• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • endotjej92
    Estelle011 skrev 2021-06-11 08:34:47 följande:
    Jag håller med. Förra gången hade jag så lite koll att jag visste inte ens att alla kanske klarar sig inte till dag 5. Det är kanske bättre, då var jag inte nervös alls Skrattande Ja, jag går i sthlm.
    Ja förstår jag kunde inte hålla mig jag ringde dagen efter alltså igår och frågade hur mina små ägg mår haha!
    fick veta att 12 av 18 var befruktade så det var ju positivt. 
    Får man fråga vilken klinik? jag förstår om du inte vill säga :)
  • BethArigato
    CarroAnd skrev 2021-06-11 13:53:02 följande:

Ja, av 7 av mina mogna ägg hade 5 befruktats. Ett är i mig nu. Känns helt otroligt! Resten av de 4 ska odlas vidare ett par dagar.

Härligt! :) jag är på ruvardag 4 nu.

Har ordentlig PMS och allt känns väldigt likt som det brukar göra för mig i min vanliga cykel, det gör mig rädd att det inte ska gå som det ska.

Men försöker att tänka på annat och se till att dagarna går fort.

Håller tummarna för dig!
  • CarroAnd
    BethArigato skrev 2021-06-11 19:45:47 följande:

Härligt! :) jag är på ruvardag 4 nu.

Har ordentlig PMS och allt känns väldigt likt som det brukar göra för mig i min vanliga cykel, det gör mig rädd att det inte ska gå som det ska.

Men försöker att tänka på annat och se till att dagarna går fort.

Håller tummarna för dig!

Men PMS kan man väl få av hormonerna också? Jag tycker att du ska njuta av livet, försöka sluta oroa dig och ta det som det kommer. Jag tror på ödet och att det som händer är meningen att hända, även om det är svårt ibland.
  • IVF2021
    Inalina skrev 2021-06-10 11:38:26 följande:

MEN WOW!!! sjukt bra ju! då måste de plockat i exakt rätt ögonblick, gud så skönt o höra, hoppas det blir flera blastisar både en till dig nu och till frysen!

Fantastiskt! Hoppas det goda resultatet håller i sig!

Jag fick precis veta att idag hade mina 16 minskat något, men fortfarande 11 kvar vid kontrollen på dag tre igår. Verkar finnas hopp om embryo till frysen! Tacksam är jag som ju inte får någon färskåterföring.
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-06-10 19:23:36 följande:

Okej hoppas mycket vätska har försvunnit från dig nu.

Jag kunde inte hålla mig haha ringde kliniken imorse påväg till jobbet för att fråga. Då sa hon att tolv hade blivit fint befruktade så det känns hoppfullt, men som du säger mycket kan hända för varje dag hoppas verkligen så många som möjligt klarar sig till måndag annars kanske man blir lite ledsen. 

Hur många sa du av dina hade blivit befruktade?

Fantastiskt! Då finns det många små kämpar som kan tävla om att få komma åter till dig! När får du veta ?slutresultatet??

Jag hade ju 21 ut. 16 befruktade. På dag tre fanns 11 kvar. Så det minskar, men där finns gott hopp! Längtar till söndag då jag får veta hur mycket som blev till frysen.
  • Livetutandig
    Smilla93 skrev 2021-06-10 22:46:58 följande:

Ja ska verkligen bli spännande! :) jaha, har inte riktigt fattat innan varför vissa kör kort protokoll och vissa långt, men då fattar jag! Håller tummarna för att ditt vul visar att sprayet hjälp och att äggblåsorna växer jämnt när du väl börjar med hormonerna!!

Vi blev gravida på egen hand i november 2019 efter 1,5 års försök (dock inte så att vi klockade ägglossning, men utan preventivmedel om man säger så) men den graviditeten slutade tyvärr i ett MA i ca vecka 8. Jag har vetat i över tio år att jag har pcos, så förra sommaren sökte vi hjälp för att få mig att ägglossa och fick letrozol som funkade toppen samt levaxin då mina sköldkörtelvärden inte var perfekta. Efter ca 8 rundor med letrozol utan plus på stickan fick min sambo lämna sperma prov och då visade det dig att han hade dålig sperma kvalitet. Typ något att huvudena som innehåller könscellen var intakta eller något sådant.. Så från att ha trott att det är min pcos som spökade så var det helt plötsligt inte bara där problemet låg.. Men det känns skönt att veta var problemet ligger och att det faktiskt finns hjälp, så nu hoppas vi att ivf ska vara lösningen för oss! :) förnuftig vet jag inte om jag är haha ;) men man kan ju liksom inte påverka något i den sitsen man befinner sig i och då är det nog bara att åka med liksom ;) men såklart kommer man bli besviken om det skulle gå helt åt skogen liksom!

sprutorna går toppen, har inte känt något men har ju också bara tagit 3 än så länge så det kanske kommer. Fick väldiga humörsvängningar med letrozolen, så kanske blir det samma sak med detta, hoppas inte för min sambos skull haha! Äggplocket sa de ingenting om så jag antar att de väntat tills jag varit på kontrollen nästa vecka innan de börjar planera inför det. Hör gärna av dig efter ditt vul! :)

Vad ledsen jag blir när jag läser om ert MA. Håller så tummarna att det ska gå bra med hjälp av IVF <3. Vilken resa ni gått igenom. Tur i oturen att fertilitetsutredningen visade att det låg lite hos er båda, så allt kan få lite hjälp på traven. Jag hoppas pcos för med sig något positivt i er ivf-resa och att du har många ägg med god kvalitet.

Vår utredning visade också lite ?problem? för oss båda. Min man har normalt antal spermier men de är lite långsamma. Vilket gjort vår långa barnlöshet inte så konstig. Nu håller jag bara tummarna att vi sökt hjälp för sent. Vi har inte varit direkt stressade med det här med barn men vi har försökt fram och tillbaka i fem år i september. Vi sökte hjälp när vi var 31 (förra året) och det var en chock att min äggreserv var så dålig. Jag har inte haft några indikationer på det innan.

Vad skönt att det känns ok med sprutorna hittills. Jag håller tummarna att det fortsätter så.

Jag hör av mig efter VUL. Gör gärna det du också :)
  • Dhalia
    AndraSladdis skrev 2021-06-11 09:58:18 följande:

Tack! Jag hade lite bruna flytningar kvällen innan UL och får fortfarande ut brun Crinone, så jag är lite orolig ändå.

Jag tror vi kommer att göra NIPT eftersom jag erbjuds det. Nu har vi iofs gjort PGT-A redan och jag fick inget svar i NIPT förra året när det gick åt skogen. KUB kommer jag också att göra. Du då?

De förstår ja helst vill man inte ha någon färg på pappret. Har dem sagt något annat? känns som de många som får lite brunt efter crinone eller lutinus. Kan ju va lite gammalt blod som kommer ut.

Jag gjorde NIPT i v10+0 sedan var jag privat på ultraljud i v12+1 pga oro allt illamående försvann över en natt och kom aldrig tillbaks. Allt verkade bra då med hon mätte nackuppklarningen då också fast jag inte gjorde kub. Senaste ultraljudet (via landstinget) var i v14+3 och allt såg bra ut då med. Nästa blir nu RUL i början på juli så hoppas allt ska visas bra då med, är nu i v16. Innan så kan dem ju inte screena organen ordentligt så de klart allt kan hända men förhoppningsvis ska allt gå vägen nu :)
  • Bejby2021

Ruvar dag nr 1!

Gjorde FET igår, fick tillbaka ett jätte fint blastocyst enligt embryologen., :D

Mycket spännande!

• Dibella
    Inalina skrev 2021-06-11 13:00:11 följande:
    hejsan! förstår precis hur du tänker att man vill komma igång så snart som möjligt, kanske kan du försöka styra barnmorskan lite på mötet på måndag så du blir prioriterad, typ att säga att din man ev ska vara bortrest i sep en del etc... vem vet, kanske är de schyssta så du slipper vänta längre än nödvändigt då.. ;) 

ha en fin helg! Kram =)

Hej vännen,

Ja jag får hålla tummarna på måndag helt enkelt och se vad som sägs. Läkaren som jag träffade och hoppas få träffa mer var väldigt fin iallafall. Rätt hemskt att man känner att man bara vill att sommaren ska gå snabbt, man vill kunna njuta med. Men ni hade ert ÄP redan inplanerat i augusti eller?

Hoppas du får en fin helg med!

• Estelle011
    endotjej92 skrev 2021-06-11 19:16:09 följande:
    Ja förstår jag kunde inte hålla mig jag ringde dagen efter alltså igår och frågade hur mina små ägg mår haha!
    fick veta att 12 av 18 var befruktade så det var ju positivt. 
    Får man fråga vilken klinik? jag förstår om du inte vill säga :)

Det är super resultat! Finns bra chans att få några till frysen. Ska du göra återföring på måndag? 

Sofiahemmet {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021