersom jag erbjuds det. Nu har vi iofs gjort PGT-A redan och jag fick inget svar i NIPT förra året när det gick åt skogen. KUB kommer jag också att göra. Du då?
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-06-11 09:16:15 följande:
    Jag hoppas för fullt på att augusti inte är fullbokat redan,  men känns lite så när de lägger prel början i september, men har möte på måndag för att veta mer förhoppningsvis.
    Clemmentina skrev 2021-06-11 08:24:19 följande:
    Jo precis, jag har möte på måndag med en bmsk som skulle gå igenom när vi skulle börja, därför jag blev lite paff igår när jag fick hem ett brev med ett redan "klart datum". Vill ju så gärna få börja i augusti, redan en pina att vänta ut sommaren. Men får kolla närmare med henne på måndag, får panik av varje bakslag ju längre tiden går in i processen känns det som. Att få börja i september istället för augusti är som ett oöverstigligt berg..

hejsan! förstår precis hur du tänker att man vill komma igång så snart som möjligt, kanske kan du försöka styra barnmorskan lite på mötet på måndag så du blir prioriterad, typ att säga att din man ev ska vara bortrest i sep en del etc... vem vet, kanske är de schyssta så du slipper vänta längre än nödvändigt då.. ;) 

ha en fin helg! Kram =)
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-06-10 21:16:15 följande:

Grattis till dig tror ja har missat helt att de blev ett plus till slut <3 när blir det ultraljud?

Tack Dhalia! Det blev ett starkt plus till slut, men nu tar en annan oro vid. Oroar mig för att jag inte har några symtom. VUL är om lite mindre än 3 veckor, i slutet på juni. Jag vet att du oroade sig mycket inför det också, var det för att du inte heller kände så mycket? Hur mår du nu?
  • CarroAnd
    Clemmentina skrev 2021-06-11 08:19:46 följande:

Det är nog rätt vanligt att man får veta först vid insättningen! Så var det för mig på Nordic ivf i alla fall! Lycka till idag! :)

Ja, av 7 av mina mogna ägg hade 5 befruktats. Ett är i mig nu. Känns helt otroligt! Resten av de 4 ska odlas vidare ett par dagar.
  • Jill92

Är inne på Ruvardag 7(äl +9). Märker att min temp efter äl (äggplock)inte är lika hög som i vanliga cyklar(brukar ligga på 36.80 fram till mens) så blev orolig över att kroppen inte tar upp progesteronet som den ska? Ringde min barnmorska som sa att IVF-cyklar är helt annorlunda än de ?vanliga? att man inte kan jämföra. Blir ändå lite nojig över att tempen är så pass regelbundet låg( stadigt på 36:60 nu varje morgon). Känner mig mindre hoppfull:/ Någon som har några tankar om detta? Tempar ni under IVF-cyklerna?

• Clemmentina
    CarroAnd skrev 2021-06-11 13:53:02 följande:

Ja, av 7 av mina mogna ägg hade 5 befruktats. Ett är i mig nu. Känns helt otroligt! Resten av de 4 ska odlas vidare ett par dagar.

Underbart! Vilket bra resultat. Nu hoppas vi att det blir några till frysen också. :)
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-06-11 09:16:15 följande:

Jag hoppas för fullt på att augusti inte är fullbokat redan,  men känns lite så när de lägger prel början i september, men har möte på måndag för att veta mer förhoppningsvis.Jo precis, jag har möte på måndag med en bmsk som skulle gå igenom när vi skulle börja, därför jag blev lite paff igår när jag fick hem ett brev med ett redan "klart datum". Vill ju så gärna få börja i augusti, redan en pina att vänta ut sommaren. Men får kolla närmare med henne på måndag, får panik av varje bakslag ju längre tiden går in i processen känns det som. Att få börja i september istället för augusti är som ett oöverstigligt berg..

Förstår att det är jobbigt. Håller tummarna för bra besked på måndag!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021