• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 16:35:37 följande:

Fick en blödning idag vilket gjorde mig skraj.

Har dock inte kommit mer sen idag så hoppas det inte betyder nåt dåligt.

Men förstår din oro och håller tummarna! När ska du göra ul igen?
  • MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 18:23:06 följande:

Men herregud vilken händelse! :o

Skönt att både du och bebis har överlevt.

Hoppas verkligen det går bra nu och både bebis och äggstock klarar sig.

Ja jag riskerar ny operation för äggstocken är kvar och förstorad så den kan snurra igen. Så livrädd att röra mig nu, vill inte mista äggstock eller bebis.

Undrar även om äggstocken ens överlevde, måste ta bort den annars med, man borde kunna få blodförgiftning annars? Gud jag har fått så lite info, ska få ett samtal med dom imorgon.
  • Iväntanpåivf
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 18:50:52 följande:

Ja jag riskerar ny operation för äggstocken är kvar och förstorad så den kan snurra igen. Så livrädd att röra mig nu, vill inte mista äggstock eller bebis.

Undrar även om äggstocken ens överlevde, måste ta bort den annars med, man borde kunna få blodförgiftning annars? Gud jag har fått så lite info, ska få ett samtal med dom imorgon.

Förstår att det är sjukt läskigt och oroligt.

De hade inte skickat hem dig om det va så att du måste vara sängliggande så tror du kan röra dig men säkert bra att ta det lugnt efter en sån pärs. Skuttande bör nog undvikas.

Bra att du får ett samtal med dem imorgon och att du ska tillbaka snart för koll.

Det viktigaste är att du och bebis mår bra. Styrkekramar och hoppas att det går bra nu. <3
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-06-13 18:37:24 följande:

Men förstår din oro och håller tummarna! När ska du göra ul igen?

Tack. :)

Ska göra ul sista juni så eoner av tid tills dess.

Hur mår du? Kommit igång med hormonerna nu inför FET?
  • CarroAnd
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Hur får detta ens hända?

Inte nog med att man är extremt utelämnad pga att kliniken bestämmer stimuleringsdos mm, och sen inte följer upp det?

Min läkare på IVF Nordic Göteborg sa till mig att jag inte ens kan få överstimulering då de bara plockade ut 8 ägg på mig. Nu börjar jag starkt tvivla på kompetens och hela behandlingen. Det kunde ju ha gått riktigt illa för dig <3
  • MeAndMyself
    Clemmentina skrev 2021-06-13 18:35:57 följande:

Vilken fruktansvärd upplevelse! :( Så mycket konstigt som kan hända. Hoppas du repar dig snabbt och att allt är väl med bebis och äggstock!

Jag har ju haft ont sen jag plussade med blastocysten, i sängliggande läge eller sittande så krampade magen när jag reste mig upp, ibland gjorde de riktigt ont så låg vikt över ett bord tex. Men fick höra att livmodern växer så vanligt att de gör ont. Jag vaknade på nätterna ibland och hade skit ont med, nu i efterhand har jag förstått att det va den äggstocken som nu fick opereras, förmodligen sprack det cystor som gjorde ont (hade ju en halvliter blod i buken som var mörk så haft under en period).

Jag ringde gynakuten en gång men blev så nonchalerad, så få ägg som jag hade kunde inte va en överstimulering sa de. Och jag som aldrig varit gravid eller gjort ivf innan visste ju inte vad som var normalt att känna. Så jag har ju trott att de är så här de känns när man blir gravid. Tills äggstocken vred sig två varv och jag hade såna smärtor att jag inte kunde säga mitt egna namn.

Ja jag hoppas de går bra, känner mig lite lämnad nu. Men hoppas jag får mer svar i veckan. Tänker stå på mig nu, förlora bebis och kanske bli steril samtidigt vore hemskt.
  • MeAndMyself
    CarroAnd skrev 2021-06-13 19:50:44 följande:

Hur får detta ens hända?

Inte nog med att man är extremt utelämnad pga att kliniken bestämmer stimuleringsdos mm, och sen inte följer upp det?

Min läkare på IVF Nordic Göteborg sa till mig att jag inte ens kan få överstimulering då de bara plockade ut 8 ägg på mig. Nu börjar jag starkt tvivla på kompetens och hela behandlingen. Det kunde ju ha gått riktigt illa för dig <3

Jag fick också höra att man inte kunde bli överstimulerad och jag hade ju i slutändan 7 ägg.

Jag läste min journal idag från gynakuten. Jag låg ju med intensiva smärtor i 7 timmar innan akut operation blev av. Stod i mina papper att de såg en överstimulering och skulle bli inlagd en vecka med kontroll 4:e timme, sen ändra de till varannan timme då jag inte svarade på något smärtstillande. Jag hade däckat i 10 min en gång efter nån annan dos av smärtstillande och sen vaknat igen och skrikit. De hade börjat prata om om det kan va en vridning av äggstock men kommit fram till att jag var för ?nätt? i kroppen och det skulle vara typ omöjligt att den kunde snurra då. Så de lägger in mig istället. Sen ändrar de sig och kör akut operation ändå och då visar det sig att trots min nätta kropp så hade äggstocken snurrat två varv.

Känner också att jag tappar förtroendet lite och kommer stå på mig nu med regelbundna undersökningar så jag inte förlorar bebis vilket jag riskerar om den snurrar igen.
  • MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 18:57:45 följande:

Förstår att det är sjukt läskigt och oroligt.

De hade inte skickat hem dig om det va så att du måste vara sängliggande så tror du kan röra dig men säkert bra att ta det lugnt efter en sån pärs. Skuttande bör nog undvikas.

Bra att du får ett samtal med dem imorgon och att du ska tillbaka snart för koll.

Det viktigaste är att du och bebis mår bra. Styrkekramar och hoppas att det går bra nu. <3

Ja skuttande går inte ens. Har rätt ont så blir mest sängläge, blir nog bättre om ett par dagar :)

Tack vi hoppas på de bästa :)
  • CarroAnd
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 21:04:24 följande:

Jag fick också höra att man inte kunde bli överstimulerad och jag hade ju i slutändan 7 ägg.

Jag läste min journal idag från gynakuten. Jag låg ju med intensiva smärtor i 7 timmar innan akut operation blev av. Stod i mina papper att de såg en överstimulering och skulle bli inlagd en vecka med kontroll 4:e timme, sen ändra de till varannan timme då jag inte svarade på något smärtstillande. Jag hade däckat i 10 min en gång efter nån annan dos av smärtstillande och sen vaknat igen och skrikit. De hade börjat prata om om det kan va en vridning av äggstock men kommit fram till att jag var för ?nätt? i kroppen och det skulle vara typ omöjligt att den kunde snurra då. Så de lägger in mig istället. Sen ändrar de sig och kör akut operation ändå och då visar det sig att trots min nätta kropp så hade äggstocken snurrat två varv.

Känner också att jag tappar förtroendet lite och kommer stå på mig nu med regelbundna undersökningar så jag inte förlorar bebis vilket jag riskerar om den snurrar igen.

Vilken klinik går du på?

Vart kan du begära regelbundna kontroller?

Jag funderar på att begära kontroller jag också. Men kliniken är ju stängd i sommar.
  • Iväntanpåivf
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 21:16:22 följande:

Ja skuttande går inte ens. Har rätt ont så blir mest sängläge, blir nog bättre om ett par dagar :)

Tack vi hoppas på de bästa :)

Sängläge låter bra då :)

Krya på dig och hoppas du får mer information imorgon.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021